Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

pswe

Medlem
Press release nedan,

SAS har ingått ett leasingavtal med ALC (Air Lease Corporation) vilket innebär att SAS kommer att utöka sin flygplansflotta med tre Airbus A321LR. Det ger SAS möjlighet att erbjuda resenärer fler interkontinentala rutter, vilket ger bättre förbindelser, färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien. Det första planet kommer att sättas i trafik under första halvåret 2020.


Flygplanstypen Airbus A321LR är en narrow-body specialutrustad för att kunna flyga längre sträckor än en vanlig A321neo. Planet har tillräcklig räckvidd för att nå nordöstra USA som är en av SAS viktigaste interkontinentala marknader. Dessutom når A321LR destinationer i Kanada, Mellanöstern och Indien från Skandinavien.

– Det här är en helt ny flygplanstyp för SAS som är otroligt väl anpassad till den skandinaviska marknaden och våra resmönster. Vi ser att fram emot lanseringen av nya rutter och att få utvärdera A321LR i produktion, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

SAS nuvarande interkontinentala rutter utförs med wide-body flyg som rymmer upp till 266 passagerare. A321LR är ett mindre flygplan, vilket ger SAS möjlighet att fylla planen på nya rutter. Det kan vara exempelvis nya destinationer på mindre marknader eller befintliga destinationer från mindre städer. Idag flygs all SAS interkontinentala trafik från de tre skandinaviska huvudstäderna.

Flygplanen tillhör den nyaste generationen flygplan och jämfört med föregående generation förväntas de reducera de klimatpåverkande koldioxidutsläppen i samma storleksordning som när SAS introducerade de något mindre A320neo. De klimatpåverkande koldioxidutsläppen för dessa är cirka 15-18% lägre i jämförelse med ett lika stort flygplan av föregående generation.

– Klimatfrågan är avgörande för flyget och SAS vill ta täten i att driva omställningen mot ett hållbart resande. Vi har som målsättning att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2030, säger Rickard Gustafson.

Nu pågår ett arbete för att ta beslut om de första rutterna och kabinkonfigurationen. Kommunikationen om de nya rutterna påbörjas successivt under året med start under våren 2019. Det första A321LR planet kommer att sättas i trafik under första halvåret 2020.
 

NyfikenGrau

Medlem
Äntligen lite riktigt goda nyheter! Som boende söder om "SAS-land" blir jag särskilt glad av att Kanada nämns, då de andra destinationerna skulle innebära en omväg för mig med SAS.
Östra Kanada i Plus (om den åtminstone får mittsätesblock) vore helt ok!
 

Ricci

Medlem
Kan man förutsätta att de trycker in ordentliga säten i kärran i C trots narrowbody?
Känns väl som att enbart eco config (här räknar jag in intra EU SAS plus produkten) vore lite udda på longhaul?
Skulle tänka mig att det blir 2-2 konfig i C liknande som PrivatAir kärran hade (som SAS hyrde tidigare).
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan man förutsätta att de trycker in ordentliga säten i kärran i C trots narrowbody?
Känns väl som att enbart eco config (här räknar jag in intra EU SAS plus produkten) vore lite udda på longhaul?

Jag skulle gissa på att det i alla fall inte blir enbart economy. Skälet är att regionerna som tas upp som exempel inte låter som några typiska turistmål.

Det låter dock som att SAS inte vet själva ännu. Kanske rentav blir två med uppdelad kabin och en ren turistkärra för att experimentera till max då det bara gäller tre maskiner än så länge?
 

M.K

Medlem
Kanon! Verkligen jättekul, hoppades att det var på G då jag hört rykten som jag skrivit om tidigare. Det blir riktig C om ryktena stämmer. Detta blir spännande!
 
Last edited:
Toppen