Senaste nytt

Curve betalkort

igelkotten

Medlem
"In a statement, American Express said it had participated in a limited trial where a small number of customers could load money on to an e-wallet using their Amex card in the Curve app.

“We informed Curve that we would not participate in the further roll out of the Curve e-wallet, prior to them launching the product,” Amex said. “We do not have regulatory obligations to work with a particular partner and we can confirm that we have terminated our agreement with Curve.”"

Verkar inte som att Amex kommer ge med sig. Amex säger även här att de berättade för Curve att de inte skulle delta innan lansering.
 

M.K

Medlem
Jag tror helt enkelt inte detta är sant. Allt strul nu kommer kosta Curve stora pengar och inte minst tappad goodwill. Som tur är backas de av tunga investerare och erbjuder fortsatt en produkt som många inklusive mig själv verkligen gillar.
 

andersson.j

Medlem
Jag funderar på om det är vart att behålla mitt lifetime Curve black legacy utan Amexstöd. Att nedgradera till Curve blue ser jag inte som något alternativ med tanke på de låga spendgränserna. I mina ögon är det alltså lifetime Curve black legacy eller inget Curve som är frågan. Vänligen korrigera mig om jag tänkt fel!
  • I första hand använder jag mitt Amex Premium för att nå upp i en 2-4-1 voucher. Därefter, eller där Amex inte godtas, använder jag mitt SAS MC Premium.
Angående köp i SEK vs. utländsk valuta, bankomattutag och köp på helger vs. vardagar:
  • Ett köp utomlands med SAS MC Premium innebär ett valutaväxlingspåslag på 2%. Använder jag istället Curve slipper jag valutaväxlingspåslaget på vardagar. Beloppet kommer dock dras i SEK från MC-kortet, vilket innebär 15 eurobonuspoäng/100kr istället för 20. När jag spenderat 30 000kr utomlands på vardagar har jag sparat in de 600kr som Curve lifetime black kostar. Då har jag visserligen förlorat 1500p, men de extra poängen jag tjänar på SAS MC Premium utomlands kostar 40öre/p vilket bör jämföras med att SAS säljer poäng för 20öre/p. Vid köp i utländsk valuta på vardagar är det alltid värt att använda Curve istället för SAS MC Premium.
  • För köp utomlands under helger, efter fredag 23:59 GMT, tar Curve en weekend exchange rate på 1.5%. Då sparar jag endast 0.5% växlingspåslag och förlorar 5% eurobonuspoäng. Att använda SAS MC Premium under helger innebär alltså att man betalar 10öre/p för de extra 5% poängen. Använder man istället Curve "säljer" man poäng för 10öre/p. Jag värderar för tillfället eurobonuspoäng till något över 10öre/p och bör därför inte använda Curve vid köp i utländsk valuta under helger.
  • Vid bankomatuttag skulle jag vanligtvis inte använda kreditkort p.g.a. avgifter, ränta, etc. Med Curve kan jag dock använda kreditkort för uttag utan avgifter. Upp till £400, ca 4750kr, per löpande 30 dagarsperiod. Med ett SAS MC Premium skulle det generera ca 710 eurobonuspoäng. Om jag värderar poängen till 10 öre/p tjänar jag motsvarande ca 71kr på att använda Curve. Vid weekendresor är det därför en bra idé att ta ut pengar från SAS MC Premium via Curve innan weekend exchange rate kickar in.
  • Med Curve kan jag välja kortets valuta. Om jag väljer en utländsk valuta för mitt SAS MC Premium innebär det 20p/100kr istället för 15p/100kr men även ett valutaväxlingspåslag på 2%. Att byta till utländsk valuta för SAS MC Premium i Curve innebär att man köper poäng för 40öre/p vilket är en dålig deal med tanke på att SAS säljer poäng för 20öre/p.
  • Ibland har SAS MC kampanjer där man tjänar dubbla poäng under en helg. Det blir alltså 30p/100kr för köp i SEK och 40p/100kr + 2% växlingspåslag för köp i utländsk valuta. Är det värt att byta till utländsk valuta i Curveappen under dubblapoänghelger? Nej, det motsvarar 20 öre/p vilket är samma pris som SAS säljer poäng för. I alla fall för köp i SEK. Oklart hur kalkylen ser ut vid köp i utländsk valuta? Blir det 1.5% + 2% valutaväxlingspåslag då?
Sammanfattningsvis:
Curve + SAS MC Premium bör endast användas på vardagar, före fredag 23.59 GMT. Alltid med SEK som vald valuta för SAS MC Premium. Även bankomatuttag bör ske före helg. Under helgerna är det bättre att använda SAS MC Premium direkt utan Curve.

Kanske är Revolut ett bra komplement till Curve för att komma billigare undan vid spend på helger? Jag har inte läst in mig på Revolut ännu.

Angående flytt av köp mellan kort och försäkringar:
  • Dubblapoänghelger kan vara svåra att pricka. Senast bokfördes vissa av mina köp dagen innan kampanjen börjat, vissa reserverades på rätt datum men bokfördes på ett senare datum, vissa både reserverades och bokfördes efter kampanjen. Curve erbjuder flytt av köp från ett kort till ett annat upp till 14 dagar efter köpet. Hur kombinerar man bäst detta med dubblapoänghelgerna? Använder ett annat kort två veckor inför kampanjen för att sedan flytta transaktionen till SAS MC på rätt helg?
  • Frågan är vilket kort man först använder för att sedan flytta transaktionen under kampanjhelgen? Har någon provat att lägga in kreditkort som inte tillhör samma person som äger Curvekortet? Jag tänker främst på min frus SAS MC Premium pointearnerkort. Om jag kan koppla det kortet till mitt Curve kan jag även flytta alla hennes transaktioner de senaste 14 dagarna till mitt SAS MC Premium. På så vis kan jag maximera dubbelpoänghelgerna och om det misslyckas får jag i alla fall de vanliga 1x poäng-utdelningen.
  • Hur fungerar försäkringar för underliggande kort med Curve? Jag har ett Santander Mitt kort+ som jag använder för hyrbilar p.g.a. självriskelimineringen. Vågar jag använda det kortet genom Curve eller finns det risk för att försäkringen inte gäller? Anta att hyran gick problemfritt, inga skador och uthyraren har inte hört av sig på 14 dagar från betalningen. Vågar jag då flytta betalningen till t.ex. SAS MC Premium som till skillnad från Santander ger eurobonuspoäng? På så vis får jag både försäkringsskydd och poäng. Det känns dock något oschysst mot Santander som aldrig får någon spend förutom då försäkringen behövs!

Jag är lite tveksam till om jag vågar använda Curve för ATM-uttag? Från deras fair use policy:
Curve strongly discourages using an underlying credit card in order to withdraw cash. Please note that your underlying credit card issuer may charge you fees for making such transactions with your Curve card.

Cash recycling
In addition to the fees listed above, any behaviour which Curve deems to be “cash recycling” is not permitted. This is where high volumes of cash (e.g. defined by a high cash to spend ratio) are taken out of an ATM using a credit card or other payment card and then used to repay the card in order to gain rewards on the funding card or Curve Rewards. Depending on the account activity, “high volumes of cash withdrawals” could include spending which is under £200/ month as it will be assessed on the volume and frequency of ATM withdrawals compared to non-ATM spend. Any other equivalent usage which the Curve Compliance Team believes aims to achieve the same outcome, for example via the use of money transfer services, is also not permitted. Such behaviour may result in your Curve account being blocked or cancelled. See Curve Terms of Use for further information.

Till sist, en påminnelse till alla som signade upp sig för Curve black i tid för att få ett lifetime Curve black legacy. Om ni vill behålla ert "gratis" lifetime black legacy istället för att "uppgradera" till black services för 10 EUR/månad. Se till att höra av er till Curve innan de tre gratismånaderna går ut, dvs före 28 April:
  • 4.2.3. For our users who signed up for Curve Black before 28th of January, 2019, they will have a right to continue using the Curve Black Services. In case you have signed up for a Curve Black card and you decide not to upgrade to the Curve Black Services or the Curve Metal Services on or after the 28th April 2019, you will have the option to continue using the Curve Black Legacy Services and will not be charged Curve Black Subscription by getting in touch with Curve at support@curve.app. For clarification, Curve Black Legacy Services are the services that were provided to all Curve Black users before 28th December 2018. Please note, that you will not be able to use any of the new features if you decide not to use the Curve Black Services. Please note that those that have upgraded to the Curve Metal Account will not be able to move to the Curve Black Legacy Services. If you decide to Downgrade to Curve Blue Services from Curve Black Services, you will not have the option to move to Curve Black Legacy Services.
 

M.K

Medlem
Bra sammanfattning. Snabb kommentar: Endast 0,5% påslag på helger i £/$/€. Curves f/x kurs med helgpåslaget kan kvitta MC kursen i dessa valutor.

Du glömmer själva besparingen mot vanliga kort med uttagsavgifter och valutapåslag på ATM-uttag.

SAS MC, aldrig värt fulköra valutapåslag men intressant på andra kort som t ex NCC MC tycker jag med en poängkostnad på ca 10 öre vid kampanj. 10k poäng för 1k går att räkna hem med några hundralappar i vinst på flera hotell jag bor på.

Edit. Genom att inte uppdatera appen har jag stannat kvar på Lifetime och har möjlighet till gratisperioden senare om de får tillbaka Amex eller lanserar något kompenserande, bra cashback eller annat för abbonemangen.
 
Last edited:
Börjar närma sig två veckor sedan jag beställde kortet nu och väntar fortfarande på att få det, fler än jag som fått vänta länge?

Samma här, beställde den 25:e och det står fortfarande "Your Curve Card is being created". Men de har inte dragit några pengar ännu heller. Jag känner inte att det är någon brådska, bara skönt ifall det skulle bli mer klarhet i Amex-situationen innan jag får kortet (även om det kanske inte känns så sannolikt just nu). Men om det fortfarande inte hänt något nästa vecka får man väl skicka ett meddelande till kundtjänst och höra efter.
 

bstark

Medlem
Beställde 26:e, fick mitt igår.
Någon mer som får mailkvitton även om det är avstängt, provar att aktivera/inaktivera det igen om det hjälper.
 

mha321

Medlem
Mitt har landat nu iaf, och det stämde bra, förseningen var Postnord. Det står olika datum på lappen i brevlådan och den lapp som faktiskt satt på paketet.... Say no more.

Däremot avvaktar jag med att faktiskt aktivera det tills deras kundtjänst svarar på några frågor jag ställt, i relation till möjlig downgrade till Blue. Så huruvida det faktiskt funkar vet jag inte. Och deras kundtjänst verkar ännu mer överbelastad nu (av förståeliga skäl), så man lär få vänta en stund.
 

kexxcream

Medlem
Beställde 23 januari, fick ett blått kort idag (utan tumi) trots att jag fick bekräftelse om black card + tumi (25 januari). Har lagt in ett ärende hos supporten för att se vad som händer med de 50 pund man har betalat. Avvaktar med aktivering av det blåa kortet.
 

Thornado

Medlem
Beställde 23 januari, fick ett blått kort idag (utan tumi) trots att jag fick bekräftelse om black card + tumi (25 januari). Har lagt in ett ärende hos supporten för att se vad som händer med de 50 pund man har betalat. Avvaktar med aktivering av det blåa kortet.

Tycker mig ha läst att de har slut på Tumi-plånböcker, så någon sådan kommer man inte få i närmaste taget.
 
Toppen