Senaste nytt

Bali/Indonesien - Tips på aktiviteter

Ohjay

Medlem
Har en 2-4-1 som snart går ut och planerar att boka in en resa till Bali i slutet på mars nästa år men skulle behöva lite hjälp med förslag på vad man ska hitta på där. Jag kommer resa själv om det har någon påverkan.

Den intiala planen är att vara borta ca två veckor även om längre/kortare tid funkar bra det med.
Min tanke är att spendera ca en vecka i Seminyak för att försöka lära mig att surfa (lektioner varje dag är tanken).
Men jag skulle gärna vilja uppleva något annat än bara stoj & stim i Seminyak.

Ser gärna att det är något med mer lugn och ro, gärna med fokus på djur, natur och kultur.
Det behöver inte vara på Bali heller utan kan tänka mig att resa till andra öar inom Indonesien.
Så vad kan ni tipsa om för aktiviteter som jag kan hitta på under vecka två?
 

Vindpilen

Medlem
Kan tipsa om Ubud som är förhållandevis nära Seminyak och ligger mitt i djungeln. Yoga, risfält, monkey forest är det främst känt för. Personligen tycker jag ett par dagar där är riktigt kul och väldigt annorlunda jämfört med resten av Bali.

Gili-öarna gillar jag också. Många som tycker det är exploaterat och bara fest men jag gillar verkligen ö-livet som finns där. 3 olika öar med väldigt olika karaktär.

Vill du dyka är också Nusa Penida / Nusa Lembongan fantastiskt. Stor chans att se Manta och under vissa perioder finns det också mola-molas där.

Seminyak har jag personligen inte varit i men hört väldigt blandat. Just surfning hörde jag att det fanns en plats norr om Seminyak som skulle vara väldigt bra också, Canggu vill jag minnas. Du har även Uluwatu som är känt för surfning men där tror jag det är mer avancerat.
 

Taggen

Medlem
Vi använde oss av Rio Bali Tours för att ta oss runt. Tror vi betalade 50$-60$ för en hel dag med engelskspråkig chaufför.

Om ni vill komma bort från turiststråken så åk mot nordost längs kusten upp till byarna Amed och Tulamben dom jag tyckte hade bättre dykning än Nusa Lembogan/Penida.

I Seminyak finns en hel del bra restauranger och ett rikt nattliv samt en del shopping. I närheten ligger Kuta beach som är känt för surfing.
 

ante888

Medlem
@Vindpilen sammanfattade det bra.

Kolla in Lombok,f inns lite vattenfall och häftiga vandringar man kan göra där, har för mig att vulkanen är runt 3700m hög. Finns även bra surf, och det är lite mindre exploaterat än Bali.
 

Vindpilen

Medlem
Kan även tipsa om att ladda ner appen Grab. Den fungerar precis som Uber och du får ett estimerat pris i appen. Detta är oftast 2-4x lägre än vad du får om du försöker förhandla med alla "Taxi-bilar" på gatan. Du kan enkelt välja att betala med kontanter i bilen så du slipper ange någon kreditkortsinfo. Vi använde nästan uteslutande Grab under vår senaste resa.

Skulle du vilja använda riktig taxi är det Blue Bird som gäller. Även de har en app som du kan använda för att boka med.

Var dock medveten om att Grab inte uppskattas av de som kör taxi och i vissa städer som t.ex. centrala Ubud så vill inte Grab-chaufförerna köra in.
 

Lars-Johan

Medlem
Jag har spenderat ca 5 månader på Bali de sista 4 åren. Om jag skulle tipsa om nått skulle det vara att spendera så lite tid som möjligt i Kuta utan lägga all tid i Canggu/Seminyak (samt ev. några dagar i Ubud) med dagsutflykter runt om på ön. Typ Uluwatu.


Då trafiken kan vara ganska jobbig från och till rekommenderar jag er att bo så centralt som möjligt. Hyra villa via airbnb. Skaffa lokalt sim-kort direkt på flygplatsen och använd google maps för att se när på dagen det är lämpligt att ta sig till ställena ni vill besöka.

Skaffa appen GoJek. - Där kan man beställa hemkörning av mat, både från restaurang samt från supermarket osv. Funkar även bra att beställa mat direkt ner på stranden och öl från närmsta supermarket =)

Vill man Surfa är Canggu bäst.

Har förresten själv en ny resa inbokad till Bali i april 2019.

Lycka till!
 

apknug

Medlem
Jag har spenderat ca 5 månader på Bali de sista 4 åren. Om jag skulle tipsa om nått skulle det vara att spendera så lite tid som möjligt i Kuta utan lägga all tid i Canggu/Seminyak (samt ev. några dagar i Ubud) med dagsutflykter runt om på ön. Typ Uluwatu.


Då trafiken kan vara ganska jobbig från och till rekommenderar jag er att bo så centralt som möjligt. Hyra villa via airbnb. Skaffa lokalt sim-kort direkt på flygplatsen och använd google maps för att se när på dagen det är lämpligt att ta sig till ställena ni vill besöka.

Skaffa appen GoJek. - Där kan man beställa hemkörning av mat, både från restaurang samt från supermarket osv. Funkar även bra att beställa mat direkt ner på stranden och öl från närmsta supermarket =)

Vill man Surfa är Canggu bäst.

Har förresten själv en ny resa inbokad till Bali i april 2019.

Lycka till!
Gojek hette den! Satt o ville rekomendera den men kunde inte komma på....
 
Toppen