Senaste nytt

Champagnetråden

749BBFA6-8959-4F20-AAFF-4CE901564384.jpeg


Hämtade ut en låda med dessa godingar tidigare idag. Extra kul att man kom över legacy edition, inte för att det spelar någon roll då innehållet är detsamma. Vanliga 08orna skulle komma någon gång i mars/april om jag inte missminner mig.

Tipsar även om att imorgon släpps Pol Roger SWC 2008 på Systemet. Är en bra köp och glöm-vin som man kan plocka fram om 5-10 år.
 

JohanLG

Medlem
Tack @Buffy och @Remington Steele

Tyvärr har jag flera gånger missat att skriva upp men det är inte från de 10-15 allra mest namnkunniga typ Krug, Dom P el dyl.

En var en vällagrad André Clouet men det är inte det allra tydligaste exemplet. Vissa är ju som att sticka näsan i en hasselnötsglass!

En kan ha varit en BdB men ... känns inte som det är en bra ledtråd heller, borde vara tvärt om tänker jag mig.
LAgr
Mina allra bästa champagneupplevelser har det gemensamt att nougattonerna i skumpan varit tydliga. Men jag kan inte nog för att veta hur jag får tag på champagner med denna karaktär.

Fråga: Om jag vill ha så mycket NOUGAT som möjligt i doft och smak på skumpan, hur bär jag mig åt? Antar att man köper lämpliga cuvéer och lagrar rätt länge. (Ja jag vet det finns en tråd om Nutella på frukostbordet. Dylika skämt undanbedes. Kul men nu går vi vidare.) Nåt hus att titta efter? Nån druva som det ska vara mycket av?

Tack tack för tips.
Bråka gärna sinsemellan så ska jag sedan (på lite sikt kanske) försöka lösa konflikten genom att säga vilken flaska som föll mig bäst i smaken.

Jag skulle gått på denna... Om vi pratar Bang for the buck.... Hold on to your pants

upload_2019-1-11_7-46-18.png
 

Silverfux

Medlem
Visa bifogad bild 84211

Hämtade ut en låda med dessa godingar tidigare idag. Extra kul att man kom över legacy edition, inte för att det spelar någon roll då innehållet är detsamma. Vanliga 08orna skulle komma någon gång i mars/april om jag inte missminner mig.

Tipsar även om att imorgon släpps Pol Roger SWC 2008 på Systemet. Är en bra köp och glöm-vin som man kan plocka fram om 5-10 år.
Den har varit ute ett tag, men eftersom monopolet inte har någon aning om hur man ska göra för att få nöjda kunder. Den är i fasta sortimentet med samma artikelnr oavsett årgång, så man fick som vanligt ringa/åka till butikerna med stort saldo för att kolla om de hade 04, 06 eller 08 inne.... Där de flesta i personalen inte har en aning eller förståelse för att detta är ett problem.... Jag hade iaf tur och fick tag på 5 st :)
 

Per N

Medlem
Lite OT kanske men vad har ni för rekommendationer på tilltugg till Champagne om man inte dricker den till en måltid? Någon typ av snacks eller enklare ätbart som passar till Champagne. Skagenröror och liknande tycker jag dödar smaken. Ostkrokar (ostbågar för er i södra Sverige :) ) upplever jag funkar hur konstigt det än låter. Dock inte särskilt kul tillbehör.
 

Buffy

Medlem
Lite OT kanske men vad har ni för rekommendationer på tilltugg till Champagne om man inte dricker den till en måltid? Någon typ av snacks eller enklare ätbart som passar till Champagne. Skagenröror och liknande tycker jag dödar smaken. Ostkrokar (ostbågar för er i södra Sverige :) ) upplever jag funkar hur konstigt det än låter. Dock inte särskilt kul tillbehör.
Lantchips med löjrom = klockrent.
Eller bara lantchips =)
 

JohanLG

Medlem
Lite OT kanske men vad har ni för rekommendationer på tilltugg till Champagne om man inte dricker den till en måltid? Någon typ av snacks eller enklare ätbart som passar till Champagne. Skagenröror och liknande tycker jag dödar smaken. Ostkrokar (ostbågar för er i södra Sverige :) ) upplever jag funkar hur konstigt det än låter. Dock inte särskilt kul tillbehör.
Tänk salt och fett
 
Toppen