Senaste nytt

Värvningsbonus / kampanj - SAS American Express Elite

Andree_16

Medlem
Jag har idag Amex EB Premium men tänkte gå upp till Elite och låta en vän bjuda in mig. Förstår att reglerna då säger att ingen av oss kommer få 18k poäng i belöning men vad jag läst i äldre inlägg så finns det gott om exempel där belöning betalats ut.

Någon som vet hur det ser ut idag och om det finns något särskilt man ska göra / inte göra i ansökningsprocessen för att få ut belöningen? Jag tänker inte på något vis vara oärlig i ansökningen men vill inte vara dum och missa en rätt trevlig summa poäng.
 

Vindpilen

Medlem
Jag har idag Amex EB Premium men tänkte gå upp till Elite och låta en vän bjuda in mig. Förstår att reglerna då säger att ingen av oss kommer få 18k poäng i belöning men vad jag läst i äldre inlägg så finns det gott om exempel där belöning betalats ut.

Någon som vet hur det ser ut idag och om det finns något särskilt man ska göra / inte göra i ansökningsprocessen för att få ut belöningen? Jag tänker inte på något vis vara oärlig i ansökningen men vill inte vara dum och missa en rätt trevlig summa poäng.

Bjud in precis som vanligt och ansök via länken samt håll tummarna

Det finns inget speciellt du behöver tänka på i övrigt.
 

FFS

Medlem
Jag har idag Amex EB Premium men tänkte gå upp till Elite och låta en vän bjuda in mig. Förstår att reglerna då säger att ingen av oss kommer få 18k poäng i belöning men vad jag läst i äldre inlägg så finns det gott om exempel där belöning betalats ut.

Någon som vet hur det ser ut idag och om det finns något särskilt man ska göra / inte göra i ansökningsprocessen för att få ut belöningen? Jag tänker inte på något vis vara oärlig i ansökningen men vill inte vara dum och missa en rätt trevlig summa poäng.
Jag har bytt upp mig så och både jag och min "värvande" kompis fick 18k poäng. Jag kryssade i att jag har ett kort som jag vill avsluta - mitt premium. Funkade smidigt
 

Andree_16

Medlem
Jag har bytt upp mig så och både jag och min "värvande" kompis fick 18k poäng. Jag kryssade i att jag har ett kort som jag vill avsluta - mitt premium. Funkade smidigt

Fyllde i ansökan idag och gjorde precis samma som dig, hoppas på det bästa nu bara.

Hur lång tid dröjer det innan de första 20k statusgrundande poängen kommer in? Ska inom kort boka en resa där jag är 6k poäng kort och skulle behöva dessa för den.
 

gneken

Medlem
Fyllde i ansökan idag och gjorde precis samma som dig, hoppas på det bästa nu bara.

Hur lång tid dröjer det innan de första 20k statusgrundande poängen kommer in? Ska inom kort boka en resa där jag är 6k poäng kort och skulle behöva dessa för den.
Du ska väl först och främst spendera x antal kronor, när du gjort det kommer du få poängen vid nästa månadsskifte efter att du uppnått din spend.
 

Andree_16

Medlem
Jag tror det är 20ksek spend inom tre månader för att jag ska få de 18 000 EB värvningspoängen. Men de 20k som följer med Elite kortet ska väl inte vara begränsade av spend? Dessa har jag ju indirekt betalat för genom kortavgiften.

@ Abbs -
Då har jag definitivt missförstått baspoängen. Är det enligt nedan, förvirrande med olika typer av poäng.

20k baspoäng - Enbart för statusgrundande nivå? Går ej att använda för resor.
Poäng vid Star Alliance Resor - Kan användas för att resa och för statusgrundande nivå?
Poäng vid spend med Amex utanför resor - Kan användas för resor men ger inte statusgrundande nivå?
 

Abbs

Medlem
Jag tror det är 20ksek spend inom tre månader för att jag ska få de 18 000 EB värvningspoängen. Men de 20k som följer med Elite kortet ska väl inte vara begränsade av spend? Dessa har jag ju indirekt betalat för genom kortavgiften.

@ Abbs -
Då har jag definitivt missförstått baspoängen. Är det enligt nedan, förvirrande med olika typer av poäng.

20k baspoäng - Enbart för statusgrundande nivå? Går ej att använda för resor.
Poäng vid Star Alliance Resor - Kan användas för att resa och för statusgrundande nivå?
Poäng vid spend med Amex utanför resor - Kan användas för resor men ger inte statusgrundande nivå?
Ja, baspoäng/statuspoäng räknas endast till status. Dessa 20k från Amex får du någorlunda direkt då de ingår i Amex Elite produkten och är vad jag skulle kalla statuspoäng. Extrapoäng kan användas för att boka resor, köpa smoothie eller uppgradera kabinklass. Extrapoäng får du som värvningsbonus från Amex, från din Amexspend, via SAS webportal.

För att förvirra det ytterligare får du baspoäng när du flyger, som räknas mot status och som går att spendera. Det är förvirrande.
Denna uppdelning kanske blir lättare att förstå:
Statuspoäng - Poäng från AMEX Elite (20k), MC Premium statusgrundande. Går endast till status.
Baspoäng - Poäng som intjänas genom att flyga. Ger status samt kan spenderas som extrapoäng.
Extrapoäng - All övrig intjäning av poäng. Värvningsbonus, kreditkort, etc.
 
Toppen