Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Taggen

Medlem
Min brorson + 4 vänner var i Tokyo på semester.
Hemresan var bokad 6/1 med Finnair Tokyo HND - Nagoya - Helsingfors - Göteborg.
Ankomst Helsingfors med AY80 var enligt tidtabellen 15.10 och planet till Göteborg AY865 avgång 16:00, dvs 50 min mellan. Finnair anger minimum connection time till 40 min för icke Schengen till Schengen.
Allt gick bra tills dom landade i Helsingfors 15:24 och tyckte dom lätt borde hinna med planet till Göteborg - men då hade Finnair redan bokad om dom till SAS 21:15 via CPH till GOT med ankomst 23:45 istället för 16:25 om dom åkt enligt ordinarie bokning, dvs en plötsligt försening på 7½ timme!
Nästa direktflyg från Helsingfors till Göteborg 19:25 var helt fullbokat, därav ombokningen till SAS. Hade dom kommit med här hade försening varit ca 3½ timme istället.
Dom fick ytterst lite hjälp av Finnair på flygplatsen och endast en matvoucher på 10 Euro, så det var bara att gilla läget.

Som jag ser det är detta ett solklart EU261/2004 fall där dom ska ha 600 Euro per man - för här finns väl knappast något extraordinärt. Finnair har godkänt 40 min connection time som här sprack med 4(!) min. Varför höll man inte Göteborgs planet med 5 min så att dom hann med ? Vet inte om det var fler drabbade. Uppenbarligen hade Finnair bokat om dom innan dom landade för ombokningen dök upp när de slog på sina mobiler.

Dom har inte ansökt om ersättning ännu - jag tjatar på dom att dom ska göra det - men jag oroar mig för att Finnair ska hitta på någon extraordinär orsak till att komma undan.
Vad tror forumet ? Kan tilläggas att AY80 enligt tidtabellen skulle avgå Nagoya 11:55, lämnade gaten ca 12:18 och lyfte 12:27 samt landade 15:24 och stod vid gaten 15:26 (ankomst enligt tidtabell 15:10) - så här kan man knappast skylla på något väder eller ATC regulations.

/ TT
Anledningen till ombokningen var att de hamnade under MCT. Börjar tro att det finns automatik i detta när det är frågan om kort anslutning. Att tro att flygbolag per automatik skall hålla ett plan är optimistiskt då det troligtvis kan kosta mer än att boka om två passagerare. De var alltså 23 min försenade från Nagoya? Lite dåligt att inte kunna köra in mer tid på en så lång flygning i så fall, framförallt om man har passagerare med tighta connections. Det är bara att skicka in och börja slåss. Man kan också fråga sig om flygbolaget gjort allt i sin makt då de bokade om dem så tidigt.
 

Agö

Medlem
Kan inte svara på ovan, men detta kan ju bli någon form av domino-effekt. Fanns säkert pax som hade connection på GOT, så måste det planet hållas 5 min, och dom som satt på planet på GOT på väg till XXX kanske hade connection på XXX.
Det kan bli väldigt galet, sen är ju 5 minuter inte en evighet, men slottider etc hör säkert till varför man inte höll kvar kärran till GOT.
Garanterat så och fullt rimligt att de inte väntar. Och eftersom Finnair uppenbarligen använder sig av denna typ av planering ska ju ersättning också utgå.
 

TasselT

Medlem
Anledningen till ombokningen var att de hamnade under MCT. Börjar tro att det finns automatik i detta när det är frågan om kort anslutning. Att tro att flygbolag per automatik skall hålla ett plan är optimistiskt då det troligtvis kan kosta mer än att boka om två passagerare. De var alltså 23 min försenade från Nagoya? Lite dåligt att inte kunna köra in mer tid på en så lång flygning i så fall, framförallt om man har passagerare med tighta connections. Det är bara att skicka in och börja slåss. Man kan också fråga sig om flygbolaget gjort allt i sin makt då de bokade om dem så tidigt.
Tycker Finnaris tidtabell för AY80 Nagoya - Helsinki är lite väl tajt. Kollar man historiken på FR24 så ser man att flygtiden i snitt ligger några minuter under 10 timmar. Att då ha en tidtabell där det är 10 timmar och 15 minuter mellan tidtabells avgång och ankomst på en så lång flygning ger inte mycket spelrum.

Jmf SAS SK984 Tokyo - CPH som tar i snitt 11 timmar men där det är 11 timmar och 35 min mellan tidtabellens avgångs och ankomsttid.

/ TT
 
Last edited:

Grahnen

Medlem
Hur fungerar sas med iställt flyg och blir ombokad till ett tidigare plan ca 70min innan den avgången? Får man någon ersättning för taxi för skynda sig dit? Känns rätt kort tid för iställt flyg
 

palmen

Moderator
Hur fungerar sas med iställt flyg och blir ombokad till ett tidigare plan ca 70min innan den avgången? Får man någon ersättning för taxi för skynda sig dit? Känns rätt kort tid för iställt flyg
Denna fråga bör hanteras i 261/2004 tråden, kommer att flytta inlägget dit.

//Moderator
 

Lasse Kongo

Medlem
Hej. Flög med Air India mellan CPH-DEL och DEL-BKK med en mellanlandning på 6 timmar. 6 timmar blev 13 då DEL-BKK blev försenad i 7 timmar.
Att få någon ersättning är kört el? Då flygningen inte är i EU.
Har mailat Air India och väntar på svar.
 
Hur fungerar sas med iställt flyg och blir ombokad till ett tidigare plan ca 70min innan den avgången? Får man någon ersättning för taxi för skynda sig dit? Känns rätt kort tid för iställt flyg
Jag har fått ok på en liknande ombokning kort inpå. Skicka in kvitto och hänvisa till det var nödvändingt för att hinna med flighten. Antagligen så har urprungsflighten du var bokat på blivit antingen inställd eller överbokad och då har dom ombokat pax.
 

Travel

Medlem
Hej
Kapar tråden:
Skall med SAS till Hong Kong ikväll, 20.55.
I morse kom besked om att tiden flyttats till 00.55, dvs 3,5 h senare.
Någon påläst som vet vad vi har för rätt till ersättning, brukar finnas de som är blixtsnabba här!
 

Flixflex

Medlem
Hej
Kapar tråden:
Skall med SAS till Hong Kong ikväll, 20.55.
I morse kom besked om att tiden flyttats till 00.55, dvs 3,5 h senare.
Någon påläst som vet vad vi har för rätt till ersättning, brukar finnas de som är blixtsnabba här!

Du får ersättning efter 3h försening, men det är ju långt ifrån omöjligt att de kör in minst 30 min mot förväntad ankomsttid när ni väl är iväg.
 

maba

Medlem
Vad gäller här
Planet ska avgå 06.05
Får meddelande 23.50 kvällen innan dvs 6.15 innan, att planet istället kommer att lyfta 15.00 på eftermiddagen. Har inte checkat in utan är hemma när meddelandet kommer, åker till flygplatsen vid lunch och lyfter sedan strax efter 15. Detta var en charterresa med TUI där de böt plan och angav tekniska problem som orsak. Nu erbjuder TUI en ersättning motsvarande en dag.

Jag tycker det borde vara 600 euro då sträckan var över 3500 km men hur fungerande det då vi inte var på flygplatsen eller incheckningen utan befann oss hemma?

En liten uppdatering, idag blev vi erbjudna 400 euro p/p :). Tack än en gång @Berglund @Thornado @agehall @Taggen
 
Toppen