Senaste nytt

Propellerflyg, Arlanda / Bromma

Pieter

Ny medlem
Hej,
Jag var på resa i Japan i fjol och fick då flyga med en Bombardier Q400 ut till och från någon mindre ö.

Hur är det egentligen med propellerflyg från Arlanda / Bromma? När man är i Stockholm ser man ju mest de där mindre jetflygen passera över från Bromma. På Arlanda är det väl bara terminal 3 som kör propellerflyg. Skyways var ju där förrut men de har väl försvunnit?

Hade varit spännande att få flyga en sån där igen vid tillfälle, men Swedavia kunde inte ge mig något vettigt svar på frågan. Vad finns det för bolag som flyger propellulärt idag därifrån Arlanda eller Bromma?
 

cbroxe

Medlem
Till Åland från ARN är också med Propeller.
Sen har det alltid förut i alla fall varit propellerflyg till mindre orter som Hagfors, Torsby, Vilhelmina m.m från ARN T3
 

LSH

Medlem
Hej och välkommen till BC!

BRA har 13st ATR72 på Bromma och bör vara det enklaste/säkraste sättet att flyga propeller. SAS har också några ATR från Arlanda T4 som de hyr av Flybe.
 

Mr Basic

Medlem
Propellerflyg från Arlanda:
ATR 72-600
Saab 340
Fokker 50
Jetstream 32
Dash 8-Q400 (Air Baltic blandar och ger när det gäller flygplanstyp så förbered dig på att det kan ske flygplansbyte till jet, till t ex B737-300/500 eller BCS)

Edit. BCS = A220-300 numera
 

cbroxe

Medlem
Japp. Air baltic flög mycket Fokker 50 förut också, men tror dom är utfasade. Men q400 finns kvar. Satsa på avgångar till RIX mitt på dagen
 
Toppen