Senaste nytt

semilive: Jorden runt på 90 timmar med SQ21/22

Taggen

Medlem
Liten introduktion

I somras när termomentern visade 33 grader och vår portabla luftkonditionering jobbade som hårdast upptäckte jag att SQ släppt bonusplatser på världens längsta flygningar. Hmm... kanske värt att prova men varför inte gå all in? Jag kommer nog troligtvis inte frekventera denna linje ändå så sagt och gjort, bokade SQ22 från ena hållet och SQ21 från andra hållet med vändande flyg. Vändade är dock en definitionsfråga då det är 7 timmar och 25 minuter mellan flygningarna.

Sedan gällde det att hitta hur jag tar mig till Newark från Stockholm på bästa sätt. Viktigast var att få direktflighten hem då jag inte ville bränna ytterligare en semesterdag. Att åka direkt till kontoret eftar att ha flugit i 37 timmar runt jorden verkade en bra idé. Jag hittade biljetter i feb och bokade business först till EWR via Oslo och sedan direkt hem till ARN för 60 000 poäng via Mastercard Fly Premium. Vi snabbspolar till oktober och SAS har 20% poängrabatt i alla klasser och se där, de har också släppt platser direkt från ARN. Bokade om och fick 12 000 poäng rabatt då hela biljetten biljetterades om så priset till EWR T/R för positioneringen blev 48 000 poäng.

Sammanlagt alltså:
ARN-EWR T/R 48 000 EB-poäng
EWR-SIN T/R 70 000 EB-poäng
= 118 000 EB-poäng för drygt 37 timmar i business class, mao. 3189 poäng/timme

Total resländ i km: 43 336
Jordens omkrets: 40 075

Map.PNG


Mer bilder kommer. Jag kommer bl.a. bo på Hilton Newark Airport och kolla på hockey ikväll i Madison Square Garden. Nu börjar boarding snart så nu blir det paus.

 

Tonton

Medlem
Enjoy! Ser fram kommande inlägg från SQ-flighterna och jämföra din upplevelse gentemot @karho.

Sidnot: Vad är det för otyg att använda kilometer när det diskuteras hur långt man har flugit? Såklart det ska vara i miles! :p
 

Taggen

Medlem
Enjoy! Ser fram kommande inlägg från SQ-flighterna och jämföra din upplevelse gentemot @karho.

Sidnot: Vad är det för otyg att använda kilometer när det diskuteras hur långt man har flugit? Såklart det ska vara i miles! :p
Point taken :D, btw. Luftfuktigheten är nu nere i 31% och temperaturen visar 23 grader i kabinen.
 

Taggen

Medlem
Nu är jag alltså på väg som ni förstått och innan ni säger något så blir det som tidigare nämnts oundvikligt att inte hänvisa till @karho fantastiska rapport från i höstas men jag kommer 1) inte att posta bilder i samma klass och 2) inte bli fullt så verbal vid tangenterna samt 3) hoppa lite fram och tillbaka i tiden. Ni vill säkert också jämföra så här är tråden: SQ21 - The Behemoth | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så, nog med självspäkelse och mindrevärdeskomplex. För er som tycker SI-systemet är djävulens påfund ;) så kommer här sträckan omräknad till miles.

Map_miles.PNG


Servicen börjar bra med att flygvärdinnan droppar 4 st varma handdukar vid min plats, kanske jag luktar, kanske jag är skitig, men det framgick inte men jag sade att jag bara behöver en handduk. Duken är framlagd, nu är det mat. Verkar för övrigt vara en trevlig crew idag på SK903.
 

Taggen

Medlem
Nu är det prima liv här uppe. GT och min alldeles egen tråd på BC och snart blir det mer GT då jag fått ner några avsnitt från säsong 3 som skall avverkas. (Gran Turismo alltså med f.d. Top Gear gänget). Passerar över vår Norska kolo.... vackra grannland. ;) Har bara gott att säga som att G:et i min GT idag är norsk och smakar utmärkt och att bränslet som flyger mig i lyx runt jorden säkert kommer från Norge.

Btw, ni som håller till i denna tråd, Gin & Tonic-tråden | Sida 163 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Gifter sig Fentimans och Harahorn Gin eller borde SAS tänka om?

IMG_4856.JPG
 
Toppen