charlie123
Medlem
Ja just fasiken, nu när du säger det minns jag att vi fått göra det dom gånger vi mellanlandat där.Nej, du måste fortfarande hämta ut bagaget på Newark oavsett. Det är svårt att få någon gräddfil av US CBP tyvärr.
Ja just fasiken, nu när du säger det minns jag att vi fått göra det dom gånger vi mellanlandat där.Nej, du måste fortfarande hämta ut bagaget på Newark oavsett. Det är svårt att få någon gräddfil av US CBP tyvärr.
Du måste ta ut baggaget i Newark, punkt. Detta är inte något som United bestämmer, det är amerikanska tullen.
Du kan kanske få baggage taggat hela vägen men det gör inte att du slipper ta ut det.
Korrekt, men det förutsätter att du fått det taggat hela vägen så vitt jag vet, och det vet du inte förrän du står på flygplatsen. Det är inget som är garanterat.Men som jag minns det när vi reste med United till LA som drog man bara bagaget genom någon kontroll sen lämnade det igen? Alltså vi behövde inte ut till någon incheckningsdisk eller så. Dock var ju det en bokad slinga med United.
Ringde upp SAS nu, fick givetvis prata med någon lite mindre påläst och service minded person som tittade på någon schablon. 1h skulle räcke enligt den men det förstår jag också är för lite. Dock sa hon att det bör gå att få bagaget skickat hela vägen. Kan jag på något vis kolla upp att det går? Hon sa att det var Unitet i Cancun som kommer avgöra om det går men då är det ju lite sent. Om det går att lösa bagaget så tror jag att jag kör på den rutten..
Men som jag minns det när vi reste med United till LA som drog man bara bagaget genom någon kontroll sen lämnade det igen? Alltså vi behövde inte ut till någon incheckningsdisk eller så. Dock var ju det en bokad slinga med United.
Tyvärr är det så att SAS agenterna inte alltid har helt översikt hur det fungerar med alla bolag. Men om vi tar en liten titt på geografin så är det så att Cancun ligger i Mexico, och Newark i den fina delstaten New Jersey (The Garden State) US of A. Så du reser över landsgränserna. Så immigration och tull är oundvikligt tyvärr.
Det vi kan göra med den kollektiva kunskap och erfarenhet är att belysa "worst case". Och det är att du missar SAS hem, och som en "no show" behöver du köpa ny biljett. Nu tror inte jag det skulle hända, jag tror SAS skulle hitta en annan lösning men det är risken du tar.
Ja, det stämmer. Och när du kommer genom US CBP så finns det ett band. Men om det är inte säkert United vill ta emot bagaget om det skall till SAS. Sen landar en del United flighter på Terminal C och andra på Terminal B (internationella). Du skall också genom security igen på Newark på Terminal B. I fallet du landar på Terminal C så måste du åka AirTrain dit, så lägg på 10min för den processen? Och nekar United ta emot bagaget på Terminal C måste det med till Terminal B.
Du har bokat Unitedresan redan förstår jag?
Hehe nu har ni gjort mig väldigt nervösa.
Jag ringde precis United och enligt dom så kan dom tagga bagaget iaf och enligt denna kille som skulle 2 h räcka.
Ja har tyvärr redan bokat utan att riktigt fundera och när jag nu kikar på alternativ så verkar det väldigt slutsålt på direktflyg dessa datum.
Så alternativet är väl att chansa eller att avboka hela resan eller ha en väldigt tråkigt lååååång hemresa från Cancun på över 30h.
Kändes bara tillräckligt med 2h tills jag igår missade min plan hem från Munchen när jag kom från Singapore. Vi hade dock bara 40 min och vara 25 försenade från Singapore.
Har du kollat om det finns bonusplatser på CUN-EWR på ditt datum? Så vaska returen du har köpt, men få SAS att lägga till bonusplats på nuvarande resa? Då är allt grönt i mina ögon, eftersom allt är på samma resa.
Hoppas vi inte låter dryga härinne, men ett samtal med en SAS eller United agent skulle jag vara varsam att lägga all min vikt på. Det är klart att det kan gå, men jag antar du inte frågade vad United skulle fixa i fall det sket sig? Det är där problemet ligger: United kan säga att dom fick dig till Newark som är deras ansvar och SAS säger att du inte dök upp i tid som är ditt problem.
Nu tror jag det löser sig som det är och/eller att SAS/United kommer hjälpa dig, men titta på din reseförsäkring eller i detta fall, skulle jag fundera på att lägga några hundralappar på en försäkring som täcker sådana fall. Har du status hos SAS?
Åker 25/4-7/5 så litet tag kvar. Och vädret ska väl vara bra då som jag förstår?!När på året åker du? Både väder och den nuvarande nedstängningen i USA påverkar ju helt klart riskprofilen..