Senaste nytt

Champagnetråden

Systembolaget visar just nu att det är årgång 2008 som finns, och den visar lagersaldo på flertalet butiker i stockholm. Detta stämmer alltså inte utan kan vara andra årgångar?
Ja, exakt! Problemet är att systembolaget har samma artikelnummer till samtliga årgångar. Funkar väl helt ok men problemet uppstår vid årgångsskiften då varken kund eller anställd/kundsupport har koll på vad som faktiskt finns ute i butikerna. Man får helt enkelt ringa runt till butikerna eller chansa på en något mer välsorterad butik, Hansa i Malmö, PK i Stockholm osv.
 

Silverfux

Medlem
Ja, exakt! Problemet är att systembolaget har samma artikelnummer till samtliga årgångar. Funkar väl helt ok men problemet uppstår vid årgångsskiften då varken kund eller anställd/kundsupport har koll på vad som faktiskt finns ute i butikerna. Man får helt enkelt ringa runt till butikerna eller chansa på en något mer välsorterad butik, Hansa i Malmö, PK i Stockholm osv.
Funkar katastrofalt! Systembolaget har urusel service för folk som är intresserade av vin.... Just det där med att ha samma artikelnr för olika årgångar av samma vin.... men även beställningssortimentet där det flesta medarbetarna har 0 koll på vinerna.... även om det utgör ett fåtal procent av det som säljs.... Men det kanske säger mer om kunderna att det säljs ca 70 % bag in box....
 

Homer

Medlem
Champagne passar alldeles utmärkt till English breakfast och burgare -
väl beprövad kombination i BA Galleries First.
Under 2018 ramlade jag vid ett eller flera tillfällen över (LHR T5/T3 och LGW ):

Jeeper Cuvee Grand Rosé
Taittinger NV Brut
Jacquart Rose
Canard-Duchêne Grande Cuvée Des Lys Charles VII
Taittinger Prélude
Castelnau Vintage 2012
( Castelnau som serveras i Galleries Club och ombord i Club Europe är inte vintage )

Osäker på vilken jag tyckte bäst om, men säker på att ingen var lika bra
som Laurent-Perrier Grand Siècle, standardchampisen i Concorde room.
(rosé är inte alls min cup of tea...)
 
Jag tycker inte om rosé viner.
Mina favoriter är Pol Roger Taittinger Bollinger
Louis Roederer Jacquart Laurent-Perrier mm. Jag älskar champagne köpas alltid med till Thailand.
 

Carlos

Medlem
Wow! Det var mastigt

Allt Är min ödmjuka uppfattning

Winston 2002 är den som har bäst lagringspotential, inte för att dom andra är dåliga. Men den skulle jag låta ligga lääänge.

Comtes skulle jag också sitta på. 2007 behövde mer tid senaste gången jag testade.

NV går absolut att bra att lagra. Charles och Krug är utmärkta exempel, då dom jobbar med hög andel reserv vin.

Andre som du haft i 10 år skulle jag ta direkt. Tror inte den blir bättre av att ligga mer. Men det är nog en häftig upplevelse att prova nu. Meddela hur den smakade!

Mycket av 08 har redan släppts. Det är bara vissa hus prestige som inte släppts. Dompa har kvar sitt släpp. Cristal släpptes i december tror jag.

Mitt uppfattning gällande grön eller röd. Båda är fantastiska. Super krispig grön Pierre Gimonnet en varm sommardag är inte att underskatta
Vilka skulle du INTE spara på? Om några?
 
Man kan ta detta med tillbehör till nya nivåer, bara man är lite open minded. :p
Champagne frukost med american pancakes. Kanske inte helt korrekt men det funkar som en mysig frukost. :rolleyes:;)


D4C9EDCC-E78B-4000-818A-8E52759710EF.jpeg
 
Last edited:
Vilken spännande tråd! Men hur förvarar ni era dyrgripar? Undrar särskilt för de flaskor ni sparar/lagrar länge.
En källaren funkar bra så länge den håller en jämn temp och inte alltför kallt eller varmt. Om det är många år man vill lagra dem skulle jag nog rekommendera ett vinlagringsskåp. Jag har mina i en källare och en vinkyl. Men det är inga flaskor som ligger mer än 4-5 år.
 
Toppen