Senaste nytt

Tips och råd: First-Class biljett till Sydostasien (2-4-1 Amex)

J.Svensson

Ny medlem
Snacka om bra service på det här stället, förväntade mig inte så snabba svar på sådan kort tid. Mycket trevligt :)

För att klargöra lite saker jag sett folk skrivit och frågat om:

1. Vi är väldigt flexibla med att kanske åka till en annan flygplats än tänk ifall vi 14 dagar innan ser att Lufthansa släpper First-class till te.x Peking istället för Bangkok och då åka dit, för att sedan flyga vidare 7 timmar senare. Ett sådant problem är inga problem, då jag och sambon kommer stanna i området i ca 3-4 veckor.

2. Det är en Amex 2-4-1 voucher som kommer användas. Har en i dagsläget men den går ut i slutet av detta år. Men skulle gissa att jag får en voucher inom kommande 2-3 månader då jag redan har mer än 40% spend av de 150.000 SEK som behövs under 2019. Har ett Amex Elite så satsar även på att få 2 st vouchers innan 2019 är slut. Hjälper det något att ha 2 st vouchers i ett fall som detta, för att vara mer "säker" på något sätt att få First-class när man flyger dit och hem?

3. Har en vän som jobbar på SAS och han rekommenderade även att flyga Asiana eller Thai, sen möjligtvis Singapore Airlines hem. Men ifall de lägger ner det i höst så är det ju tråkigt och får absolut kika på andra alternativ. Ifrån eran erfarenhet vilka är det "must visit" lounger/flygplatser man ska flyga till/från i Sydostasien i samband med First-class (Både dit och hem) för att få den riktigt topp servicen. Tror generellt att när vi flyger nu är vi båda beredda på att vara flexibla på både dit och hemvägen med datum, och reseorter. Då det är så pass billigt att flyga inom Asien så tar vi hellre en First-class där det finns möjlighet och sedan tar oss vidare då vi kommer flyga runt en hel del i hela Sydostasien ändå.

Tusen tack för snabba svar och jag känner att jag börjar få lite mer kött på benen gällande hur jag ska gå tillväga med denna resa :)

Fått ett väldigt positivt och härligt bemötande här på BC och måste säga att det är verkligen ett välorganiserat forum!
 

palmen

Moderator
Lufthansa dit och Thai hem skulle jag sikta på. Utresan kan du boka med Asiana eller Thai så länge, ingen av dom erbjuder något speciellt i loungeväg från Europa.

Thai har bra lounge med massage i Bangkok, och Lufthansa är bäst i klassen när det kommer till lounge (när man reser på eurobonus biljett).

Ni bör dock vara medvetna om att både Asiana och Thai är kända för att byta plan lite då och då och ni kan bli nedflyttade till Business om ni har otur och det träffar en av era avgångar att det blir ett flyg utan First.
 

Janne V

Medlem
Som @palmen skriver är det en bra grundplåt.

Utresa - att boka upp innan man vet vad Lufthansa bjuder på. Med fördel kolla på Frankfurt till asien på nedan förslag. Då är det "enklare" med de first-alternativ som kan finnas med Lufthansa och ni kan säkra Lufthansa business ut istället för SAS plus.
1. T.ex. FRA/CDG/LHR - BKK med Thai First. OBS vilken maskin som flyger vilken linje och dag, "bara" A380 av de maskiner som går på linjerna som har First Class.
2. FRA - ICN med Asiana First - sällan maskinbyte från A380 flyger med First Class.
(3.) ombokning via lämpligt Lufthansa-flyg 14 dagar och närmare och vidare till tänkt destination.

Hemresa
Lärdom från mig är att respektive och även jag själv, oavsett flygintresse, tröttnade en smula och ville hem när hemresan var BKK-ICN-(5 timmar)-FRA-(4 timmar)-MUC-(1 timma)-ARN + flygtiderna då. Det blir en lång resdag. Beroende på er planerade slutdestination (norra eller södra asien) boka ett av nedan alternativ. Du skrev i första posten att det var sydost-asien så kör på alternativ 1 (hade varit mitt val).
1. För södra asien. Hemresa med Thai i First från BKK till något av följande Frankfurt TG920 och TG922 / London (LHR) med TG910 / Paris (CDG) med TG930. Paris mest konstant med A380 London och Frankfurt skiftar en del.
2. För norra asien. Hemresa med Asiana i First från ICN - FRA. OZ541.

Lycka till och njut!
 
Toppen