Senaste nytt

Söker: Stockholm - Tokyo maj-september 2019

dave.s

Medlem
Hej! Jag har nu lyckats tjäna in 165k+ Eurobonus poäng för business i Star Alliance och har en 2-4-1 voucher med mål att sambon och jag ska till Japan i 2-3v senast i höst då vi har en bekant som bor där som vi vill hälsa på.

Det är en djungel för en rookie. SAS star alliancebokning har inte fungerat på veckor och när den är online känns det knappt som den fungerar ändå. Har sökt på Uniteds verktyg också men där stämmer ofta inte grafiken med hur det ser ut (står tex initialt att de finns biljetter men när man går vidare i sökningen finns det inte). Känns inte helt pålitligt heller.

Vill lägga en tråd här till proffsen och hoppas nån har tid att bolla innan jag ringer till SAS så jag kan göra lite mer informerade beslut.

1. Varifrån vill du börja din resa?
Arlanda

2. Var är din destination?
Tokyo, Japan

3. När vill du resa ut?
Helt mitten-slutet av maj - men fungerar fram till augusti

4. När vill du komma hem?
Flexibelt

5. Hur länge vill du vara borta?
Minst 12 dagar, max 21 dagar

6. Hur många personer som skall resa?
2 vuxna

7. I vilken kabinklass?
Business

8. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance

9. Vad är din budget?
165k+ Eurobonus poäng & 2-4-1 voucher

10. Vad är det viktigaste för dig?
Business class med bra bolag (läs ej Air China) så det blir valuta för poängen

11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Singapore vore kul men inga måsten
 

Canadien

Medlem
Bäst tips just nu när du är så flexibel är att ringa Tallinn och fråga vad de hittar i Maj. Det finns business med Thai och Singapore Airlines om du vill ta omvägen via Sydostasien.

Tallinn tar ju numera 450:- per biljett i serviceavgift så man behöver inte ha dåligt samvete över att man ber dem spendera en halvtimme eller två för att leta åt dig.
 

MeddanSwe

Medlem
Jag hade nog försökt boka en bonusresa med SAS, du sparar 65k poäng på det... Tyvärr ser tillgängligheten lite dålig ut för SAS egna bonusresor.

Själv flög jag till Tokyo med SAS förra hösten, bokade två platser i Business två månader i förväg. Så om du har is i magen kan du hoppas på att de släpper biljetter. Kolla här: SAS Business award flights - Travel hacks

Kollade lite snabbt på United, verkar finnas mycket Air China, men eftersom du inte vill flyga med de tror jag ditt hopp är att ha is i magen
 

dave.s

Medlem
Bra tips alla - tack!

Ang. avgiften att boka genom Tallin - gäller det även när man inte har några andra alternativ? SAS Star Alliance-bokning ligger som sagt nere sedan många veckor. Det känns ju lite konstigt att man tvingas betala bokningsavgifter på typ 2000...
 

Canadien

Medlem
Bra tips alla - tack!

Ang. avgiften att boka genom Tallin - gäller det även när man inte har några andra alternativ? SAS Star Alliance-bokning ligger som sagt nere sedan många veckor. Det känns ju lite konstigt att man tvingas betala bokningsavgifter på typ 2000...

Eftersom du vill boka med 2-4-1 Så är det Tallinn, och 2x450 kommer du få betala för 2 pers. Det är alltså per person och inte per sträcka.
 

Tonton

Medlem
Business class med bra bolag (läs ej Air China) så det blir valuta för poängen

kanske lite OT - men tycker du är lite snabb att dra förhastade slutsatser nu. Deras nya A350s som trafikerar bland annat Frankfurt, Munchen, Milano är riktigt fräscha och ger er nog en bra upplevelse. Med andra ord "valuta för poängen". Jag själv håller på att boka detta idag!

Här får du en lite sneakpeak på Air China A350 i Business (BC gör om länken själv... spola fram till 09:20 :)) -
 
  • Gilla
Reactions: Arv
kanske lite OT - men tycker du är lite snabb att dra förhastade slutsatser nu. Deras nya A350s som trafikerar bland annat Frankfurt, Munchen, Milano är riktigt fräscha och ger er nog en bra upplevelse. Med andra ord "valuta för poängen". Jag själv håller på att boka detta idag!

Här får du en lite sneakpeak på Air China A350 i Business (BC gör om länken själv... spola fram till 09:20 :)) -
Videon du länkar till är dock inte Air China, utan China Airlines och de är ju inte medlemmar i Star Alliance...
Air China har samma typ av businesstolar i sina A350, men där slutar nog likheterna. Jag håller dock med om att Air China inte är fullt så usla som många här verkar ha fått för sig.
 

Tonton

Medlem
Videon du länkar till är dock inte Air China, utan China Airlines och de är ju inte medlemmar i Star Alliance...
Air China har samma typ av businesstolar i sina A350, men där slutar nog likheterna. Jag håller dock med om att Air China inte är fullt så usla som många här verkar ha fått för sig.

Touché! Jag som var lite snabb och slarvade. Hursom, om inte TS får för sig att åka Air China A350 så kommer kanske en rapport senare i år...:)
 
Toppen