Senaste nytt

Trasig resväska efter flygning

Juraj

Medlem
Fortsätter med Epic. Trots att det är OT så hittar jag ingen bättre tråd.

Frugans Epic Phantom på sin andra resa:

2019-01-04 20.08.01.jpg


Som tur är så har man garanti på sju år som även täcker flygplanshantering, men Epic resväskor tror jag inte man kan få tag på i Makedonien där vi befinner oss just nu. Turkish-kontoret på flygplatsen hänvisar till kontoret på stan som först öppnar om tre dagar (helg och sedan jul). Det är tydligen bara kontoret på stan som har nya resväskor tillgängliga, jättelogiskt tycker jag. Vi ska hem om fem dagar och behöver en ny resväska. Vi kan ju pröjsa själva men är rädda för strul med ersättning sedan. Och man blir visst jätteglad av att behöva lägga ner tid på sådant på semestern...
 

palmen

Moderator
Fortsätter med Epic. Trots att det är OT så hittar jag ingen bättre tråd.

Frugans Epic Phantom på sin andra resa:

Visa bifogad bild 83972

Som tur är så har man garanti på sju år som även täcker flygplanshantering, men Epic resväskor tror jag inte man kan få tag på i Makedonien där vi befinner oss just nu. Turkish-kontoret på flygplatsen hänvisar till kontoret på stan som först öppnar om tre dagar (helg och sedan jul). Det är tydligen bara kontoret på stan som har nya resväskor tillgängliga, jättelogiskt tycker jag. Vi ska hem om fem dagar och behöver en ny resväska. Vi kan ju pröjsa själva men är rädda för strul med ersättning sedan. Och man blir visst jätteglad av att behöva lägga ner tid på sådant på semestern...
Är det Turkish ni har flygit med som haft sönder väskan?
Ni har väl gjort en PIR rapport vid landning?
 
Ville bara dela med mig av min erfarenhet när min Epic Airwave sprack på ett liknande sätt. Jag fick svaret att min modell hade limiter warranty och därför ej täcktes för sånna här skador utan det var flygbolaget som skulle ersätta (det hade flygbolaget gjort så inga större problem).
Hade jag däremot haft en väska med garantin full armor som gäller mot genomsprickningar i skalet. Vet inte hur det är med er Phantom men värt att kolla upp vad eran väska har för garanti.
Jag släpade hem min i onödan i tron om att den skulle bli lagad.

Hoppas det löser sig för er :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Juraj

Medlem
Nu fick denna röriga historia äntligen ett avslut.

Vi besökte Turkishkontoret på stan. Där kunde man erbjuda en ersättningsväska i kabinstorlek vilket vi tackade nej till. Man kunde beställa hem en stor resväska men leveransen skulle ta 10 dagar, vilket vi inte hade för vi skulle åka hem om tre dagar och behövde en väska på en gång. Sedan kunde man erbjuda 50 USD som kompensation för den trasiga väskan, vilket vi inte ville ha då väskan kostade mycket mer och var nästan ny. Så den enda lösningen var att köpa en ny resväska på egen hand och kräva ersättning för den trasiga resväskan via kundtjänsten i Istanbul. Jag måste säga att killen på kontoret var bland de trevligaste och lugnaste personerna som jag någonsin träffade inom serviceyrket. Torts att han egentligen inte hjälpte oss så lyckades han med att få oss att lämna kontoret glada. Efter en månad av mejlande med honom, med Turkishkontoret på Arlanda och med kundtjänsten i Istanbul, där man hela tiden ville ha komplettering med samma information för att sedan avsluta all kommunikation vid flera tillfällen, så fick vi till slut ersättning som motsvarar väskans värde. Jag vet inte om det var inkompetens eller en utmattningsstrategi, men vi hade nog inte fått någonting om vi inte kämpade.

Epic var väldigt tillmötesgående i början och föreslog en återbetalning istället för en ny väska i och med att vi inte kunde få en ny väska levererad till Makedonien i tid för hemresan. Men sedan blev det tyst därifrån med, trots flera mejlpåminnelser från vår sida. Till slut ringde vi dit när vi kom hem. De ville ha något serienummer som bara fanns tryckt på själva väskan och inte var med på kvittot eller dekalerna som vi hade kvar. Väskan hade vi förstås slängt, varför skulle vi transportera en trasig väska hem till Sverige?. Men de gick till slut med på att göra återbetalningen även utan detta serienummer. Det är bra att veta ifall man har ett garantiärende hos Epic - antingen spara väskan eller fota alla nummer som ni hittar tryckta på själva väskan.

Förresten, när vi flög hem till Sverige så lyckades Turkish tappa dotterns bälteskudde som vi hade checkat in. Flyget till Arlanda var sen, vi landade kl. 3 på morgonen och ingen från Menzies (som har hand om ground handling åt Turkish på Arlanda) var kvar. Men de har ett intressant system för att anmäla irregularities - man anmäler själv på papper, de har utskrivna mallar i disken :). De var snabba med att höra av sig dagen efter med ett PIR-nummer. Men sedan började en till kamp med Turkish med kompletteringar och inga svar osv. Men efter en månad hade de hittat bälteskudden och levererade den hem till mig! Jag tänkte att borttappade väskor som inte hittas inom 48 timmar är borttappade för evigt. Men inte i detta fall!

Det hela bekräftade mitt intryck av Turkish - de är ofta trevliga och bra att flyga med (dock inte alltid), men väldigt dåliga på att hantera problem.
 
Toppen