I business är det mer än transport.
Problemet är att jag tror du har lite orealistiska förväntningar. Det finns, såvitt jag vet, inte något bolag som endast har en enda modell av flygplan, utrustad på exakt ett enda vis. (Någon på forumet kommer garanterat hitta ett undantag, men det är just ett undantag). Dessutom hyr man ofta in maskiner från andra, på kortare eller längre avtal.
Eftersom det finns en oändlig mängd situationer som gör att man kan behöva byta flygplansindivid, allt ifrån planerad service, skadade flygplan, väderrelaterade förseningar eller för att matcha tillfälliga avvikelser i kundernas flygbeteende (dvs sätta in ett flyg med fler platser på en rutt som vanligtvis trafikeras av ett mindre flyg), och inget flygbolag kan kosta på sig att ha ett stort antal "extraplan" som står oanvända tills de behövs för att ersätta en ordinarie, så blir det ofrånkomligt så att samma sträcka inte alltid flygs av samma modell med samma inredning. Det vore helt enkelt omöjligt att uppnå!
Det är inte heller så att man självklart kan säga att ett visst flyg är definitionsmässigt sämre än en annan. Många föredrar säkert full-flat mot en vinklad liggposition, men lika många kan föredra att ha mer utrymme för benen med den äldre stolen. För vissa är det pest och pina att hamna i en 747 som låter mycket och har dålig luft, andra tycker att inget nytt plan kan matcha detta gamla. En ny inredning kan vara mer sliten än en gammal som nyligen renoverats, etc. Om man säger att alla som inte får exakt vad de förväntat sig har rätt till ersättning skulle det sluta med att alla alltid får ersättning oavsett vilket flyg man hamnar på, för det går alltid att hitta något som kunde ha varit bättre på ett annat flyg...
I slutänden kan du anse att du betalar 5000 kr för att få full-flat stol, men det är inte vad du har köpt hos Thai, utan du har köpt ett helhetskoncept där de invidividuella delarna kan variera. Vem vet, i framtiden kanske LCC-tänket där man köper varje komponent för sig rör sig in även i Business-kabinen, och då kanske det verkligen blir så att du betalar 5000 kr för att vika ner stolen, 500 kr för att slå på IFE, etc., och då har du en helt annan grund att argumentera ifrån. Men idag är det inte så.