Senaste nytt

Motorproblem på nya Boeing 787 Dreamliner

Palazzi

Medlem
Det japanska flygbolaget ANA har tvingats byta ut hela sju motorer på sina nya B787 Dreamliners.
Planen har inte ens varit i trafik 12mån ännu... ( de äldsta).

Denna gång är problemen inte direkt orsakade av Boeing själva utan de är motorerna från RR som krånglat. Vad jag förstår så är de plan som levererats med motorer från GE (JAL's plan) inte drabbade av samma problem.

Jag skäms lite över källan till informationen:eek: : Nya problem för Boeings drömplan | Flyg | Resa | Aftonbladet

PS. Som vanligt är det ett journalistiskt och litterärt stordåd (IRONI) "ANA (All Nippon Airways) är bara ett av två bolag i världen som ännu flyger Boeing 787 än så länge" Hur var det nu igen...?:p
 

Homer

Medlem
Om sanningen ska fram behövs något annat än Aftonbladet :)

Som jag påpekade i Norwegian tråden tidigare finns allt man behöver veta och mer därtill om 787 produktion och leveranser på den här siten All things 787 allt står i princip still just nu inte bara av denna anledning.

Det är alltså en växellåda som driver sekundära system det handlar om,
engine-layout.jpg
 

oh yes.... jag flög personligen bara 748 i 3-4 månader( för CV ) men hade vid 2 tillfällen förhög VIB på en av maskinerna.
Men typiska barnsjukdommar precis som alla nya plan har. För ABC vars motor exploderade häromdagen var det ju ren tur att det var vid lowspeed takeoff run. Och bra att det hände så de hittar vad som strular.

EDIT: en "lustig" grej var ju att en GEnx motor pajjade (på samma sätt som de nu undersöks för) under taxitrials före first flight på 788. Läskigt att de inte bestämmde sig för att undersöka mer exakt vad som hände.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Dreamlinern Boeing 787 flygfärdig igen. Tror ni på det?

Enligt Australiska Australian Business Traveller är Dreamlinern flygfärdig igen. Qatar börjar den 15 maj. United den 31 maj för inrikes och 10 juni för utrikes. Vi kan väl hoppas.

Airlines ready to restart Boeing 787 flights - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller

Från deras hemsida
Boeing has now completed test flights of a modified 787 sporting an redesigned battery system and is awaiting approval from US and Japanese regulators air transport agencies so that the world’s 50-odd grounded 787s can return to the skies and delivery of new Dreamliners to airlines can recommence.

United Airlines will reportedly bring the 787 back to the skies on May 31 with its domestic Houston-Denver route. International services are slated to recommence on June 10, with the Dreamliner’s debut on the Houston-Heathrow route as well as the postponed launch of United’s Denver-to-Tokyo service.

Qatar Airways is said to have pencilled in May 15 for the restart of Dreamliner flights from Doha to Heathrow, with Munich, Frankfurt and Zurich following from late May to early June
 
Toppen