Senaste nytt

Föräldraledighet- tips?

Gutta

Medlem
Hej!

Hoppas på lite bra tips från erfaren skara!

Kommer vara föräldraledig/semester juli-november och funderar på att ta delar av detta utomlands. Dels klimatet som är viktigt, men också gärna att det är lite lägre prisnivå än hemma.

Har funderat lite på Spanien/Portugal, men också sneglat lite mot Asien. Nackdelen då är lång flygresa för den minsta som kommer vara ca 1 år.

Har ni några bra förslag, säg att vi kommer vara borta allt mellan 1-2 månader.

Mvh
 

travellerrr

Medlem
Det här kanske inte riktigt stämmer överens med dina kriterier men när jag var föräldraledig så reste vi 1,5 mån till Nya Zeeland. Den absolut bästa resan jag gjort. Kan verkligen rekommendera att resa dit.

Spanien/Portugal är ju också jäkligt nice. Där hade jag valt att åka till området runt Malaga, Nerja, Marbella, Fuengirola typ.

Både dessa resor hade jag tagit i okt-nov. NZ då det är vår-sommar och Spanien då det inte är så jäkla varmt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Vi har varit iväg två gånger (en månad per gång) och valde då vårt eget ställe på Costa Blanca i Spanien och perioden mitten av september till mitten av oktober (på tok för varmt under juli-augusti enligt min mening och i synnerhet om man har småbarn).

Fördelarna som jag såg det:
  • Komfortabelt och tryggt. Lätt att ta sig dit/hem (underskatta inte mängden bagage, senast hade vi 16 kollin!), "europeiska" varor att köpa i butik (ja, vi har en enorm skandinavisk supermarket runt hörnet...), lätt med sjukvård om det skulle behövas, inga vaccin, alla snackar engelska.
  • Egen lägenhet med tvättmaskin (underskatta inte mängden tvätt!), diskmaskin, fullt utrustat kök i övrigt, badkar osv., anpassad för barn (med t.ex. resesängar och matstolar), barnpool, tillräckligt med utrymme, WiFi.
  • Tillgång till hyrbil (samt egna bilstolar med).
  • Skönt väder för alla.
  • Rimliga kostnader och i vart fall billigare än hemma.
Med det sagt har jag polare som fjällvandrat med spädbarn och njutit av det men alla är vi olika. Ovan förslag är ju inget äventyr för fem öre.
 

Rickardo02

Ny medlem
Vad kul med lite ledighet! Jag skulle starkt rekommendera Filippinerna. Måste vara en av de finaste plasterna jag har varit på. Jag och min flickvän var bl.a på en ö som heter Panglao island sedan åkte vi över till Cebu för att snorkla med valhajar. Sjukt rolig resa! Men se för guds till att ha en bra reseförsäkring! Min flickvän var med om en surfingolycka där hon bröt fingret som hon var tvungen att operera. Blev många vändor fram och tillbaka till sjukhuset och den totala kostanden blev på över 40 000 kr. Men som tur hade hon en försäkring som täckte alla kostnader. Behövde endast betala för självrisken på 1500 kr. Jag har för mig att det var Folksam men är inte helt säker. Så om du har försäkring kolla innan vad den täcker och inte, annars kan du få lite tips från denna källa jag hitta.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Hej!

Hoppas på lite bra tips från erfaren skara!

Kommer vara föräldraledig/semester juli-november och funderar på att ta delar av detta utomlands. Dels klimatet som är viktigt, men också gärna att det är lite lägre prisnivå än hemma.

Har funderat lite på Spanien/Portugal, men också sneglat lite mot Asien. Nackdelen då är lång flygresa för den minsta som kommer vara ca 1 år.

Har ni några bra förslag, säg att vi kommer vara borta allt mellan 1-2 månader.

Mvh
Grattis till barnet och FL (föräldraledighet), du har en underbar tid framför dig! :) Det enkla svaret är som @Hafermann säger Thailand. Det är kanske mainstream men det är det av en anledning: det är bäst med barn. Jag har rest med den numera 3-åringen till 24 länder så jag har en viss erfarenhet vilka ställen som är bra med barn. Thailand är prisvärt, god mat och frukt (både för stora och små), skönt klimat, bra sjukvård, billigt att tvätta. Dessutom älskar Thailändarna barn och ofta finns det leksaker på restaurangerna och/eller personal som tar med barnen på en rundtur i köket etc. Vi har varit iväg 1 månad i Thailand med båda våra barn och det var outstanding! Du kan läsa lite tips om Thailand i november med barn här Hua Hin eller Koh Samet i november? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Visst, flygresan kan vara lite jobbig. Men om ni åker nattflyg så borde barnen sova större delen. Och även om resan blir jobbig så tycker jag ändå 10 timmars "slit" på ett plan är värt 1 månad i paradiset :).

Kapstaden som @jerixon säger är också helt fantastiskt! Där finns det mycket att se och göra med en bra prisnivå. Det enda jag saknade där var att sitta på stranden och äta thaimat i solnedgången. Det är lite kallt i havet dessutom men har man pool funkar det ju! Och att bada med delfiner på Boulders Beach är surrealistiskt häftigt! :)

Australien och Nya Zeeland är som @travellerrr säger också väldigt barnvänligt och lätt att resa runt i med barn, dock inte lika bra prisbild som Thailand och du får inte lika mycket lyx för pengarna. Men det är ett riktigt äventyr! :)
 
Last edited:

Hafermann

Medlem
Grattis till barnet och FL (föräldraledighet), du har en underbar tid framför dig! :) Det enkla svaret är som @Hafermann säger Thailand. Det är kanske mainstream men det är det av en anledning: det är bäst med barn. Jag har rest med den numera 3-åringen till 24 länder så jag har en viss erfarenhet vilka ställen som är bra med barn. Thailand är prisvärt, god mat och frukt (både för stora och små), skönt klimat, bra sjukvård, billigt att tvätta. Dessutom älskar Thailändarna barn och ofta finns det leksaker på restaurangerna och/eller personal som tar med barnen på en rundtur i köket etc. Vi har varit iväg 1 månad i Thailand med båda våra barn och det var outstanding! Du kan läsa lite tips om Thailand i november med barn här Hua Hin eller Koh Samet i november? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Visst, flygresan kan vara lite jobbig. Men om ni åker nattflyg så borde barnen sova större delen. Och även om resan blir jobbig så tycker jag ändå 10 timmars "slit" på ett plan är värt 1 månad i paradiset :).

Kapstaden som @jerixon säger är också helt fantastiskt! Där finns det mycket att se och göra med en bra prisnivå. Det enda jag saknade där var att sitta på stranden och äta thaimat i solnedgången. Det är lite kallt i havet dessutom men har man pool funkar det ju! Och att bada med delfiner på Boulders Beach är surrealistiskt häftigt! :)

Australien och Nya Zeeland är som @travellerrr säger också väldigt barnvänligt och lätt att resa runt i med barn, dock inte lika bra prisbild som Thailand och du får inte lika mycket lyx för pengarna. Men det är ett riktigt äventyr! :)
Exakt. Har rest med 1,2 och nyligen 3 barn till olika platser i Thailand och det är väldigt smidigt och med prisbilden kan man lägga det lilla extra för att få en ledighet som passar både barn och vuxna perfekt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gutta

Medlem
Tack för alla fina tips! Funderat lite och Thailand uppfyller nog alla våra krav. Är ju schysst att kunna unna sig det lilla extra!

Eftersom det ändå är forumet för business class- går det att hitta några bra deal emellanåt till Thailand?

Mvh
 

Hafermann

Medlem
Tack för alla fina tips! Funderat lite och Thailand uppfyller nog alla våra krav. Är ju schysst att kunna unna sig det lilla extra!

Eftersom det ändå är forumet för business class- går det att hitta några bra deal emellanåt till Thailand?

Mvh
Det kommer kampanjer med jämna mellanrum. Signa upp för nyhetsbrev hos de bolag ni vill flyga med.

Ett tips är att boka nattflygning båda hållen. Värt mycket när de små kan sova stora delar av resan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen