Senaste nytt

Nattflyg med SAS Business - Tips?

Big Birger

Medlem
Har haft det stora nöjet att flyga i SAS Business till USA några gånger, men har aldrig åkt åt andra hållet i just Business. Nu har jag två flighter inbokade, en #904 från New York till Stockholm (17:55-07:35) och en längre fram i vår #902 från New York till Köpenhamn (23:30-13:10). Äntligen!

Inser dock att jag inte har koll på hur det går till på nattflygen, och svårt att hitta beskrivningar av detta.

Hur fungerar det att bädda med sängkläder? Brukar de flesta göra detta? Byter de flesta om till något bekvämare att sova i?

På det riktigt sena flyget till Köpenhamn har jag förstått att de serverar en komplett 3-rätters "mitt i natten". Brukar alla äta då, eller är det några som släcker och sover? Serveras det frukost eller lunch innan landning som ju är mitt på dagen i Köpenhamn?

Vore toppen om någon som har erfarenhet av detta kan skriva några rader om hur det brukar gå till. Tar tacksamt emot om det finns några kluriga tips. :)
 

fcx

Medlem
Har haft det stora nöjet att flyga i SAS Business till USA några gånger, men har aldrig åkt åt andra hållet i just Business. Nu har jag två flighter inbokade, en #904 från New York till Stockholm (17:55-07:35) och en längre fram i vår #902 från New York till Köpenhamn (23:30-13:10). Äntligen!

Inser dock att jag inte har koll på hur det går till på nattflygen, och svårt att hitta beskrivningar av detta.

Hur fungerar det att bädda med sängkläder? Brukar de flesta göra detta? Byter de flesta om till något bekvämare att sova i?

På det riktigt sena flyget till Köpenhamn har jag förstått att de serverar en komplett 3-rätters "mitt i natten". Brukar alla äta då, eller är det några som släcker och sover? Serveras det frukost eller lunch innan landning som ju är mitt på dagen i Köpenhamn?

Vore toppen om någon som har erfarenhet av detta kan skriva några rader om hur det brukar gå till. Tar tacksamt emot om det finns några kluriga tips. :)

Personalen fixar sängkläderna åt dig (det är bara ett överdragslakan).

Man får ingen extra kudde, utan det är bara den lilla som man normalt har bakom ryggen som man har som huvudkudde. Jag brukar alltid ha med mig en egen kudde för att komplettera med.

Många byter om till något bekvämare att sova i, men absolut inte alla. SAS brukar gilla att ha väldigt varmt i businesskabinen, så en tunn pyjamas är bästa valet.

Man får välja om man vill bli väckt för frukost eller ej. Om man har anslutningsflyg eller bara reser med handbagage så brukar jag hellre äta frukost i loungen för att maximera sömnen.
 

Canadien

Medlem
Jag brukar äta i loungen (Polaris då, inte SAS) och sedan sova direkt när bältesskylten släcks. Ögonbindel är bra eftersom det är tänt i kabinen vid serveringen. "Madrassfilten" lägger jag ut men ingen pyjamas el dyl, det är så kort flygning
 

Agö

Medlem
På det riktigt sena flyget till Köpenhamn har jag förstått att de serverar en komplett 3-rätters "mitt i natten". Brukar alla äta då, eller är det några som släcker och sover? Serveras det frukost eller lunch innan landning som ju är mitt på dagen i Köpenhamn?
Fördelen med detta flyg är att det går så sent att det är naturlig sängtid. Nackdelen är att SAS inte agerar som vore det naturlig sängtid utan serverar mat fram till kl. 2 på natten, därefter är det bara ett par timmar innan det är dags för frukost. En annan fördel är att det går alldeles utmärkt att äta middag på Manhattan eftersom det är ytterst få flyg vid den tiden på kvällen från Newark och det inte är någon trafik att tala om ut. Trots det min absoluta favoritavgång på SAS långlinjer.
 

Big Birger

Medlem
Personalen fixar sängkläderna åt dig (det är bara ett överdragslakan).

Man får ingen extra kudde, utan det är bara den lilla som man normalt har bakom ryggen som man har som huvudkudde. Jag brukar alltid ha med mig en egen kudde för att komplettera med.

Många byter om till något bekvämare att sova i, men absolut inte alla. SAS brukar gilla att ha väldigt varmt i businesskabinen, så en tunn pyjamas är bästa valet.

Man får välja om man vill bli väckt för frukost eller ej. Om man har anslutningsflyg eller bara reser med handbagage så brukar jag hellre äta frukost i loungen för att maximera sömnen.
Tack för svar och tips! Egen kudde låter klokt.
 

Big Birger

Medlem
Jag brukar äta i loungen (Polaris då, inte SAS) och sedan sova direkt när bältesskylten släcks. Ögonbindel är bra eftersom det är tänt i kabinen vid serveringen. "Madrassfilten" lägger jag ut men ingen pyjamas el dyl, det är så kort flygning
Just det! Hade missat Polaris-loungen om du inte tipsat om den. Tack!
 

RickardG

Medlem
Tack för svar och tips! Egen kudde låter klokt.
Ett tips är annars att be om en extra kudde, eller ännu bättre om en extra bäddmadrass och rulla ihop den till en stor och skön kudde. Jag har hittills aldrig blivit nekad en extra och det funkar riktigt bra! Ett annat alternativ för skönare sömn är också att be om dubbla bäddmadrasser, det jämnar ut en hel del av stolens ojämnheter och gör det allmänt trevligare!
 

Vixit

Medlem
Jag har hittills aldrig sett någon byta om till pyjamas på en SAS flight, är också väldigt ovanligt i business på andra bolag enligt min erfarenhet.

Jag flyger aldrig långt med SAS, men som generell observation skulle jag säga att på de bolag där man inte tilldelas en pyjamas (aka Sleeper Suit :D) ombord, så byter 99% av resenärerna inte om till något annat som de tagit med själva. Om pyjamas ges i Business, skulle jag säga att 50% byter om. Pratar vi First så hoppar det upp till 95%.

Tror att detta främst beror på två saker: dels att många helt enkelt inte tänkt tanken att byta om och därför inte har något annat i handbaggaget; dels att man tror sig vara i minoritet och inte riktigt törs. Har man aldrig provat kanske man är rädd för att se löjlig ut, eller man inser inte hur mycket bekvämare det faktiskt är.

Jag har med tiden norpat åt mig ett antal svarta Swiss-pjs från F som jag ogenerat byter om till i Business. Visst kan man bli lite uttittad när man kommer tillbaka i kabinen efter att ha gjort en Stålmannen-förvandling på toaletten, men nu har jag nått en ålder då jag inte bryr mig längre! :)
 
Toppen