Senaste nytt

Pengar tillbaka på kreditkortet vid flygbolagskonkurs?

Man ska inte blanda in kortförsäkringar (ersättning för försenat bagage, etc) i det här sammanhanget. Kortförsäkringsförmånerna kan man få även om man betalar med banköverföring, förutsatt att kontot är i en av storbankerna (SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea) och man har ett kort (med försäkring) som är kopplat till samma konto som man gjorde överföringen ifrån. Det som skyddar vid konkurs är ingen försäkring utan en lag (konsumentkreditlagen).
 

mha321

Medlem
Man ska inte blanda in kortförsäkringar (ersättning för försenat bagage, etc) i det här sammanhanget. Kortförsäkringsförmånerna kan man få även om man betalar med banköverföring, förutsatt att kontot är i en av storbankerna (SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea) och man har ett kort (med försäkring) som är kopplat till samma konto som man gjorde överföringen ifrån. Det som skyddar vid konkurs är ingen försäkring utan en lag (konsumentkreditlagen).

Jag pratar inte om försäkring, skulle haft " runt det. Alltså inte försäkring såsom kortförsäkring. Kanske bara skulle skrivit "säkring".
 

pedantic

Medlem
Dert finns något som heter Konsumentkreditlagen och i §29 andra stycket står det.
"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."

Fritt översatt att om du har rätt att få en återbetalning från Norwegian och inte får det p.g.a. konkurs till exempel kan du vända dig till kreditgivaren d.v.s. Amex, Klarna (både faktura och delbetalning), SEB kort eller dyl. för att kräva din återbetalning, dock max vad du betalat för biljetten (inte EU261 plus återbetalning). Din bank kommer i sin tur att vända sig till någon av Norwegians inlösande banker för att få pengar varför detta kan dra ut på tiden i samband med en stor konkurs. Om du däremot har betalat med debit kort, bank överföring eller Swish är det avtalsvillkoren för den tjänsten som reglerar och jag skulle ta kontakt med din bank och höra hur dem ser på detta.

Summa sumarum Amex är bra på fler sätt...

Mycket lovande! :D

För några års sen var jag med om att att spärra ett kort och reklamera ett antal transaktioner, då fick man beloppet direkt (visserligen bara mindre transaktioner under 1000 SEK), verkar som att när det är en flygbolagskonkurs så är det många reklamationer vid ett tillfälle som gör att handläggning tar tid. Man kanske ska spärra kortet samtidigt för en snabbare handläggning? :p
 

Tonton

Medlem
Man ska inte blanda in kortförsäkringar (ersättning för försenat bagage, etc) i det här sammanhanget. Kortförsäkringsförmånerna kan man få även om man betalar med banköverföring, förutsatt att kontot är i en av storbankerna (SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea) och man har ett kort (med försäkring) som är kopplat till samma konto som man gjorde överföringen ifrån. Det som skyddar vid konkurs är ingen försäkring utan en lag (konsumentkreditlagen).

Tycker vi var ganska tydliga på den skillnaden ovan.
 

apknug

Medlem
Dert finns något som heter Konsumentkreditlagen och i §29 andra stycket står det.
"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."

Fritt översatt att om du har rätt att få en återbetalning från Norwegian och inte får det p.g.a. konkurs till exempel kan du vända dig till kreditgivaren d.v.s. Amex, Klarna (både faktura och delbetalning), SEB kort eller dyl. för att kräva din återbetalning, dock max vad du betalat för biljetten (inte EU261 plus återbetalning). Din bank kommer i sin tur att vända sig till någon av Norwegians inlösande banker för att få pengar varför detta kan dra ut på tiden i samband med en stor konkurs. Om du däremot har betalat med debit kort, bank överföring eller Swish är det avtalsvillkoren för den tjänsten som reglerar och jag skulle ta kontakt med din bank och höra hur dem ser på detta.

Summa sumarum Amex är bra på fler sätt...

Summa sumarum Kreditkort utgivna i Sverige underställda den svenska konsumentkreditlagen är bra på flera sätt!

Samt Klarna och andra mer "moderna" kreditköpslösningar.
 

Flying Finn

Medlem
Själv betalar jag alltid med kort, men om man *vet vad man gör* så finns det garanterat lägen där det är rätt att använda den rabatten, som brukar påpekas då och då i olika trådar här. Det handlar om att vara den medvetna resenären.

Saken är dock den att majoriteten som handlar på dessa prispressar-hemsidor inte gör medvetna val eftersom de inte (vill?) förstår skillnaderna mellan sådana hemsidor och betalmetoder gentemot att boka direkt med flygbolaget och att använda kreditkort.

Bingo!

Bägge herrarna skriver rakt på sak. :) Jag själv betalar alla mina bokningar med AMEX eller MC, fast min MC har ingen reseförsäkring. Så även under resan så betalas allt endast med kreditkort (om inte kontant), medan mitt kombinerade MC Debit/Credit ser aldrig dagsljuset. Har även ett reservkort från Visa, i fall någon skulle lätta på mina personliga ägodelar på gatan. :p Hemma så betalar jag nätköp endast med kreditkort.

Varför ska man betala med kreditkort?

Först och främst vill jag påpeka att jag betalar alltid bort hela kortnotan på en gång, så kortet fungerar endast som en medveten buffert och den skyddar mitt bankkonto.

* Du vill inte att ditt bankkonto kommer i fara, eftersom med ett debitkort har skurken direkt tillgång till dina pengar. Med ett kreditkort kan du endast bli av med pengar upp till kreditbeloppet. Denna punkt gäller både betalningar på webben (---> risk för dataintrång) och användning av ett fysiskt kort utomlands (---> risk för skimning).
* Som det redan har pekats ut, så med ett kreditkort har du bättre förutsättningar för att få dina pengar tillbaka, i fall ett flygbolag eller en researrangör går i konkurs. Detta gäller inte endast Sverige, utan även Finland. Kreditkortet fungerar som en brandmur mellan dig och t.ex. flygbolaget eller hotellet, så du kan alltid vid behov konsultera din kreditkortsutgivare.
* Kortförsäkringarna gäller huvudsakligen endast då när du betalar med dem och åtminstone med finska Nordea gäller det att du måste betala med kredit, inte debit. Ja, man bör ju även ha reseförsäkring, men kortförsäkringen är ett gott tillägg. T.ex. med AMEX Platinum är hyrbilsförsäkringen suverän och även de andra försäkringarna är till nytta - senast idag för mig (återkommer strax).

Det är något typiskt åtminstone i Finland att det är typ skam att betala med kreditkort och inte med debit/bankgiro. Att betala med kreditkort betyder ju inte direkt att man är pank... :rolleyes: Som sagt så gäller det att vara den medvetna resenären/konsumenten. :)

Personligen så tycker jag att alldeles för få tycks förstå vad det betyder att boka med Expedia, eBookers o.s.v. Det är okej att boka med en OTA (webbresebyrå) när du vet vad riskerna är, men alldeles för få gör det medvetet, vilket @Tonton tog upp rätt. Den genomslittliga resenären har troligen inte insett att de är kund i första hand hos t.ex. Expedia, inte SK eller LH.

Jag personligen bokar en hel del hotell med Booking.com, men jag vet att deras kundtjänst fungerar. Med Booking.com har jag t.ex. nu en bokning på kommande, som är förbetald med kreditkort. Då behöver jag inte riskera mitt kreditkord för skimning eller dataintrång i ett land, som känns lite dubiöst. :) Om det blir strul, så har jag alltid AMEX att ta saken upp med, i fall hotellet försvinner eller resan måste inhiberas p.g.a omständigheterna i landet. Detta i fall även Booking.com ger strul.

Så till sist vill jag dela med mig mitt senaste egna case angående varför kreditkort är bra och varför jag är glad idag.

Jag har en tier point run -resa bokad för maj. Resan är betald ~95 % med AMEX Platinum - OK, kortförsäkringen är i kraft. Flygbiljetterna är bokade direkt med alla flygbolag och övernattningarna är antingen direkt från hotellkedjorna eller från Booking.com.

Ursprungligen skulle jag flyga från Portland, OR till San Salvador, El Salvador med följande rutt: PDX-CLT-MIA-SAL-MIA-CLT-PDX. På återresan skulle det bli en övernattning i drottningstaden (Charlotte, NC), eftersom det inte går att flyga hela min rutt på ett dygn. Hade bokat i januari Country Inn & Suites by Radisson i drottningstaden direkt från Radisson och betalat med AMEX. Bokningen var inte avbokninsbar.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Allting var klappat och klart i inväntan på avfärd.

Så igår råkade jag logga in på AA webbplats för att kika på sittplatserna och fick då en varningstriangel att min tidtabell har ändrat. Nåja, jag visste att detta öppnar möjligheten till att ringa flygbolaget och vid behov föreslå en ny routing, så ingen panik. Det visade sig att AA hade bokat mig om och CLT var kvar på bakaresan, men med alldeles för knapp tid att sova på hotell. Dessutom så den lilla medvetna resenären i mig var ju förbannad att just 2 x 140 TPs hade inställts (både PDX-CLT och CLT-PDX), vilket var ju hela poängen med att forsätta min TP run från Oregon till Mellanamerika. :confused:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Nåja, så var det bara att fundera vad som gäller. PDX-PHL tycks inte vara i drift i maj, så det enda sättet att garantera 2 x 140 TPs utan strul med BAEC för s.k. original routing credit var att ringa till AA och fråga om en ny rutt via LAX (LAX-MIA är 140 TPs). Men detta skulle ju försnilla min förbetalda övernattning i Charlotte. Nåja, förlusten skulle ju inte vara enorm, men så funderade jag att utgångspunkten i mitt dilemma var ju inställda flyg. Kollade upp försäkringsvilkorna och kom fram till att försäkringen troligen hjälper. Så jag ringde till AA igår på kvällen och idag till Falck Global Assist, som kopplade mig vidare till AXA, som numera tycks ansvara för försäkringen.

Det var ett mycket trevligt mottagande hos AXA i telefon. Jag blev förvånad att jag fick direkt så god/trevlig kundservice. :eek: Jo, fast resan är först på kommande, så var det klart för telefonisten att vid inställt flyg och med en annan routing så kommer jag ju inte att infinna mig på hotellet. Uppgifterna angånde resan togs upp och ärendet avslutades till min fördel redan i telefon. Utan kreditkortet skulle jag fått stå för förlusten själv. :) Jag hade annors också god orsak till routing via LAX, eftersom AA hade gjort en re-routing med en tidtabell som var opraktisk och jag skulle t.ex. inte ha hunnit sova på mitt hotell.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Snipp, snapp, slut, nu är det då lie flat över kontinenten på ett ben och jag förlorade inte 86,71 $, vilket skulle ju inte varit stora pengar. :) Och så blev det även mera Avios nu (resan blir flera hundra mil längre), vilket den medvetna resenären alltid blir glad för. ;)
 
Last edited:

Homer

Medlem
Enligt Financial Times gäller inte skyddet om extrakort använts, men nu är det som sagt Brittisk lagstiftning de skriver om.


Technically, there must be a direct link between the credit card customer and the credit card company. This means that using a third party agency to find a hotel, flight or concert ticket can rule out a Section 75 claim if things go wrong.
Purchases made on supplementary credit cards by spouses or other family members are not covered.
Nor are flights booked for someone else on your card


https://www. ft.com/content/c7a72604-892e-11e9-b861-54ee436f9768

Googla rubriken för att läsa artikeln: Protecting your buying rights with little-known card laws
 

FrontX

Medlem
Bumpar lite.

Gäller samma förutsättningar för Amex Betalkort?

Min resa med Tui ställdes in för mer än en månad sen, och än har inga pengar setts till. Så dröjer det allt för länge med återbetalning så finns det väl ingen annan utväg än att reklamera köpet av resan för att få tillbaka pengar den vägen. Tänkte dock först göra TUI uppmärksam på att jag kommer gå den vägen om man inte lyckas sköta återbetalningen snart.

Vet att man får ha överseende just nu. Men det finns ju en gräns. Kan vänta 4 veckor till men sen räcker det liksom
 
Finns det något liknande konsumentkreditlagen i Danmark om man betalar med ett Visa Dankort debit? Jag har betalt en Ryanair-biljett med kortet som jag vill bestrida.
 
Toppen