Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Aj missade det. Hade du en bra resa?
Jag lyckades flörta till mig en Lacoste nescesär (buissnies aminety kit) av crew :) mitt favoritmärke, mäkta glad när jag skulle kliva av och de gav mig det.

Gled nog förbi dig ett par gånger på väg till skithuset...resan var så bra den kunde bli med två barn som blir flygsjuka som bara den. Var tyvärr inte läge för en GT.
Gött med nescesären, bra jobbat. Var befinner ni er nu?
 

Buffy

Medlem
Gled nog förbi dig ett par gånger på väg till skithuset...resan var så bra den kunde bli med två barn som blir flygsjuka som bara den. Var tyvärr inte läge för en GT.
Gött med nescesären, bra jobbat. Var befinner ni er nu?
Chalong, träning på Titan Fitness på schemat första 10 dagarna sen en vecka i Kamala.
 

El Oso

Medlem
@Malu Läste tyvärr detta lite sent. Men du reste med fru och dotter? Tyckte jag såg en BC tagg? När jag la upp väskan igår :). Var någon rad längre bak.
 
Shit happens och de behöver lösa det visst. Men, det är ju ändå inte in rimligt att de som betalat fullt för en businessprodukt får något helt annat utan ngn form av information eller kompensation. Lite som att hyra en ny Audi men få en gammal VW för samma pris. De 777/200 brukar de ha på kortare sträckor typ BKK-SIN, då är det tjänligt. Nu är det ju också ganska långt kvar tills vi ska åka också så de borde kunnat lösa det bättre med flera månaders varsel.

Går det verkligen att jämföra med ditt exempel om Audi och en gammal VW? Jag tänker att man faktiskt köper en biljett i en kabinklass, på en specifik rutt/flight. Man köper väll inte en biljett på en specifik flygplanstyp, om vi ska vara korrekta.

Även om vi som bryr oss mer om flygplanstypen än restid tycker att det är skandal så är ju faktiskt equipment en variabel i bokningen, inte en konstant. Skandal vore om du bokade ARN-BKK men planet istället gick ARN-DME :)
 
Last edited:

Mikado

Medlem
En fråga på lite samma tema – Thai Airways från Arlanda och flygplanstyper. När jag söker efter awardbiljetter står det att det är Boeing 777-300 (t.ex. BKK-ARN 16/1-19), inte Boeing 777-300ER. Stämmer det eller står det fel i SAS awardbokningsverktyg? Hur stor skillnad är det att flyga business i ER jfrt med 777-300?
 
Man köper väll inte en biljett på en specifik flygplanstyp, om vi ska vara korrekta.
Nej, flygplanstypen spelar ingen roll. Flyger man tex SAS business i en A330 eller A340 får du samma produkt. Problemet är att Thai slänger in ett plan med en kabin som är väsentligt äldre och inte alls lever upp till samma nivå. Om de hade kostat på att uppdatera kabinen i 777/200 hade det såklart inte spelat ngn roll. Det blir också bara relevant i business class där man betalat en massa extra för stolen. Jag gör denna resa med familjen årligen och jämför flera bolag för att få så bra som möjligt. Thai flyger vanligtvis med 777/300 i 1-2-1 konfiguration med fully flat stolar och det var det jag bokade. Hade jag vetat att de skulle byta ut det helt godtyckligt hade jag nog hellre tagit ett annat bolag som bättre respekterar kunden. Det är helt enkelt lite roulette med Thai vilket inte passar mig.
 
Det kan jag hålla med om och jag förstår att jag förmodligen inte kommer få rätt mot Thai. Jag tycker dock att det är en valid frågeställning inom flygbranschen om det ska behöva vara så för konsumenter. SAS vet jag har samma stolar och kabin i Business på sina plan och då vet man vad man betalar för. Många andra bolag har iaf en minimistandard på planen speciellt om man har betalat för business. Om det blir Airbus eller Boeing spelar ingen roll så länge det har samma moderna standard som man marknadsför och betalat för.

Men med det här resonemanget, och liknande tidigare i tråden, så skulle den naturliga konsekvensen av detta vara att även flygplanstypen och stolarna blir en parameter för flygbolagens prissättning. Med redan ganska komplicerade/otydliga regler för prissättningen så tror jag inte att det är dithän vi vill gå. Man kan ju fundera på vem som skulle tjäna på en sådan utveckling.

Nej, jag får helt enkelt erkänna att jag har väldigt lite förståelse för den här typen av krav/förväntningar.
 
Men med det här resonemanget, och liknande tidigare i tråden, så skulle den naturliga konsekvensen av detta vara att även flygplanstypen och stolarna blir en parameter för flygbolagens prissättning. Med redan ganska komplicerade/otydliga regler för prissättningen så tror jag inte att det är dithän vi vill gå. Man kan ju fundera på vem som skulle tjäna på en sådan utveckling.

Nej, jag får helt enkelt erkänna att jag har väldigt lite förståelse för den här typen av krav/förväntningar.
Nej, här går tydligen åsikterna isär. Jag tycker ändå att parametrarna för mjuk och hårdvara i business är viktigare än många andra parametrar i prissättningen. Och framförallt att det finns någon form av genomgående kvalitetsnivå på det man har betalat för. Nu tycker jag att det var en fråga värd att lyfta. Jag kunde hållit käft och bara slutat boka Thai, vilket jag ändå lär göra och säkert andra med mig. Bättre att ventilera att man blir besviken. Många är fokuserade på vilken Champagneårgång som serveras eller inte, medan jag tycker hur man sitter i 10-12 timmar och om man har en skärm som iaf går att se ngt på är viktigare.
 
Toppen