Senaste nytt

American Airlines/British Airways: vad har hänt med priserna?

Senator

Moderator
Det har under många år gått att boka bra priser till Nordamerika med AA/BA i alla fall 21 dagar innan avresa, men nu är det helt hopplöst att åka med om till Västkusten. Vad händer? Iberia har några priser med AA/BA metall, men det har plötsligen blivit sjukt dyrt från Skandivavien. Ny Revenue Manager for Norden? :eek:

Ping
@Homer
@AABack2ARN
@Dr. Miles

B5690A7C-BBEA-4EA2-A1C6-FAD18D84EED3.png
 
Det har under många år gått att boka bra priser till Nordamerika med AA/BA i alla fall 21 dagar innan avresa, men nu är det helt hopplöst att åka med om till Västkusten. Vad händer? Iberia har några priser med AA/BA metall, men det har plötsligen blivit sjukt dyrt från Skandivavien. Ny Revenue Manager for Norden? :eek:

Ping
@Homer
@AABack2ARN
@Dr. Miles

Visa bifogad bild 84273
Nu är jag mest frekvent på rutten GOT-DFW och där brukar priserna ligga i genomsnitt på 18tkr. Brukar boka 7-21 dagar innan avresa.
Reste GOT-LAX 26/12 - 3/1 nu och bokade dagen innan och fick till 18 300:- då.
 

Senator

Moderator
Nu är jag mest frekvent på rutten GOT-DFW och där brukar priserna ligga i genomsnitt på 18tkr. Brukar boka 7-21 dagar innan avresa.
Reste GOT-LAX 26/12 - 3/1 nu och bokade dagen innan och fick till 18 300:- då.

Ja men dina datum är inom det typiska jul/nyår, påsk, sommar, Thanksgiving erbjudande. Jag talar om alla andra tider när vi jobbar
 

AABack2ARN

Medlem
Jag noterade det där för ett tag sedan och tänkte kommentera det, men hann inte och sedan föll det bort ur minnet. Men det är helt korrekt, deras nya prissättning suger verkligen när det inte ligger inom traditionella semesterperioder. Och som du visar på exemplen ovan är det dessutom med tillägget 60 eller 90 dagars förköp :( Hawaii-priserna är INTE roliga just nu!

Lägg dessutom till att American har gått all in på att POS-begränsa tillgången för I-klass och det har blivit alldeles för vanligt att inrikesdelen blir till Y och därmed ekonomiklass. Inte roligt alls!
 

AABack2ARN

Medlem
Jag håller inte riktigt med att det varit så dåligt - när vi pratar om perioderna utanför semestrarna till USA. Reorna har kanske inte varit så fantastiska men de har haft bra priser (och bra tillång) på I-klass oftast med max 21 dagars förköp och även D-klass som normalbiljetter. Även ofta utan krav på lång frånvaro utan det har funnits fares med 3 dagars bortavaro. Nu pratar vi ofta om samma priser SAS tar för en normal tjänsteresa (dvs utan helgfrånvaro) och då med äran att flyga via London.
 

Canadien

Medlem
Jag tycker det känns som det ändrats efter sommaren 2018. Innan dess kunde man ganska lätt hitta business/first t ex ARN-MIA med rolig routing för bra priser även väldigt nära inpå. Även YUL har tidigare alltid varit billigast med BA för korta 3-4 dagars resor men nu är det jämnt skägg med Star JV och alltså dyrare.
 

Senator

Moderator
I-klass och R-klass (D-klass på American) har gått att hitta runt 22.000kr till LAX (I-klass) och 25.000kr R/D. Nu är det typ 40.000kr om jag inte bokar 60-90 dagar innan. Star Alliance North Atlantic JV är plötsligen mycket bättre.
 
Ja men dina datum är inom det typiska jul/nyår, påsk, sommar, Thanksgiving erbjudande. Jag talar om alla andra tider när vi jobbar
Sorry, var inte tydlig nog! Mina DFW-resor brukar ligga i perioden Februari-Juni, 3-4 st per år.
Men jag håller med, det har blivit dyrare (mycket dyrare). Sitter och skall boka nu igen och det är ju inte kul...
 
Toppen