Senaste nytt

Det här med att skippa sista segmentet

mha321

Medlem
Varje domstol med självaktning lär döma till kundens fördel och rekommendera flygbolaget att ändra sin prissättningsmodell ifall de anser att det ger dem ekonomiska nackdelar.
Om det var riktigt så enkelt hade det nog inte hamnat i rätten. Lufthansa skulle knappast ta det dit om de inte trodde de skulle vinna. Sedan kan det fortfarande bli så såklart, men det är knappast så uppenbart - det är sällan det när det handlar om vad som går och inte går att skriva bort i avtal.

Men visst är det möjligt att de säger åt flygbolaget i princip det. Frågan är dock om det är något att hoppas på - ett sådant beslut torde vara till fördel för de som startar vid stora hubbar och till nackdel för sådana som oss i norden. För oss lär det leda till dyrare biljetter...
 

danielhog

Medlem
Det kan bli en intressant princip också. Vad händer om man missar sitt flyg? Måste man boka ny biljett med samma bolag för att undvika stämning? Hur ska man avgöra vem som missat flyget och vem som struntat i flyget? Om alla kommande Lufthansaflighter är fulla men BA har plats på samma sträcka, blir man stämd då?
 
Det kan bli en intressant princip också. Vad händer om man missar sitt flyg? Måste man boka ny biljett med samma bolag för att undvika stämning? Hur ska man avgöra vem som missat flyget och vem som struntat i flyget? Om alla kommande Lufthansaflighter är fulla men BA har plats på samma sträcka, blir man stämd då?

Utan att ha läst stämningen så får jag en känsla av att det inte handlar om en resenär som missat flyget utan någon som gjort en eller flera saker som indikerar att det handlar om att avsiktligen undvika sista segmentet. Tex inte checkat in bagaget hela vägen, haft en biljett bokad från den flygplats han ”klev av” eller kanske hjort detta upprepade gånger.
 
På många restauranger i Asien som erbjuder buffé eller stora portioner skriver de en notis där det står att man får betala extra avgift ifall man lämnar kvar maten.

Intressant och mycket bra! Ungefär som utbildningar/kurser som är gratis men med en No-show avgift.

Det är väll av samma anledning SAS infört serviceavgift på 450kr, för att inte folk som oss ska dumboka all platser som finns ;)
 

mha321

Medlem
...och för några (något haltande) paralleller till "det vanliga livet":
- McDonalds stämmer kund som ej ätit upp sin sista nugget.
- Klev av en hållplats för tidigt - stäms av SL.

Det fanns åtminstone förut en tid sedan fall när just detta kunde ske på SL, ja. Eller, du fick en straffavgift. Detta på buss som gick en "krok" över i en annan zon och kom tillbaka. De löste det genom att höja priset (du fick betala för zonen du inte ville till oberoende av din plan, faktiskt även i de fall där det inte *fanns* någon hållplats att gå av på), vilket väl är det som även kommer ske på flygbiljetter om det förbjuds.

Numera har man nu gått till enhetstaxa, men det tror jag knappast sker på flyget...
 
Det fanns åtminstone förut en tid sedan fall när just detta kunde ske på SL, ja. Eller, du fick en straffavgift. Detta på buss som gick en "krok" över i en annan zon och kom tillbaka. De löste det genom att höja priset (du fick betala för zonen du inte ville till oberoende av din plan, faktiskt även i de fall där det inte *fanns* någon hållplats att gå av på), vilket väl är det som även kommer ske på flygbiljetter om det förbjuds.

Numera har man nu gått till enhetstaxa, men det tror jag knappast sker på flyget...

Kanske är anledningen till att man betalar för dyraste zon på 2-4-1 biljetter.
 

TasselT

Medlem
När SJ började köra X2000 Göteborg-Köpenhamn via Malmö på 90-talet någon gång så var det billigare att köpa biljett till Köpenhamn än till Malmö pga att utlandsresor var momsfria på den tiden. Jag tror tom att SJ själva hintade om detta när man skulle köpa biljett till Malmö - dom förlorade ju inget på det - tvärtom. Men som privatperson slapp man ju momsen och så blev biljetten billigare. :p

/ TT
 

TasselT

Medlem
LUFTHANSA SUES PASSENGER FOR NOT TAKING BOOKED FLIGHT
One of the world’s biggest airlines is seeking to sue a passenger who did not take the last leg of their ticketed journey, threatening a widely used hack for cheaper flights.

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/lufthansa-passenger-tariff-abuse-cheap-flights-lawsuit-tickets-missing-air-france-british-airways-a8773371.html
Om jag ska åka UME-ARN i morgon med SAS så är det billigare att boka UME-ARN-GOT än UME-ARN. Blir jag stämd av Sas om jag fuskar ?
Skiplagging med SAS ? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

/ TT
 
Toppen