Senaste nytt

Restips Valencia

Samosaguas

Medlem
Besökte Valencia för andra gången strax efter nyår och måste säga att det är en mycket trevlig stad! Saknade dock en tråd med tips här på BC och så kan vi ju inte ha det. Här följer mina tips baserat på de tre dagar som vi spenderade i Valencia.

Jag börjar med att tipsa om att Spanien har riktigt bra snabbtåg. Vi åkte från Madrid till Valencia med AVE och det tar bara 1h50min.
IMG_2521.JPG


Väl i Valencia så får man så klart inte missa arkitekturen av Santiago Calatrava.
IMG_2649.JPG
IMG_2665.JPG
IMG_2666.JPG
IMG_2671.JPG


Den trevliga marknaden är också värd ett besök.
IMG_2698.JPG

IMG_2538.JPG


Paella valenciana måste man så klart äta och då gärna på Casa Roberto.
IMG_2679.JPG
IMG_2683.JPG


En horchata på Horchateria Santa Catalina bör också bockas av.
IMG_2784.JPG


En annan självklarhet är att ta sig en tur till stranden vid stadsdelen El Cabanyal där man också hittar mycket trevliga restaurangen Casa Montaña. Ett besök rekommenderas!
IMG_2737.JPG
IMG_2731.JPG
IMG_2726.JPG


Inne i staden skulle jag rekommendera ett besök på La Lonja de la Seda (silkesbörsen) och San Nicolás-kyrkan (ibland kallad Valencias sixtinska kapell).
IMG_2703.JPG
IMG_2700.JPG
IMG_2720.JPG


För övrigt mycket fin arkitektur i Valencia.
IMG_2615.JPG
IMG_2612.JPG
IMG_2614.JPG
IMG_2611.JPG


Bodde gjorde vi på One Shot Mercat 09. Väldigt bra läge och ett litet trevlig hotell!
IMG_2589.JPG
IMG_2783.JPG


Hoppas på att jag snart kommer tillbaka till Valencia och tar gärna emot fler tips om restauranger och annat att hitta på! :) Vad har ni för smultronställen?
 

adhoc76

Medlem
Kan bara hålla med! Valencia är en makalöst trevlig stad! Bodde också på OneShot Mercat 09 och hotellet får mina varmaste rekommendationer.

Ett tips för den som vill resa till Valencia är att hitta en biljett till bra pris med SAS till Alicante och ta tåget därifrån. Fungerar alldeles utmärkt!

Casa Roberto är utmärkt. Ett annat tips kan vara Civera mitt i stan. Bienvenidos a la web de Marisquerias Civera - Marisquerias Civera

En cykeltur - Valencia är verkligen byggt och planlagt så att det går utmärkt att cykla - kan vara ett annat tips.

För den som gillar fotboll rekommenderas ett besök på Mestalla. Oavsett om det är match eller inte. Massa trevliga små barer i området väl värda ett besök!
 

011430121

Medlem
Tack för tippset, blev verkligen sugen kommer att åka dit, kan Barcelona och Madrid vid det här laget, men i pipen ligger det två resor till Barcelona och en till Madrid
Hur lång tid tar tåget från Alicante?
 

Mr.cake

Medlem
Det enda negativa med tåget är att tidtabellen SAS kör gör att man landar i Alicante exakt när tåget går. Sen kör de ett uppehåll på ett par timmar innan nästa rullar i jämna intervaller.
 

Mr.cake

Medlem
Har bott på Bacerlo i Valencia. Trevligt business-style hotel som ligger max >5min till "Ciudad de las artes y las ciencias" och som är utrustat med ett mycket tortyrliknande spa. Där man får genomföra olika stationer allt från iskallt högtrycksdusch till svinvarmt vattenbad :p

Andra trevliga maträtter är patatas bravas som är som en tapas med friterad potatis och god salsa liknande sås på. Annars är även tortilla (nej inte tacosfredags tortilla) traditionellt och är en omelett med potatis i, mycket poulärt och gott!
 

PiBo

Medlem
Järnvägsstationen Estación del Norte från 1917 i art nouveau-stil är stilig, biljetthallen har många fina originaldetaljer. Stationen ligger mitt i centrum vägg i vägg med Plaza de Toros, tjurfäktningsarenan, som oavsett vad man tycker om aktiviteten som sådan blir ett häftigt inslag i stadsbilden.
 

Samosaguas

Medlem
Järnvägsstationen Estación del Norte från 1917 i art nouveau-stil är stilig, biljetthallen har många fina originaldetaljer. Stationen ligger mitt i centrum vägg i vägg med Plaza de Toros, tjurfäktningsarenan, som oavsett vad man tycker om aktiviteten som sådan blir ett häftigt inslag i stadsbilden.
Håller med! Fint bevarad station som var trevlig att titta in i.
IMG_2793.JPG
 
Toppen