Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

samet

Medlem
Å där kör SK169 tillbaka in till gate med hydralikproblem... ny skutta eller en natt i Stockholm?

Personligen tar jag gärna en natt å lite poängkompensation... har inget bokat på jobbet förrän på onsdag ;)

Ny maskin säger de nu.

Ny avgång 20.40
1h 50min sent...

Slutade med en försening på ca 3h 30min.
Sista tåget från stan hade gått, så blev taxi hem.

Gjorde claim idag, kl. 08.11
Valde poäng och ville ha ersättning även för taxi.
Klockan 09.03 fick jag svar. Godkänt, vi överför 30766 poäng till dig.

Tackar! Det gjorde ni bra SAS :)
 
Här kan du t.ex. läsa.

Inställda plan - bara sitta och invänta information? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ingenting säger att snö i Stockholm i februari är extraordinärt. Det finns inte heller något hinder för ett flygbolag att i sin tur söka ersättning från t.ex. ett handlingbolag eller flygplatsoperatören i sig.

Tack Agö! Hade inte sett det här.

Min ansökan för EU 261 var nekad. Hade SAS flyg till Stockholm på söndag som var inställd. Blev ett flyg på mondag istället och jag var hem 24 timmar senare än planerat. Svaret från SAS var att "Weather related circumstances are considered extra ordinary circumstances" -> No payment.
 

brodd

Medlem
Skulle flyga HEL-ARN-LHR i söndags eftermiddag, men HEL-ARN blev inställd för att inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Jag ringde EBD-supporten som bokade om mig till ett direktflyg med AY samma dag, landade 20.45 istället för 20 som var planen med SAS. Blev dock nedgraderad från 1A i Plus till mittensäte i ekonomi.

Vad har jag för case här, förseningen är väl inte tillräcklig men hur är det med nedgraderingen?
 

fcx

Medlem
Skulle flyga HEL-ARN-LHR i söndags eftermiddag, men HEL-ARN blev inställd för att inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Jag ringde EBD-supporten som bokade om mig till ett direktflyg med AY samma dag, landade 20.45 istället för 20 som var planen med SAS. Blev dock nedgraderad från 1A i Plus till mittensäte i ekonomi.

Vad har jag för case här, förseningen är väl inte tillräcklig men hur är det med nedgraderingen?

Det finns inget undantag för extraordinära omständigheter när det gäller nedgradering.
 

Mr.cake

Medlem
Har en vän som skulle flyga från Amsterdam (16.20) till Valencia (18.40) . Planet blev inställt pga dimma (ingen kompensation självklart). Han bokades in i ett hotell av flygbolaget och fick en ny biljett för att resa dagen efter. Eftersom att Amsterdam->Valencia ej flygs dagen efter så ändrades routen till Amsterdam->Barcelona->Alicante. För att sedan ta bussen från Alicante till Valencia. Då är frågan, vad är rimlig tid att komma fram till sin slutdestination inom ramarna för EU 261/2004 vid ombokning. Han åkte 10.00 från Amsterdam och var framme i Valencia runt midnatt.
 

palmen

Moderator
Har en vän som skulle flyga från Amsterdam (16.20) till Valencia (18.40) . Planet blev inställt pga dimma (ingen kompensation självklart). Han bokades in i ett hotell av flygbolaget och fick en ny biljett för att resa dagen efter. Eftersom att Amsterdam->Valencia ej flygs dagen efter så ändrades routen till Amsterdam->Barcelona->Alicante. För att sedan ta bussen från Alicante till Valencia. Då är frågan, vad är rimlig tid att komma fram till sin slutdestination inom ramarna för EU 261/2004 vid ombokning. Han åkte 10.00 från Amsterdam och var framme i Valencia runt midnatt.
Fanns det något snabbare sätt att komma dit än det han bokades in på som hade tillgänglighet?
Annars är det väl så snabbt det går att komma dit och då har man inte så mycket att säga till om även om det är tråkigt att det blev så lång extra resa.
 

Mr.cake

Medlem
Fanns det något snabbare sätt att komma dit än det han bokades in på som hade tillgänglighet?
Annars är det väl så snabbt det går att komma dit och då har man inte så mycket att säga till om även om det är tråkigt att det blev så lång extra resa.

Jag förstår, tack för hjälpen :)
 

Canadien

Medlem
Om det var så att Vueling vägrade boka om till KLM eller Transavia som flyger direkt både senare samma dag samt även dagen efter så kan du nog ha ett case.
 

Johanna

Medlem
Jag blir sällan riktigt arg men nu är jag det.
Flög med SAS till MIA för några helger sedan. Flyget blev 4 h försent på håret. Det var 4 h och några minuter. Vi var flera med på planet och vi krävde alla ersättning. De andra har fått ersättning med antingen 600 Euro eler 60 000 poäng. Jag får 30 000 poäng och efter mailande fram och tillbaka hävdar de att vi inte kommer komma överens och att jag om jag är missnöjd får vända mig till min local Consumer Complaints Board (är det ARN?)

Jag försöker fråga dom hur dom kan göra olika bedömningar om försening på samma flght och att det inte borde vara en subjektiv bedömning utan fakta som gäller här men dom säger bara att vi inte kommer överens

Måste jag vända mig till ARN eller kan jag vända mig högre upp hos SAS? Det stör mig att man bara kan maila och får goddag yxkaftsvar från dom. De svarar inte på mina frågor utan på annat
 
Toppen