Senaste nytt

Champagnetråden

MrDollar

Medlem
champis_33rg.jpg
Denna ädla dryck är underskattad!
 
Tror vi är rätt många som uppskattar denna tråd. :)

Många har kommit med goda tips på olika bubblor, jag tänkte komma med några små trevliga tips man kan göra för att förbättra sina kunskaper inom denna ädla dryck.

Om man vill prova på lite olika sorter som inte finns på systemet och inte vill beställa 6 flaskor av varje. Så på denna site (som jag varmt kan rek) kan man beställa 3 olika sorter som dom föreslår. Dom har även viner i alla dess prisklasser.

Franska Vinlistan - wines we want

Just denna kombination är 3 olika sorter, kul att prova.

Franska Vinlistan - wines we want

Sedan har Systembolaget Champagne provningar, som man kan boka in sig på.

Dryckesprovning på Regeringsgatan i Stockholm | Systembolaget

Sist men inte minst...
Att boka en biljett till Paris under ngn kampanj kostar i runda slängar 900kr, lägg till en Avis bil och styr näsan mot Reims, tar ca 1,5 timma. Bo ett par nätter i Reims eller Epernay, besök gärna Tattinger och gå på deras rundtur nere i källaren. Hoppla så får man även några eurobonuspoäng på kontot oxå. ;)

Jag gjorde den trippen i somras då jag var ”tvungen” att lära min väninna skillnaden mellan Cava/Prosecco och Champagne. Sicken uppoffring alltså. :p:D

Sist nr 2... Självklart ska ett glas eller två skumpa inmundigas en vanlig tisd eller torsd, finns ingen bättre vardagslyx.
Men glöm för att del inte att köpa en riktig champagnekork, då håller sig bubblorna i 2-3 dagar.
 

Ozz

Medlem
Härligt, roligt att det verkar finnas ett stort intresse för champagne här! Ladda gärna upp bilder på vad ni korkar upp för något idag! Gott nytt år på er!
Jag hade "turen" att komma över några flaskor av Taittingers Comtes 2007 tidigare i höstas, det ryktades om att det bara kom 100 st till Sverige och jag köpte tre... 2007 års Comtes de Champagne har uppmärksammats som en av de allra bästa hittills, med bland annat 98/100 poäng av James Suckling. Skall bli spännande att korka upp ikväll :)
comtes.jpg
 
Toppen