Senaste nytt

Frekvent resande Arlanda - Bangkok

Mrniceguy

Medlem
Hej,
Kommer att åka ner en hel del till Bangkok framöver. Så som det ser ut nu minst en gång per månad.

Kommer att resa i ekonomi om det inte finns bra erbjudande i business för en vettig peng.

Har första resan boken nu i januari med Thai.
Är Sas Diamond så drar ju nytta av lite förmåner om jag reser med thai, har också sneglat på Finnair samt Qatar.
Vad tycker ni är bäst? Ska jag hålla mig till thai eller ska jag planera om och köra en del med Qatar/finnair eller har ni andra förslag?

Tackar för alla inspel och passar på att önska en god jul.
 

011430121

Medlem
Hej,
Kommer att åka ner en hel del till Bangkok framöver. Så som det ser ut nu minst en gång per månad.

Kommer att resa i ekonomi om det inte finns bra erbjudande i business för en vettig peng.

Har första resan boken nu i januari med Thai.
Är Sas Diamond så drar ju nytta av lite förmåner om jag reser med thai, har också sneglat på Finnair samt Qatar.
Vad tycker ni är bäst? Ska jag hålla mig till thai eller ska jag planera om och köra en del med Qatar/finnair eller har ni andra förslag?

Tackar för alla inspel och passar på att önska en god jul.
Man skall notera att vissa bokningsklasser på TG ger inga poäng på EuroBonus, minns inte vilka men det kan du kolla upp.
 

Berglund

Medlem
Jag hade nog funderat på att köra i alla fall två olika program, gärna olika allianser, just för att ha lite alternativ. Vet inte hur långt i förväg du kommer kunna boka resorna men blir det kort varsel eller ändringar, då kan det vara stor prisskillnad mellan olika bolag. Att då sitta fast med bonuskort i endast en allians/bolag och ”tvingas” äta den kostnaden, är ju inte så kul. Sprid gracerna en smula!
 

Emilio

Medlem
Jag är Gold hos Thai, men har nyligen fått Gold hos Finnair också. Finnair har lite billigare flygbiljetter än Thai, och ibland kan man få en businessbiljett hos Finnair för samma kostnad som ekonomi hos Thai. Beror lite på hur kort inpå man bokar också. Jag tycker att Thai har bättre hårdvara i business, men Finnair har lite godare mat. Ekonomi är ganska lika enligt mig. Jämför också flygtider. Om du reser en gång per månad så kan det ju vara skönt att lyfta/landa vid tider som passar med tex jobb.
 

QR A319

Medlem
Tjenare,

Jag åker CPH-BKK ungefär 10 resor om året. Har gjort så ett par år nu. För mig var det inget svårt val när jag valde QRPC (Qatar airways) program. Det är lätt att komma upp i status och bonusprogrammet är lättöverskådligt samt gott om avgångar.
En ToR i Y ARN-BKK ger 40,64 eller 80 Q-points. Finns även en flexklass som ger 100 Q-Points men den har aldrig varit ekonomiskt berättigad att betala för. Nåväl, silver når du vid 150 Q-points endel förmåner här är access till 600+lounger och priority check in. Guld vid 300 Q-Points ger ordentlig boost vid intjäning av miles, fri uppgradering av ett av dina flygben och du kan även be omb att få prioritypass till immigration i BKK( Är dock tråkiga ändringar på gång här men det är Thai immigration som köddar). Platinum vid 600 Q-Points och den nu tillåtna bagagevikten har ökats till hela 50 fria kg, du kan uppgradera 2 av dina flygben, du kan guesta in 2 andra pax och helt inofficiellt så hamnar du i Al Mourjan när den "lilla" BC loungen är på väg att fyllas upp vid ca tiderna 0500-0700 och 1700-1900.
Tyvärr har redemptiontickets blivit väldigt dyrt i programmet men jag har alltid föredragit att köpa Y-biljett(och tjäna miles) som jag sedan uppgraderar online eller på flygplatsen.
Du blir ALLTID bemött på ett bra sätt ombord, inredningen är väldigt smakfull samt ren cabin och WC. De har (ganska) ofta promotion med 2,3,4X miles. Månaderna 6,7,8,12 är de dyra månaderna att flyga med QR. Personligen försöker jag undvika deras 787or i Y och lägger helst miles för uppgradering i denna plantypen.

Säkert fler orsaker jag valde QR men ovanstående är iallafall en summering..
 

niksal

Medlem
Jag kan skriva lite om Finnair.

Om du bokar Value biljetter, dvs ekonomi med baggage och lite flexibilitet (några hundra SEK dyrare jmf med billigaste biljetten) så kommer du lätt upp till Platinum, dvs OneWorld Emerald. Det ger dig årligen 3 longhaul uppgraderingar med vouchers. Första året mer. Du får även ge bort ett guldkort. Dina intjänade poäng kan du också uppgradera

Skulle du alltid boka business, och som någon skrev har Finnair ofta priser för ca 1500€ från Arlanda till Bangkok t/r, så kommer du att uppnå nya Platinum Lumo nivån. Egentligen ger det inte så mycket mer om du ändå alltid flyger Business, då det i praktiken ger fler vouchers (som du då inte behöver), du får ge bort två guldkort, du har reserverad sittplats i loungen, bör få åka svart bmw till flyget i Helsingfors om planet inte är vid gaten etc.

Jag är partisk, gillar Finnair, men med den information du gett så skulle jag nog säkert välja Finnair. Ja, du behöver byta i Helsingfors men det brukar vara korta smidiga byten.
 

Mrniceguy

Medlem
Tack för många bra inspel och information. :)
Har flugit med Qatar några gånger och måste säga att deras ekonomiprodukt är väldigt bra i mitt tycke, bra hårdvara, mat och servicen är bra.
Finnair var längesedan jag flög med, men det lutar åt att jag kommer att välja Finnair framöver. Har redan nu sett över prisbilden och på sikt så blir Finnair det billigaste alternativt om man väljer mellan Thai, Qatar och Finnair.

Om Finnair också kör erbjudande ibland i Business för ca €1500 så känner det som ett bra val.
Så lägger jag mina flygningar så som det ser ut nu så bör jag komma upp i Finnair Platinum inom 7-9 månader, samtidigt som jag kan behålla mitt Diamond hos SAS då det blir en hel del flygningar med dem vilket är bra om jag skulle åka inom Star Alliance.
 

JGG

Medlem
Om du ska åka så ofta och kanske mest i ekonomi så skulle jag rekommendera Qatar. Det är ju inte roligt att sitta i ekonomi på ett långflyg. Med Qatar får du möjligheten att sträcka på benen med ett byte. Reser du så ofta så får du snabbt upp poäng och status vilket gör resandet bättre och får möjlighet till uppgradering t.ex. Nu reser jag inte i jobbet som många gör så du kanske ska följa de andras rekommendationer.
Lycka till.
 

Dr. Miles

Expert
Om du ska åka så ofta och kanske mest i ekonomi så skulle jag rekommendera Qatar. Det är ju inte roligt att sitta i ekonomi på ett långflyg. Med Qatar får du möjligheten att sträcka på benen med ett byte. Reser du så ofta så får du snabbt upp poäng och status vilket gör resandet bättre och får möjlighet till uppgradering t.ex. Nu reser jag inte i jobbet som många gör så du kanske ska följa de andras rekommendationer.
Lycka till.
Där har vi olika preferenser.
Jag vill hellre flyga en 10 timmars flight än två 6 timmars flighter i Economy.
 
Toppen