Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Taggen

Medlem
Läs lite i denna tråd och Googla och daska rättsfall i nyllet på dem och påpeka att tekniska problem och sedan ge ett lala-svar att vi-gjorde-allt-vi- kunde-och-kunde-därmed-inte-hjälpa-problemet-så-det-var-extraordinärt håller inte som orsak till att inte betala. Hänvisa i klartext till förordningens olika artiklar och varför de har fel. Be dem också bevisa att de vidtagit alla möjliga åtgärder för att förhindra förseningen då det ligger på deras bord att göra detta. Det kommer nog ta ett tag men flygadvokaterna finns ju alltid. Vore kul och få en hovrättsdom à la Finnair, där mer eller mindre rätten tröttnade på Finnairs skitsnack och sa åt dem att betala.
 

Berglund

Medlem
På bakgrunn av årsaken til uregelmessigheten imøtekommer vi EU- kompensasjon: 600 EUR pp. (2400 EUR).
Nu kanske min norska är för dålig, men visst är innebörden av ovanstående att de ”imøtekommer” - ”tillmötesgår” - accepterar, godtar EU261/2004 kompensationen? De tackar sedan för din kontoinformation och kommer att utbetala inom rimlig tid.
 

Sevve

Ny medlem
Nu känner jag en skammens rådnad etablera sig..... Tänk, jag har varit så inställd på att få kalla handen, så att jag läste deras svar så. Men det är givetvis så som ni påpekar. Håller tummarna att det verkligen är så =)
Och man får erkänna sig motbevisad av Norwegian, bra av dom!
 

Brandten

Medlem
Hej. Ska med SQ361 till SIN och verkar bli 5h sen. Kan man förvänta sig nån kompensation om man hör av sig till SIA?
Landade i tid på DME från SIN. Rejält försenad från DME till ARN. Verkar ha varit en hel del förseningar hela dagen på DME idag. Tänkte först väder men tyckte TAF och METAR såg hyfsat ut och 6h försening brukar det väl inte bli pga väder/missad slot? Hur som helst lär du få forska lite om du ska få någon ersättning då SQ kommer hävda pga problem på DME.
Om den avgår från Europa ja, jag kan inte alla SQs flightnummer utantill...
ARN-DME-SIN
 

Fredro

Medlem
Landade i tid på DME från SIN. Rejält försenad från DME till ARN. Verkar ha varit en hel del förseningar hela dagen på DME idag. Tänkte först väder men tyckte TAF och METAR såg hyfsat ut och 6h försening brukar det väl inte bli pga väder/missad slot? Hur som helst lär du få forska lite om du ska få någon ersättning då SQ kommer hävda pga problem på DME. ARN-DME-SIN

De sa att det var problem med tankning. Den hade till och med börjat taxa från dme och sen fått gå tillbaka pga nått fel. SQ va dock snälla o printade ut ett officiellt statement som man kunde använda till försäkringsbolag
 

henke12

Medlem
Har ett case mot Norwegian och de är såklart både sega och har fel :)

Kort sammanfattning:

Juli 2018:
GOT-ARN-UME där GOT-ARN är över 1,5h sen och anslutningen till Umeå missas och vi blir ombokade till dagen efter + hotell (sista avgången för dagen)

De hänvisar till C-549/07 Wallentin-Hermann och ger sin förklaring.
Att ett eventuellt tekniskt fel behövde lagas men efter undersökning behövdes det inte längre..

Bevisbördan ligger ju såklart hos Norwegian för att visa vad som är extraordinärt, Men beviset är tunnt tycker jag!

Förslag hur jag ska svara?

upload_2018-12-30_12-38-11.png
 

Agö

Medlem
Har ett case mot Norwegian och de är såklart både sega och har fel :)

Kort sammanfattning:

Juli 2018:
GOT-ARN-UME där GOT-ARN är över 1,5h sen och anslutningen till Umeå missas och vi blir ombokade till dagen efter + hotell (sista avgången för dagen)

De hänvisar till C-549/07 Wallentin-Hermann och ger sin förklaring.
Att ett eventuellt tekniskt fel behövde lagas men efter undersökning behövdes det inte längre..

Bevisbördan ligger ju såklart hos Norwegian för att visa vad som är extraordinärt, Men beviset är tunnt tycker jag!

Förslag hur jag ska svara?

Visa bifogad bild 83694
Eftersom tekniskt fel aldrig är extraordinärt kan ju en undersökning av ett potentiellt tekniskt fel inte heller vara extraordinärt. Hål i huvudet hos handläggaren.
 
Toppen