Senaste nytt

Till Arlanda för en ex-Arlanda

Flying Finn

Medlem
Man känner sig dum när man frågar om allmänna färdmedel i Sthlm, fast jag har varit i staden tiotalsgånger under åren, har ett eget SL Access-kort, har även flugit till/från ARN några gånger och även åkt både SJ och Flygbussarna till/från ARN... :oops:

Jag kommer med Finlandsbåten för att maximera nyttan av positionering kombinerat med logi. Förut med mitt ClubOne Gold skulle jag även ha tillaggt: uppehåll av statusnivå. *host, host* ;) Pendeltåg till Märsta och så SL-buss är min plan för resan tillbaka, då jag inte har bråttom (eller så väljer jag Flygbussarna som vanligt), men på morgonen har jag tid endast för Flygbussarna, Pendeltåget eller Arlanda Express. Med Pendeltåg är jag ca. 7:20 på Arlanda C och Arlanda Express är förmodeligen vid Södra ca. 7:05 eller ca. 7:25. Med Flygbussarna ca. 7:40.

Hur realistiskt är min plan för att ta AY802 ARN-HEL en vardagsmorgon kl 8:35, med endast handbaggage, OLCI gjord på förhand (hämtar BP från J-klassens disk eller automaterna) och tillgång till fast track -säkerhetskontrollen? Det kan ju inte krävas rysligt med tid för att ta sig från Arlanda C, Arlanda Södra eller bussen till gaten?

Orsaken till mitt min fråga är att jag inte har avgått från T2 på ARN med AY. Dessutom så är mina minnesbilder lite gamla angående ARN (varit senast 2014). För övrigt så blev jag överraskad att tydligen så gäller inte kupongkonceptet längre hos SL, utan det är en standardavgift. Som tur nog har inte mitt saldo på 225 kr inte tappat sin giltighet.

Jag tackar för er hjälp redan på förhand! :) I fall jag har får min plan att gå i land och bokningen lyckas, så naturligtvis delar jag med er i rätt tråd min resa för senhösten (japp, en TP run för medlemsåret 2019-2020, ex-ARN ;) ).
 

palmen

Moderator
Du bör hinna med alla transportmedel, förutsatt att allt är i tid, även resan via Märsta och sen buss.
När du kommer till Stockholm Central skulle jag göra valet beroende på hur mycket tid du har, bra att veta med lokaltrafiken är att om du riskerar att bli 20 minuter sen får du ta taxi på SLs bekostnad om du köpt en biljett där. Man behöver alltså inte bli försenad utan räcker med att det finns risk för det.

Är tiden knapp är troligtvis det säkraste färdmedlet Arlanda Express.
 

Berglund

Medlem
@Flying Finn du skriver att du inte har åkt med SL sedan kupongerna avskaffades och har reskassa istället. Det är okej, men för ett par år sedan bytte SL ut alla SL-korten. Man fick byta in sitt befintliga kort och fick hjälp att föra över reskassan till det nya.

Jag minns inte exakt när man gjorde detta bytet men det finns en ganska stor risk att ditt gamla SL-kort inte längre fungerar i maskinerna! Du kan därför antingen behöva besöka ett SL Kundcenter för att få hjälp att byta eller ställa in dig på att köpa biljetten separat, exempelvis i SLs egen app. Räkna därför med viss tidsåtgång till detta eller välj annat färdmedel/betalsätt om du har bråttom och inte hinner krångla!
 

Flying Finn

Medlem
@Berglund

Jo, jag minns att Access-kortena böts ut. Jag var till SL på Centralen då jag var i Sthlm 2015 före jul, så mitt kort är utbytt. :) Dock då var det ännu kupongerna som gällde. Enligt mitt gamla kvitto var min standardresa 2 st.

Tack för att du påpekade om saken! Det skulle faktiskt ha påverkat negativt min resetid.
 

HenrikAI

Medlem
Åker du pendeltåg så behöver du köpa ett tillägg för Arlanda. Kan köpas när du kommer fram till Arlanda, och det kan eventuellt vara lite kö där.. borde dock inte ta mer än någon minut på sin höjd. Arlanda C till T2 är en bit att promenera, Arlanda Södra ligger betydligt närmare, värt att tänka på om det blir förseningar.
 

FFlash

Medlem
Du bör hinna med alla transportmedel, förutsatt att allt är i tid, även resan via Märsta och sen buss.
När du kommer till Stockholm Central skulle jag göra valet beroende på hur mycket tid du har, bra att veta med lokaltrafiken är att om du riskerar att bli 20 minuter sen får du ta taxi på SLs bekostnad om du köpt en biljett där. Man behöver alltså inte bli försenad utan räcker med att det finns risk för det.

Är tiden knapp är troligtvis det säkraste färdmedlet Arlanda Express.

Håller med. Har gjort ”färja-positionering” från Finland flera gånger och den är ganska säker metod :)

Taxi på SLs bekostnad var nånting nytt för mig, bra att veta, tack för tipsen!
 
Toppen