Senaste nytt

SK1415 ARN-CHP #INTERNETFAIL

agehall

Medlem
Jag ska väl börja med att påpeka att alla eventuella rykten om min frånvaro troligen är helt felaktiga. Jag har dock inte undersökt exakt vilka teorier som förekommit eftersom detta inlägg är det första jag gör på en dryg månad och jag har inte ens läst forumet under den tiden.

Det jag tänkte berätta nedan är vad jag pysslat med och varför det blev som det blev.

Bakgrund
För att få lite kontext behöver vi backa till mitten av oktober 2018. Här påbörjade jag ett större projekt som innebar att jag fick spendera en dryg månad i San José, Costa Rica. Projektet i sig gick bättre än förväntat men det var fruktansvärt mycket arbete. När jag kom hem hade jag en dryg vecka hemma innan det var dags att åka iväg till Norge för ett mycket mindre projekt som i jämförelse gick mycket sämre, men ändå inte någon direkt katastrof.

Tyvärr är det ju så att det som tenderar att hända när man är bortrest är att andra arbetsuppgifter blir ogjorda och så var även fallet här. När jag väl var hemma igen efter dessa två projekt hade jag en enorm backlog av saker som behövde tittas på under den sista arbetsveckan före min semester. Det var någonstans här jag började minska min närvaro på BC rätt rejält - det fanns helt enkelt inte tid nog för att hänga med.

När fredagen kom och jag insåg att jag inte ens hade funderat på vad jag skulle ha med mig på en dryg 3v lång semester och det fortfarande vällde in saker jag behövde hjälpa till med på jobbet så insåg jag att om jag skulle kunna slappna av alls på semestern så var det till att stänga av datorn helt och inte göra någonting. Jag är tyvärr en sådan där typ som inte kan låta bli att läsa mail om mailklienten argt visar att det finns olästa mail, så att bara smygläsa lite på BC hade aldrig fungerat.

Resan börjar...
Lördag kväll hade jag lyckats kasta ner lite kläder i en resväska, lämna bort hundarna samt få med mig pass, nycklar och plånbok så jag och FruAgehall satte oss i Hertz fina S90 T8 och körde ut till ARN. Även trots att vi bor i Västerort och har kanske 20 minuter till ARN så är vi inte direkt sugna på att gå upp mitt i natten för att hinna med SK1415 som skulle avgå 0605 söndag morgon och därför hade vi sedan en lång innan bestämt oss för att kasta lite pengar på problemet och sova på Clarion Arlanda och tjäna lite tid på morgonen.

När vi rullar in på Hertz känns det lite tungt att behöva lämna ifrån sig S90:n. Och det känns ännu tyngre att erkänna detta som en inbiten SAAB-fanatiker. 2018 var året då jag lärde mig älska Volvo tack vare Avis - kommer aldrig att glömma min första S90... Det var en tidig sommarmorgon och hon var så fin - men det är en annan historia.

Vi tog bussen till Sky City för att checka in och packa ner våra vinterjackor vi hade på oss inan vi släpade bort väskorna till Terminal 5 och checkade in dem. Detta är en klar finess med att bo ute på Arlanda kvällen innan man flyger då SAS inte har några som helst problem med att låta folk checka in väskor kvällen innan man flyger. Det gör det bekvämt att morgonen därpå bara trilla bort till T5 och gå igenom närmaste säkerhetskontrollen ifall kön är kort - då spar man säkert 3-4 minuter jämfört med att gå bort till SAS fasttrack och sedan behöva gå tillbaka till loungen! Optimering - det är vad allt handlar om!

När vi checkade in hade vi fortfarande 1A+1C och 1B var tom. Tyvärr så blev det inte riktigt så - en trevlig herre från ABB Ludvika (som väl nu är Hitachi?) dök upp och hade den platsen. Tydligen var han på väg till något möte i Kina som blev beslutat i sista sekund. Det störde dock inte oss speciellt mycket eftersom man knappast är pigg och vill hålla långa diskussioner före kl 7 en söndagmorgon. Flygningen i övrig var inte mycket att säga något om de flesta här vet väl vad SAS Plus mellan ARN-CPH innebär, eller..?

Mot SFO, eller..?
Nu väntade SK935 till SFO. Som vanligt när jag och FruAgehall flyger longhaul med SAS ex-CPH så sitter jag på sidan som betjänas av dansktalande personal och FruAgehall på den sidan som har svensktalande personal - det slår aldrig fel. Utöver detta, vilket innebar att jag fick hålla mig till att prata engelska med personalen så var det en ganska trevlig flight. SAS (nu inte jättenya) business är en ganska trevlig produkt. En klar fördel med de lite längre flighterna (dvs uppåt 10h) är att man har tid att både vila och äta ordentligt. Det gör att man ganska enkelt kan komma fram och vara i fas med tidszonen och dessutom vara ganska utvilad vilket är trevligt oavsett om det är jobb eller semester.

Här är det dock läge att påpeka mina två synpunkter på SAS business som driver mig till vansinne. Det första är maten - varför ska man envisas med att hålla på med så komplicerad mat som inte blir bra!? Oavsett alternativ på menyn fanns det minst en sak som jag inte hade en aning om vad det var. Jag kanske har ganska enkla matvanor, men jag tror inte jag är så unik i det avseendet och jag misstänker att om normala människor inte vet vad saker på menyn ens är för något, så kanske det är lite för avancerat för att serveras i en metalltub på 10000m höjd.

Den andra saken som driver mig till vansinne är det där förbannade trepunktsbältet. Kan någon förklara tanken bakom det i ett flygplan? Enligt min mening är det farligare med ett sådant än ett traditionellt bälte då trepunktsbältet hindrar en från att inta en vettig brace position (vad heter det på svenska?). Om planet skulle krascha är ju chansen att man överlever liten, men det känns inte som att den ökar om man sitter upprätt och ens huvud kan flyga runt hursomhelst - det finns en anledning till att moderna bilar har airbag vilket jag inte har sett i SAS stolar. Någon kanske kan förklara förnämligheten med dessa bälten, men jag ser den inte spontant iallafall.

Ett bra tips för alla som ska till USA är att i god tid kontrollera sitt ESTA. Jag gör en liten anteckning på baksidan av mitt pass hur länge mitt ESTA är giltigt för att ha det väl till hands. Jag råkade dock se att den anteckningen blivit helt utsmetad och inte längre gick att tyda så jag bestämde mig för att kolla upp exakt hur länge till mitt ESTA var giltigt och tack vare SAS internet ombord är ju det lätt gjort. Trodde jag.

Jag knappade in mina uppgifter och efter att resultatsidan laddat klart får jag bara "No record found" - WTF!? Jag hade ju passerat USA 3 veckor tidigare utan problem och jag var 100% säker på att jag skaffade nytt ESTA tidigt 2018, så varför hittar jag inget!? Nu börjar paniken smyga sig på. Har jag inget ESTA!? Hur ska det här gå..? Saken blir ju inte bättre av att det nu verkar ta minst 72h att få ett ESTA (vilket var nytt för mig iallafall) så om man skulle bli hemskickad så tar det minst 3 dygn innan jag kan åka tillbaka och på riktigt påbörja min semester. Jag kan säga att den känslan är inte skoj att ha när man sitter på ett plan någonstans över Kanada...

Till slut samlade jag mig lite iallafall och googlade lite. Ett oenigt internet tyder på att meddelandet jag fick tyder på att jag matat in någon uppgift fel och inget annat. Tack vare att jag visste att jag och FruAgehall förnyat våra ESTA samtidigt så lyckades jag dock reda ut när hennes ESTA ska gå ut och det var lite lugnande besked.

Det var dock inte utan viss nervositet som man stack in passet i maskinen på SFO men varken den eller CBP-mannen klagade så det var uppenbarligen så att jag måste ha matat in någon uppgift fel och därav kunde inte min ansökan hittas. Förstår dock inte vad jag matar in fel.

Väl inne i USA begav vi oss mot bagagebandet för att hämta våra väskor. Jag övervägde att ringa hem och be någon köpa en trisslott då alla våra tre väskor dök upp bland de 10 första på bandet!

Vi skulle ha 4 dagar i SFO innan vi skulle vidare och som de flesta vet är hyrbil nästan ett måste vid vistelser i USA, så nästa stopp på resan var hyrbilscentret på SFO. Jag hade hyrt en XCAR-klass från Sixt i hopp om att kanske kunna få en Volvo då ryktet sagt att de ska finnas hos Sixt i USA.

När vi kliver av tåget som går ut till hyrbilscentret så visar det sig dock att Sixt ligger ytterligare en bussresa bort, vilket jag helt missat. Det tog dock inte många minuter innan bussen dök upp och tog oss till Sixts kontor.

Väl framme parkerade jag FruAgehall utanför och klev in och ställde mig i kön. Det var ingen lång kö - var bara en grupp med asiater framför mig men det tog en evig tid innan det blev en agent ledig. Till slut blev dock en yngre kille ledig och vinkade fram mig. Jag gav honom mina uppgifter och han knappade lite och när min hyra dök upp på skärmen hoppade han nästan högt och bad om ursäkt för att jag som är PLATINUMKUND fått vänta så länge. Jag hade i ärlighetens namn glömt bort att jag hade platinumstatus hos Sixt tack vare Eurobonus samarbete med dem, men det var ju bara att tacka och ta emot. Här såg jag min öppning att se till att jag skulle få en Volvo så jag frågade lite försiktigt vad de hade tilldelat mig för bil. Snubben skruvade lite på sig och säger smått generat att jag just nu var tilldelad en Volvo S90 T5 men att han givetvis kunde se till att jag får en Mercedes på grund av min status. Han var nästan på gång att börja utföra ändringen innan jag hann förklara att en S90 var precis vad jag ville ha. Tydligen är det många av deras kunder som inte insett hur bra S90:n är och blir helt skogstokiga när de får en sådan men sedan är överlyckliga när de kommer tillbaka med den. (been there - done that :) )

Som vanligt fick jag frågan om jag behövde ha några extra försäkringar vilket jag avböjde - jag har ju allt jag behöver genom den extra försäkring jag tecknade tidigare förra året. När jag får kvittot så är det, och jag skämtar inte, 23 skador registrerade på bilen! Jag inser att den här bilen har varit med om en del så jag förbereder mig på att gå igenom bilen grundligt. Det är dock ett litet problem - det spöregnar ute. Det gör att man inte kan se något av de skador som de noterat och än mindre ev onoterade skador. Efter moget övervägande bestämmer jag mig för att chansa - worst case får jag nyttja min egna försäkring. När jag dagen därpå kunde inspektera bilen inser jag att de flesta av skadorna de noterat är så små att jag nog inte noterat dem om de inte varit antecknade, så även om det framstod som att bilen fått en del stryk kändes den som ny både utvändigt och invändigt.

Våra dagar i SFO spenderades med att glida runt och njuta av Hwy 1, Palo Alto med omgivning, Gilroy outlets, titta på alla teknikjättar - ja ni förstår, glida runt och slappa helt enkelt. Jag gjorde ett tappert försök att hitta en ny kostym på rea men det var kört - min storlek fanns inte att få tag på.

Mot Alaska!
Torsdagen den 20 december var det dags att resa vidare från SFO. Vi dumpade hyrbilen dagen innan för att slippa hålla på med det på morgonen. Delta 2328 mot SEA skulle avgå 0635 och man är ju inte direkt sugen på att lämna en hyrbil före det samma morgon.

Delta domestic first är inte en direkt upphetsande upplevelse, men det ger iallafall Sky Priority och eftersom jag inte längre har någon status alls med SkyTeam så kändes det som en bra investering. Dessutom var biljetterna inte avsevärt dyrare än economy när vi bokade så det kändes helt rätt att köra first även om det är domestic.

Denna delen av vår resa skulle ta oss upp till Fairbanks via Seattle. Flighten SFO-SEA var översåld och de erbjöd 3 personer $300 för att ta nästa flight. Tyvärr så skulle det för våran del innebära att vi skulle missa anslutningen till FAI så det var inte ett alternativ.

Vid mellanlandningen i SEA insåg jag hur länge sedan det var som jag flög utan att ha loungetillgång. Helt sinnessjukt tråkigt att sitta och vänta i en gate. Fattar inte att folk pallar med det men vi var långt ifrån ensamma.

2018s julresa var uppdelad i två delar, en jul-del och en nyårs-del. Planen var att fira jul hos den familj jag var utbytesstudent hos för 25 år sedan och sedan på egen hand fira nyår i Las Vegas.

Jag har under alla år hållit kontakten med min gamla värdfamilj och har även varit tillbaka till Fairbanks ett par gånger under årens lopp, men bara sommartid. Att nu komma tillbaka mitt under vintern var ett kärt återseende på många sätt.

Fairbanks är ganska trevligt på sommaren - det kan vara betydligt varmare än vad de flesta förväntar sig och det finns en hel del att göra där om man gillar utomhusaktiviteter. Det känns dock lite som Sälen på sommaren - dvs det är mycket grushögar och annat som gör sig mycket bättre när de döljs i snö.

Årets vinter var dock lite av en besvikelse. De hade fått väldigt lite snö, kanske 10-20cm vilket gjorde att det inte riktig kändes som vinter än. Det hjälpte dock upp att det varit väldigt vindstilla så det låg fortfarande en hel del snö på träden.​
IMG_3749.jpg
Traditionell jul hos Amerikansk familj

Även om vi egentligen mest ville slappa och inte alls göra så mycket så är man väl mer eller mindre tvungen att åka runt och se lite saker när man rest runt halva jorden för att komma någonstans. Jag gjorde ett tappert försök att öppna datorn och tänkte läsa lite BC men det visade sig att min gamla värdfamiljs internet var lika snabbt som att suga golfbollar genom sugrör, så det var helt omöjligt att använda forum på något vettigt sätt. Så det var bara att ge upp och låta bli BC.​
IMG_3750.jpg
Älgar utanför vardagsrumsfönstret i Alaska.

På schemat stod ett par museum (Morris Thompson, UAF Museum samt Fountainhead) men även en för BC mycket mer eftertraktad destination - CHP!

Circle Hot Springs ligger på överkomligt avstånd från Fairbanks och detta var ju ett lysande tillfälle att ta sig dit. Tyvärr så lyckades min värdfar göra sig illa i ryggen samma dag som vi kom och det i kombination med lite osäkerhet kring deras öppettider gjorde att vi till slut valde att istället åka till Chena Hot Springs som ligger betydligt närmare och har öppet alla årets dagar.​
IMG_3765.jpg
Varma källor att bada i.

Bland de museum vi besökte står Fountainhead ut. Det är ett bilmuseum med enbart gamla amerikanska bilar. Vi pratar T-Ford och liknande. Alla utom två är i körbart skick och det är en helt fantastisk upplevelse. Hela utställningen är grym och den kompletteras av tidstypiska kläder och historier om hur bilarna kom till Alaska, vilket inte alltid var helt enkelt.​
IMG_3731.jpg
Bilar med traditionella kläder för tiden.

IMG_3734.jpg
Körbar bil.

Är man i Fairbanks vid jul (eller annan tid på året) så ska man givetvis även passa på att ta sig över till North Pole och hälsa på hemma hos Tomten. Vi passade på att smita över dit tidigt på morgonen den 23e men vi hoppade över att sitta i tomtens knä vilket man givetvis kan göra.
IMG_3726.jpg
Poststämpel som tavla.

IMG_3730.jpg
RoboRudolph

Till slut var det dock dags att säga farväl till Fairbanks för denna gång och bege sig ner mot Lower 48 och Las Vegas.

Tillbaka till Lower 48 - Seattle
När vi bokade resan hade jag bokat FAI-SEA-LAS så att vi skulle flyga från FAI runt 03 på morgonen och sedan mer eller mindre direkt vidare från SEA till LAS. Dock bestämde sig Delta för att ändra på sina flighter och efter mycket trassel så skulle vi nu flyga runt 02 från FAI och sedan ha en hel dag i SEA för att besöka Boeing i Everett. Det lät som en väldigt bra idé när vi fick till den bokningen men nu när vi skulle flyga kändes det som en mindre bra idé eftersom vi var rätt trötta när vi väl landade i Seattle. Men det var bara att rycka upp sig, hämta ut hyrbilen och köra upp mot Everett. Denna gång blev det en Dodge Charger vilket kändes helt fruktansvärt när man vant sig med att köra S90. Den var hemsk på alla sätt och vis, precis som amerikanska bilar brukar vara.

Vi hittade en liten sylta i Everett där vi fick lite frukost och sedan hann vi med en timmes sömn på parkeringen vid Boeing innan det var dags för vår rundtur. För er som inte varit där så kan jag varmt rekommendera det - de gör en riktigt bra show av det och man behöver inte vara flygplansnörd för att uppskatta det.

Vi var klara i Everett runt 11 och bestämde oss för att åka upp till Tulalip Casino som ligger strax norr ut för att äta lunch innan det var dags att åka ner till SEA igen. Väl inne på casinot behövde FruAgehall besöka en toalett och jag väntade utanför. Allt som oftast i den situationen brukar jag mata en enarmad bandit med någon dollar bara för att ha något att göra och tänkte göra så även denna gång. Det visade sig dock att jag inte hade några endollarsedlar för tillfället och jag hade ingen lust att trycka i 5 dollar, så jag stod över. När jag backade undan från maskinen så kommer en dam fram och lägger i en dollar vilket resulterar i en vinst på $500 från just den maskin jag stått vid. Det kändes en aning surt, men jag tröstar mig med att jag säkert inte vunnit om det varit jag som la i pengarna.

Eftersom vi hade fått lite förhandsrapporter om att säkerhetskontrollen på SEA hade varit kaos med flera timmars väntetid dagen innan, så ville vi vara på flygplatsen i god tid innan vår flight som skulle gå vid 19. När vi kom till säkerhetskontrollen runt 15 visade det sig dock att våra farhågor var helt fel - det tog max 5 minuter att komma igenom kön och själva säkerhetskontrollen. Men hellre det än att man är sen...

Jag måste dock säga att jag är ganska imponerad av hur både TSA och CBP hanterat nedstängningen av myndigheterna i USA. Jag tyckte inte alls det märktes på någon av de flygplatser vi passerade.

Las Vegas och nyår
Väl framme i Las Vegas möts jag av ett textmeddelande som ber mig kontakta Deltas personal då det är problem med våra väskor. Jag nästan jublar innombords då jag direkt räknar hem försäkringspengarna - gratis shopping! YAY! Tyvärr visade det sig vara något förhastat - problemet var att väskorna inte kom med samma plan som vi flög med - de hade kommit med ett tidigare plan och stod på kontoret och väntade på oss. Oh well.

Nu kom dock nästa utmaning - jag är inte jättebekant med LAS. Har nog bara flugit dit en eller två gånger tidigare och jag har nästan alltid tagit taxi dit jag ska. Nu skulle vi ta hotellshuttlen till det DoubleTree vi skulle spendera första natten på. Man kan beskylla LAS för många saker, men att ha bra skyltning är inte en av dem. Det tog nog 30 minuter innan vi hittade till det ställe där shuttles plockar upp folk. Ytterligare 30 minuter senare hade vår shuttle fortfarande inte dykt upp trots att de flesta andra hotellshuttles passerat minst en gång. Det visar sig att just det här hotellet vill att man ringer och ber om upphämtning - något de gärna hade fått skriva på hemsidan eller i appen...

Till slut är vi dock på rummet och kan lägga oss i sängen. Vi var båda rätt trötta så vi bestämde oss för att ta sovmorgon, vilket skulle visa sig vara ett stort misstag.

Morgonen därpå vaknade vi runt 0930 och släpade oss ner till frukosten. Vi kom till restaurangen 1002 och blev då informerade om att de stängde frukostbuffén kl 1000. På en söndag. WTF!? Så utan frukost begav vi oss tillbaka till vårt rum och tog en Uber över till Tropicana där vi skulle bo resten av tiden. De hade som tur var ett rum tillgängligt så vi kunde checka in kl 11 på förmiddagen.

Tropicana är på inget sätt det bästa hotellet på Strippen, men det är ett vettigt alternativ om man har en massa hilton-poäng och vill använda dessa. Har man på tok för mycket poäng är förstås Waldorf Astoria ett bättre alternativ, men jag kände inte att jag kunde motivera merkostnaden.

Tropicana har ett par fördelar imho - det ligger i ena änden på Strippen, så det är enkelt att ta sig till/från hotellet. De har även gratis parkering vilket ska tas med i beräkningen. Jag tycker att Strippen är värd en dag, men sedan vill man ta sig ut en bit och se på omgivningen. Man behöver inte ta sig jättelångt bort för att prisbilden ska förändras radikalt och det kan vara trevligt för det är inte direkt billigt i Las Vegas hippa kvarter just nu.

Väl i Las Vegas hade jag givetvis kunnat börja läsa ikapp BC men vid det här laget hade jag börjat komma över det värsta beroendet, så det kändes som att det kunde vara en smart idé att inte börja knarka igen just då...

En sak som jag råkade springa på var en Las Vegas Pinball Hall of Fame vilket är en arkadhall med diverse gamla arkadspel och flipperspel. Det drivs helt idéellt och all vinst går till välgörenhet. De tar även helt rimliga priser för spelen så man kommer ganska långt med $20 eller så. Jag lyckade bränna $10 på en helkväll innan jag hade ont i händerna av allt flipprande...

Nyårsafton på Strippen kan knappast jämföras med tex Times Square i NYC, men det var ändå rätt häftigt. De sköt raketer från 8 olika hotell längs med Strippen men det faktum att det var ca 0C ute gjorde att det var ganska dämpad stämning utomhus. De flesta som ville partaja verkade hänga på olika partyn men vi kände att det knappast var värt att betala runt $250/person för att komma in på ett sådant så vi nöjde oss med fyrverkerier och sedan lite sömn.
IMG_3798.jpg
Barnvagnsförbud på Strippen på nyårsafton.

IMG_3817.jpg
Fyrverkerier på nyårsafton.

På nyårsdagen var det dags att hämta ut en ny hyrbil. Även denna gång var det bokat en XCAR-modell från Sixt och precis som tidigare lyckades jag utan problem få en S90 T5. Denna gång valde vi även att lägga till Sirius XM eftersom vi skulle köra genom Death Valley tillbaka till SFO.

Sirius XM visade sig dock vara rätt problematiskt - vi försökte få till aktiveringen 4 gånger utan att det lyckades så i slutändan fick vi en kreditering på $50 vilket var mer än vi betalat för det från början, så jag ska inte klaga. Det var dock lite trist att inte ha radio som fungerade hela vägen.

Death Valley är alltid intressant att åka igenom. Har man inte gjort det så bör man planera in det. Hela nedstängningen av alla myndigheter gjorde att alla rastplatser var stängda vilket var lite synd. Men bara att köra igenom det är lite av en upplevelse.

Avslutning...
På vägen tillbaka mot SFO övernattade vi på Hilton Garden Inn i Clovis, CA och receptionisten var något förvånad över att vi dök upp där. Jag kan till viss del förstå henne för det låg inte direkt i närheten av den stora motorvägen och det kändes inte som ett område för turister, men det var ett helt OK hotell, så om någon behöver ett hotell därikring kan HGI rekommenderas.

Sista natten på vår resa blev det DoubleTree Napa Valley vilket var ett något udda DoubleTree men rätt trevligt. Om man vill utforska Napa Valley så kan det nog vara en ganska bra bas. Vi hade inte några direkta planer för det denna gång utan ville mer prova på lite så vi besökte inga vingårdar eller liknande.

Till slut var det dock dags att bege sig hemåt efter dryga 3v i USA. För mig skulle det dock inte bli något längre besök i Sverige, vi kom hem tisdag och på lördag samma vecka var det dags för 2019's första tjänsteresa - tillbaka till Costa Rica. Eftersom jag under denna tid behövde klämma in en tripp till Linköping så bestämde jag mig för att hyra en S90 T8 från Hertz istället för att ta taxi hem från ARN och sedan köra egen bil ner till Linköping. Det var helt rätt beslut eftersom jag fick en bil som hade stora stereon och HUD. Det stora stereopaketet ser jag ingen som helst vits med men HUD var en trevlig feature.

Eftersom jag skulle tillbaka till nästan samma tidszon som vi varit i så bestämde jag mig för att stanna på amerikansk tid. Känns väldigt udda att sova till 13-14 och sedan jobba till 02-03, men det funkade förvånansvärt bra. Framförallt får man mycket tid att jobba i fred vilket var precis vad jag behövde eftersom det var en hel del förberedelser att göra inför de kommande två veckornas projekt hos min kund i Costa Rica.

Jag hade någon slags idé om att försöka komma tillbaka till BC under tiden jag var i Costa Rica, men ett par WTF-prylar hos kunden gjorde att det blev mer panikjobb än vad jag planerat och därmed räckte inte dygnets 27h till för att börja läsa BC igen.

Nu är jag dock äntligen hemma igen och ska börja jobba mig igenom backloggen här. Så räkna med mer närvaro från mig från och med nu.
 

Brandten

Medlem
Jag ska väl börja med att påpeka att alla eventuella rykten om min frånvaro troligen är helt felaktiga.
Jag har inte läst några rykten och har ändå hängt här typ 25h / dag senaste tiden. Men nu vet vi svaret.

2018 var året då jag lärde mig älska Volvo tack vare Avis - kommer aldrig att glömma min första S90
Kul att läsa om en Volvo av nya SPA modellen som inte har problem. Tycker dom är riktigt snygga (V90 that is) och sköna att köra (XC, S och V) men är skeptisk att äga en själv. Dock ett annat forum, en annan diskussion.

Flygningen i övrig var inte mycket att säga något om de flesta här vet väl vad SAS Plus mellan ARN-CPH innebär, eller..?
VA?! Det är ju det här som är intressant. Hur var check in agenten? Gardinen? Boxen? WiFi? Personalen ombord?! :D

Här är det dock läge att påpeka mina två synpunkter på SAS business som driver mig till vansinne.
Hahaha vad jag skrattade högt åt detta. Påpekade det i en annan tråd för en stund sedan (hittar inte nu) men texten löd:
Ojämnrullade havsaltkryddade nötfärsbollar i centimeterdiameter från Skåne som serveras med ekologisk odlada halvrunda traktorskördade tilltuggsmums från Dalarna. Toppas med en närproducerad gräddig sås brunbränd på medelvärme över ekologisk eld i Norrland.

eller så skriver man

KÖTTBULLAR OCH POTATIS!


Den andra saken som driver mig till vansinne är det där förbannade trepunktsbältet.
Sätter inte min högra arm på det men har det inte med att göra att du i ekonomiklass har stolen framför att inta brace position medan du i business inte har det och därmed blir det säkrare med 3-punkts. Högst oklart dock varför inte alla flygbolag har detta i businessclass.

Flighten SFO-SEA var översåld och de erbjöd 3 personer $300 för att ta nästa flight. Tyvärr så skulle det för våran del innebära att vi skulle missa anslutningen till FAI så det var inte ett alternativ.
Om ni hade nappat på "erbjudandet"... hade de även stått för ombokning etc till FAI?

även en för BC mycket mer eftertraktad destination - CHP!
Den mest påpekade och rättade flygplatsen på forumet?

Trevlig läsning och kul att du är tillbaka!
 
Toppen