Senaste nytt

AMEX Platinum - Borttappat bagage

vics

Medlem
Hej!

Jag läste i AMEX försäkringsvillkor och där står det endast:

Om försäkrads personliga ägodelar, pengar eller resedokument förkommer, stjäls eller skadas utgår ersättning med upp till: a) 25 000 kronor totalt per resa.

Första frågan är måste ett bagage stjälas och räcker det inte med att bagagepersonal tappar bort det för att man ska få ersättning?

Sedan enbart 25.000:-??
Det är alldeles för lite. Hur gör ni som reser med ett par dyra kostymer för 30-40tkr?
 

Senator

Moderator
Jag skulle aldrig lägga föremål värda 30.000-40.000kr i min resväska. Om, i detta fallet, en kostym har ett sådant värde skulle det hamna i mitt handbagage.
 

vics

Medlem
Jag skulle aldrig lägga föremål värda 30.000-40.000kr i min resväska. Om, i detta fallet, en kostym har ett sådant värde skulle det hamna i mitt handbagage.

OK!

Ja det är det som är svårt, vad gör man om man har 4 st kostymer med ett totalvärde på 40.000:- och redan har ett handbagage?
 

Mr Basic

Medlem
Lämna en kostym hemma, ha en på dig under resan och packa ned två kostymer - problemet löst. :D
Skämt åsido. Måste du resa med värdesaker incheckade kolla med försäkringsbolagen, de borde ha ngn form av (rese)värdeförsäkring.
Alternativ skickar du med FedEx/UPS, då brukar de försäkra mot förlust/skada.
 

Big Birger

Medlem
Om man behöver ta med sig dyrgripar i väskan går det att göra en "särskild förklaring" när du checkar in, för att få en extra försäkring. Men troligen täcks det redan av din hemförsäkring om väskan skulle bli stulen. Om det nu inte är så att det är "stöldbegärligt" gods...

Kolla med ditt hemförsäkringsbolag vad som gäller.
 
Toppen