Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

lucasd

Medlem
Hej!

Tänkte här att vi kan samla bra abonnemang som har bra roamingvillkor, alltså bra villkor för användande i utlandet. Jag hoppas att moderatorerna kommer kunna hålla denna post uppdaterad eftersom det hände nya saker på marknaden.

Vi rör på oss mer och mer, vilket ställer högre och högre krav på tillgänglighet och nu börjar äntligen operatörerna att få ordning på några vettiga roaminglösningar. De jag nämner här är sådana abonnemang som innebär bättre roamingvillkor än det lagstadgade som kräver att man kan använda mobilen som hemma inom EU/EES.

Den bästa lösningen för den som reser mycket har operatören Tre idag (2019-01-17). Det gäller både företags- och privatkunder.

Uppdaterat 2020-04-19
Telia
Idag finns det ingen bra roaminglösning hos Telia. Det enda är deras veckopaket för surf som finns för några länder. Detta inkluderar företagsabonnemang. Inom EU har Telia även den lägsta gränsen på upp till 20GB surf/månad.

Tele2
Privat: Med Tele2 Unlimited ingår 40GB surf i totalt 62st länder. Samtal och meddelanden debiteras enligt gällande prislista. 1000 samtalsminuter per månad ingår för samtal från Sverige till dessa länder. Det går att skaffa en familjelösning. Abonnemangen är utan bindningstid.
Företag: I alla företagsabonnemang ingår en begränsad surfmängd (3-100GB) som går att använda i 62st länder. Med det obegränsade abonnemanget ingår även samtal och meddelanden inom dessa länder, samt till Sverige.

Länder:
Listan kommer från Tele2s hemsida, jag tar inget ansvar för att exempelvis Hong Kong tydligen ingår i EU/EES.
I EU/EES ingår följande länder:
Belgien, Bulgarien, Cypern (exkl. norra Cypern), Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Franska Västindien, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Hongkong, Irland, Island, Italien, Kanarieöarna, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion Island, Rumänien, Saint Martin, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Åland och Österrike.

Följande länder utanför EU/EES ingår:
Australien, Färöarna, Förenade Arabemiraten, Georgien, Indien, Israel, Japan, Kanada, Kazakstan, Kina, Malaysia, Montenegro, Nya Zeeland, Qatar, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sri Lanka, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Turkiet, Ukraina och USA.

Telenor
Idag ingår surf i Andorra, Malaysia, Myanmar, Montenegro, Schweiz, Serbien, Thailand, Turkiet och USA. Samtal ingår till de som är i din Telenor Familj för privatabonnemang eller dina kollegor för företagsabonnemang. Samtal till andra personer debiteras enligt gällande prislista. Maxgränsen är 100GB för både företags- och privatkunder. Telenor har ingen bindningstid.

Tre
Privat: Idag erbjuder Tre roaming i 50 stycken länder (80st inkl. EU/EES) för deras nuvarande abonnemang som har 15GB surf eller mer. I alla länder som ingår i 3Världen (som det kallas) ingår samtal, SMS och MMS till svenska och lokala nummer. Det är även kostnadsfritt att ta emot samtal i dessa länder. Maxgränsen för surf är 60GB för privatkunder. Det går att skaffa en familjelösning. Abonnemang utan mobiltelefon är utan bindningstid. 3Världen gäller i 30 dagar åt gången - när mobilen ansluts till 3s svenska nät nollställs detta.
Företag: Med 3s företagsabonnemang ingår roaming i samma antal länder. I alla länder som ingår i 3Världen ingår samtal, SMS och MMS till svenska och lokala nummer. Det är även kostnadsfritt att ta emot samtal i dessa länder. 100GB data ingår i dessa länder. Abonnemanget kan tecknas utan bindningstid. Om företagsabonnemanget tecknas med 24 månaders bindningstid ingår även 10 samtalstimmar och 1000 meddelanden från Sverige till nummer i dessa länder per månad. 3Världen gäller i 30 dagar åt gången - när mobilen ansluts till 3s svenska nät nollställs detta.

Länder
Listan kommer direkt från 3s hemsida
3Världen:
Albanien, Argentina, Australien, Azerbajdzjan, Bangladesh, Brasilien, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, El Salvador, Färöarna, Grönland, Guatemala, Hongkong, Indien, Indonesien, Israel, Japan, Kanada, Kenya , Kina, Macao, Malaysia, Mexiko, Nicaragua, Nigeria, Nya Zeeland, Oman, Pakistan, Panama, Peru, Puerto Rico, Ryssland, San Marino, Saudiarabien, Schweiz, Singapore, Sri Lanka, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Turkiet, Ukraina, Uruguay, USA, Uzbekistan, Vietnam, Vitryssland, Zambia

EU:
Belgien, Bulgarien, Cypern (grekiska delen), Danmark, Estland, Finland (inklusive Åland), Frankrike (inklusive Martinique, Guadeloupe, Saint-Martin, Franska Guyana), Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna (inklusive Saint-Martin), Polen, Portugal (inklusive Madeira, Azorerna), Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien (inklusive Kanarieöarna, Ceuta, Melilla), Storbritannien (inklusive Gibraltar, Jersey, Guernsey), Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

EES:
Island, Liechtenstein, Norge.
______________________

Har ni koll på något mer alternativ? Hojta till och beskrivs det alternativt och vilka det kan tänkas passa för. Ovan är det bara generella alternativ egentligen.

Som alltid kan det finnas speciella avtal för olika organisationer, dessa är ju självklart ej med här. Med mitt företagsabonnemang kan jag surfa upp till 5GB i hela världen - exempelvis.
 
Last edited by a moderator:

Senator

Moderator
Du har rätt att det rör sig. Jag lämnade 3 för Telia då det fanns inga bra lösningar då. Jag har kört med SEMESTERVECKA i USA för 299kr som har funkat bra, men nu inser jag att det åter finns bättre :) Telenor hade heller inte något bra när jag ändrade.

Jag gillar dock inte avtal med bindningstid, så jag skall fundera lite.
 

lucasd

Medlem
Du har rätt att det rör sig. Jag lämnade 3 för Telia då det fanns inga bra lösningar då. Jag har kört med SEMESTERVECKA i USA för 299kr som har funkat bra, men nu inser jag att det åter finns bättre :) Telenor hade heller inte något bra när jag ändrade.

Jag gillar dock inte avtal med bindningstid, så jag skall fundera lite.

Som alltid får man ju se över vilket alternativ som passar bäst! Om det är surf i USA du behöver har ju Telenor ett bra alternativ. Att betala 15kr/minut för samtal blir ju ganska snabbt dyrt och då kan ju Telias semestervecka i slutändan ändå bli ett mycket bättre alternativ. :)
 

Senator

Moderator
Som alltid får man ju se över vilket alternativ som passar bäst! Om det är surf i USA du behöver har ju Telenor ett bra alternativ. Att betala 15kr/minut för samtal blir ju ganska snabbt dyrt och då kan ju Telias semestervecka i slutändan ändå bli ett mycket bättre alternativ. :)

Precis. Fördelen med Telia är att ringa. Och det gör jag ganska mycket när jag är där borta också.
 

lucasd

Medlem
Precis. Fördelen med Telia är att ringa. Och det gör jag ganska mycket när jag är där borta också.
Ja, det handlar ju dessutom bara om 20 minuters samtal så är Telias lösning bättre om man ringer litegrann.

Men jag hoppas på att det börjar röra på sig hos de andra operatörerna också. Skulle kunna tänka mig att det gör det om inte alltför lång tid!
 

Fidde

Medlem
Precis. Fördelen med Telia är att ringa. Och det gör jag ganska mycket när jag är där borta också.
Kanske inte en lösning för alla men om man redan har ett nummer i USA (behöver bara kunna ta emot SMS på det) så kan man skaffa Google Voice gratis, vilket ger ett USA-nummer med gratis samtal och sms till Amerikanska nummer (förutom betalsamtal såklart). Samtal och sms sköts via en app över nätverksanslutning så går att använda så länge man har uppkoppling.

Kan tänka mig att det räcker för många som bara vill kunna ringa och boka bord eller kommunicera med någon som bor där.
 

staff

Medlem
3 har basta roaming-losningen har i HK ocksa -- betala ytterligare 78 HKD ovanpa din manadskostnad sa har du free obegransad roaming i 110 lander. CSL och Smartone tar 70-80 HKD per DAG for roaming.
 

Frisk78

Medlem
Som alltid får man ju se över vilket alternativ som passar bäst! Om det är surf i USA du behöver har ju Telenor ett bra alternativ. Att betala 15kr/minut för samtal blir ju ganska snabbt dyrt och då kan ju Telias semestervecka i slutändan ändå bli ett mycket bättre alternativ. :)

Jag har haft Telia en längre tid. I våras beslutade jag mig för att byta till Telenor. Det blev lägligt när jag skulle 2 veckor till Thailand i Juni :)
Efter en vecka hade jag slagit i spärren för maximalt uttag på mitt uttagskort, ett 26 minuter långt samtal banken senare så var det uttagsproblemet löst! Det jag då inte tänkte på är att Telenor, som jag nyss bytt till debiterar 15kr/min för att ringa till Sverige! Det blev en dyrköpt läxa...
 

IdleSwede

Medlem
Nån som gått över till 3 Världen och kan rekommendera?
Har Tele2 Unlimited idag men drar iväg i pris då jag har fler resor till USA och HK per år.
 
Toppen