Senaste nytt

Bästa kort för kontantuttag utanför EU

joakgarp

Medlem
Jag och sambon kör detta just nu efter Coops helvändning med Coop Mer.
2st Revolut = 2000kr x 2
1st Curve = 2000kr
1st PFC = 3000kr
Per månad kan vi ta ut 9000kr utan avgift vart som helst utan att betala ett enda öre i avgift. Om man nu inte får otur med bankomaten och får avgift därifrån som man missar. Kan öka med ett Curve eller PFC-kort till på sambon men äh detta räcker gott. Brukar inte handla med så mycket cash ändå, om så är det bara små belopp.
 

Trakzter

Medlem
Avslutade mitt Coop Mer och valde en lösning som tillät lite större belopp per uttag eftersom ATM avgiften/uttag i bla Thailand är så hög.
Valde ett FOREX Kreditkort utan avgifter för uttag utanför EU . Köp är utan växlingsavgifter även inom EU Årsavgift 225kr
Maxuttag var 5000 per uttag och 20.000 per vecka. Kortet har dock en del perks som att kunna gå in på Menzies lounger för 155kr på ARN och GOT.
Sedan lade jag till ett PFC kort för uttag inom EU
 
Jag kompletterar Revolut med TransferWise. Iofs inte möjligt att få EBpoäng med mastercard eftersom det behöver fyllas på via bankkonto. Men du kan överföra i specifika valutor och ta ut därifrån. Kommer inte ihåg maxgränsen för uttag, men jag använder också TransferWise för överföringar mellan mina bankkonto i olika länder. Oftast klart billigare än vanliga växlingsvalutan och man kan ha bevakning på kursen.
 

lemi

Medlem
Jag kompletterar Revolut med TransferWise. Iofs inte möjligt att få EBpoäng med mastercard eftersom det behöver fyllas på via bankkonto. Men du kan överföra i specifika valutor och ta ut därifrån. Kommer inte ihåg maxgränsen för uttag, men jag använder också TransferWise för överföringar mellan mina bankkonto i olika länder. Oftast klart billigare än vanliga växlingsvalutan och man kan ha bevakning på kursen.

Visst kan du fylla på TransferWise med SAS Mastercard och få EB-poäng. Har gjort det flera gånger, senast nu när det var dubbla poäng. De tar dock en liten avgift för det.

Skärmavbild 2019-03-21 kl. 22.34.19.png


Använder också TransferWise för att överföra till konto utomlands.
 

ssh9721

Medlem
Med P.F.C. (före detta Betalo) får man ta ut upp till motsvarande 3000 SEK gratis per månad. Påfyllning sker med Swish eller Plusgiro.

Det här verkar vara det jag söker som komplement, ett enkelt betalkort utan avgift och fria kontantuttag upp till 3000 kr/månad? Insättning via Swish borde göra pengarna tillgängliga direkt efter överföring?

Nån som har använt och ser några nackdelar? Över uttagsgränsen är påslaget 1.5 %, vilket är acceptabelt.

Användning för mig är helt enkelt att kunna ta ut kontanter endast, vilket jag gör sparsamt i de länder där betalning med kort är mindre accepterat.
 
Last edited:
Toppen