Min brorson + 4 vänner var i Tokyo på semester.
Hemresan var bokad 6/1 med Finnair Tokyo HND - Nagoya - Helsingfors - Göteborg.
Ankomst Helsingfors med AY80 var enligt tidtabellen 15.10 och planet till Göteborg AY865 avgång 16:00, dvs 50 min mellan. Finnair anger minimum connection time till 40 min för icke Schengen till Schengen.
Allt gick bra tills dom landade i Helsingfors 15:24 och tyckte dom lätt borde hinna med planet till Göteborg - men då hade Finnair redan bokad om dom till SAS 21:15 via CPH till GOT med ankomst 23:45 istället för 16:25 om dom åkt enligt ordinarie bokning, dvs en plötsligt försening på 7½ timme!
Nästa direktflyg från Helsingfors till Göteborg 19:25 var helt fullbokat, därav ombokningen till SAS. Hade dom kommit med här hade försening varit ca 3½ timme istället.
Dom fick ytterst lite hjälp av Finnair på flygplatsen och endast en matvoucher på 10 Euro, så det var bara att gilla läget.
Som jag ser det är detta ett solklart EU261/2004 fall där dom ska ha 600 Euro per man - för här finns väl knappast något extraordinärt. Finnair har godkänt 40 min connection time som här sprack med 4(!) min. Varför höll man inte Göteborgs planet med 5 min så att dom hann med ? Vet inte om det var fler drabbade. Uppenbarligen hade Finnair bokat om dom innan dom landade för ombokningen dök upp när de slog på sina mobiler.
Dom har inte ansökt om ersättning ännu - jag tjatar på dom att dom ska göra det - men jag oroar mig för att Finnair ska hitta på någon extraordinär orsak till att komma undan.
Vad tror forumet ? Kan tilläggas att AY80 enligt tidtabellen skulle avgå Nagoya 11:55, lämnade gaten ca 12:18 och lyfte 12:27 samt landade 15:24 och stod vid gaten 15:26 (ankomst enligt tidtabell 15:10) - så här kan man knappast skylla på något väder eller ATC regulations.
/ TT