Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

samet

Medlem
Priority Pass
Min fru hade Platinum (betal) och när hon sa upp det avslutades hennes Priority Pass direkt. Mitt Priority Pass är dock fortfarande aktivt även fast jag som sagt sa upp mitt platinum (kredit) i december.

Hur kollade du att det var aktivt? In i loungen och provade?

Är i samma situation som dig. Men har flugit *A ett tag nu och är G. Så inte använt PP på en tag.
 

Fidde

Medlem
Mitt PP avaktiverades ca 1 mån efter att betalplatinum sagts upp. Syns i appen och man måste godkänna kostnaderna PP tar för att kunna logga in. Innan det faktureras ju Amex/den PP är utfärdat genom som antagligen har dina uppgifter så med stor sannolikhet kommer det på faktura ändå.
4a9806b2c51ef969aeecb6384fae64b8.jpg

bb34cd2e018480330b7be0ebf722c559.jpg
 

M.K

Medlem
Ständigt nya optimeringar i detta race.

Iom Curve saken och nya försäkringspolicyn hos Amex börjar jag fundera på om det inte ändå är dags att gå tillbaka till Amex kombinationen Platinum+ Premium igen fast i kreditversion? Kör nu bl a gamla Plat ( betalar inte med längre) , kreditElite, MC premium samt NCC MC (hotellen+kampanj).

Möjligt upplägg:

Nya Platinum:
I utlandet där det går: 25p/100sek
Stureplan, 2x restauranger, SAS.se: 16,66p/100sek

Nya Premium:
Mest räkningar. Någon enstaka SAS biljett utan försäkringsbehov. Ca 2% i snitt + årsavgift 1k med spend 150k. Det blir en kostnad på 17,77öre/p, men får en 2-1 check/år för dessa 4k också.

Curve:
Vardagsköp i Sverige med diverse kort som underliggande, ”go back in time” för optimering med MC premium, utlandet där nya Plat inte accepteras.

Sparar med detta 3k/år i kortavgifter jmf med Elite combon + en del valutaavgifter, tjänar fler poäng där många aldrig går ut iom MR-växling, får använda mitt Plat igen samt har de bästa försäkringarna på resorna inklusive hyrbil. Jag mister dock en 2-1 samt 20k statuspoäng, men har ändå snart Lifetime.

Bonus blir också två värvningar till nya kort. Hoppas bara jag får behålla min miljon MR jag för närvarande har på kontot. Vad säger du om upplägget @Mattias Holmén ?
 
Last edited:
Ständigt nya optimeringar i detta race.

Iom Curve saken och nya försäkringspolicyn hos Amex börjar jag fundera på om det inte ändå är dags att gå tillbaka till Amex kombinationen Platinum+ Premium igen fast i kreditversion? Kör nu bl a gamla Plat ( betalar inte med längre) , kreditElite, MC premium samt NCC MC (hotellen+kampanj).

Möjligt upplägg:

Nya Platinum:
I utlandet där det går: 25p/100sek
Stureplan, 2x restauranger, SAS.se: 16,66p/100sek

Nya Premium:
Mest räkningar. Någon enstaka SAS biljett utan försäkringsbehov. Ca 2% i snitt + årsavgift 1k med spend 150k. Det blir en kostnad på 17,77öre/p, men får en 2-1 check/år för dessa 4k också.

Curve:
Vardagsköp i Sverige med diverse kort som underliggande, ”go back in time” för optimering med MC premium, utlandet där nya Plat inte accepteras.

Sparar med detta 3k/år i kortavgifter jmf med Elite combon + en del valutaavgifter, tjänar fler poäng där många aldrig går ut iom MR-växling, får använda mitt Plat igen samt har de bästa försäkringarna på resorna inklusive hyrbil. Jag mister dock en 2-1 samt 20k statuspoäng, men har ändå snart Lifetime.

Bonus blir också två värvningar till nya kort. Hoppas bara jag får behålla min miljon MR jag för närvarande har på kontot. Vad säger du om upplägget @Mattias Holmén ?

Ja det låter väll inte ett fel :) Alltid skönt att kunna spara in på kortavgifter.

Jag känner dock att jag hängt med lite dåligt i det du skriver om ändring av tillämpning av reseförsäkringen. Är det inte längre så att du behöver betala 75% av redan med platinum för att få nytta den försäkringen. Är det isåfall en villkorsändring eller bara ”bekräftat av kundtjänst”?

Detta var en av anledningarna till att jag sa upp mitt Platinum nämligen.
 

M.K

Medlem
@Mattias Holmén Allt är väldigt oklart med försäkringssaken. Med 25p/100sek i utlandet med nya Plat tjänar man oavsett mer EB jmf med SAS egna Amexkort.

Jag får gästa in dig hos Pontus nästa gång då, lugnare med resor just nu så inte brunch/middag förrän 12:e februari enligt plan. :)
 
Last edited:

Slipsknut

Medlem
Beställde hem ett SAS Amex Elite. Tänkte prova det och sen se om jag behåller det eller platinum. Eller båda.
Jag har nog frågat liknande förut ang poängen men nu när det är gjort vill jag bara ha det lite mer på det klara.
Tror nog att @Mattias Holmén har förklarat för mig tidigare. (ska bli bättre med sökfunktionen)

20 poäng per 100 kr spenderat.
Säg 300.000 kr spenderat på ett år vilket då ger 60.000 poäng.
När jag sedan vill köpa en biljett med poäng eller uppgradera på ARN med poäng så är det då dessa 60.000 som jag använder till det?
De själva 20.000 för EBS är ju en helt annan sak men jag tänker att det nästan låter för bra för att vara sant att som i detta fall då , dessa 60.000 är de poäng man använder? Tänker om jag har missat något i denna enkla uträkning.

Känns kul dock med ett annat kort.
 

palmen

Moderator
Beställde hem ett SAS Amex Elite. Tänkte prova det och sen se om jag behåller det eller platinum. Eller båda.
Jag har nog frågat liknande förut ang poängen men nu när det är gjort vill jag bara ha det lite mer på det klara.
Tror nog att @Mattias Holmén har förklarat för mig tidigare. (ska bli bättre med sökfunktionen)

20 poäng per 100 kr spenderat.
Säg 300.000 kr spenderat på ett år vilket då ger 60.000 poäng.
När jag sedan vill köpa en biljett med poäng eller uppgradera på ARN med poäng så är det då dessa 60.000 som jag använder till det?
De själva 20.000 för EBS är ju en helt annan sak men jag tänker att det nästan låter för bra för att vara sant att som i detta fall då , dessa 60.000 är de poäng man använder? Tänker om jag har missat något i denna enkla uträkning.

Känns kul dock med ett annat kort.
Det är dessa 60k poäng du använder, plus att du borde få 18k för att bli värvad till Elite.
 
Toppen