Senaste nytt

Betalo - Uppdaterade villkor

Robert74

Medlem
Jag registrerade mig på Betalo för ett par dagar sedan och fick precis ett meddelande om uppdaterade villkor. Ni som använt Betalo, det känns som de plockar bort en del tjänster som kan vara bra att ha - är det en dealbreaker för er?

Förändringarna är enligt utskicket:
  • Betalo AB har bytt namn till PFC Technology AB.

  • Kundtjänst via telefon upphör. Kundtjänst svarar på mejl på vardagar inom 24 timmar.

  • Möjligheten att göra betalningar via vår hemsida tas bort, alla tjänster kan göras via Betalo-appen.

  • Utlandsbetalningar i följande valutor tas bort: AED, USD, TRY, ZAR. Anledningen är att dessa valutor har höga avgifter där vi inte kan leverera tillräckligt transparenta avgifter till dig som kund.
Jag har inte hunnit börja använda tjänsten än, så kan utan problem byta till Billhop om den är att föredra efter villkorsuppdateringen.
 

aldrighemma

Medlem
Möjligheten att göra betalningar via vår hemsida tas bort, alla tjänster kan göras via Betalo-appen.
Vad är det med appar som är så bra undrar jag? Själv föredrar jag en hemsida nästan varje gång, till och med från telefon, eftersom web sidan nästan alltid har mer funktionalitet. finns självklart undantag t ex sas app som har blivit riktigt bra, men fortfarande måste man ju till web sidan för ganska mycket.

Är det verkligen så dyrt att drifta en web site jämfört med en app? Alla företag försöker ju pusha oss i app riktningen t ex med olika deals som bara nås från app.
Skulle vara intressant om någon med insyn kunde förklara ekonomin bakom.
 

Delayed

Medlem
Möjligheten att göra betalningar via vår hemsida tas bort, alla tjänster kan göras via Betalo-appen.
Jag använder inte Betalo så jag kanske borde hålla tyst men för mig skulle detta antagligen vara en dealbreaker. Att inte kunna använda en riktig dator utan hänvisas till en "pillig app" känns inte OK. Bara en sån sak som utskrifter/dokumentation känns svårt.

En mobilapp är bra om man inte har tillgång till en riktig dator men alltid en form av nödlösning tycker jag.
 

TasselT

Medlem
Å andra sidan är det ju inte ovanligt att den "häftiga appen" inte är mer än en simpel webbläsare mot websiten...

/ TT
 

Delayed

Medlem
Å andra sidan är det ju inte ovanligt att den "häftiga appen" inte är mer än en simpel webbläsare mot websiten...
Visst är det så men här skriver de ju "Möjligheten att göra betalningar via vår hemsida tas bort" och det tyder väl på att det just i detta fall inte är så.
 

Canadien

Medlem
Hur reagerar Norska myndigheter på detta med bara en app. Knappast tillgänglighetsanpassad om man bara kan använda en Smartphone? SAS blev ju fällda för att webbsidan var för dålig först i detta hänseende.
 

Thornado

Medlem
Vad är det med appar som är så bra undrar jag?

Ja, jag funderade samma sak, men det verkar ju framförallt vara väldigt inne hos just moderna "fintech"-bolag.
Dessa är dessutom tjänster där jag absolut gärna vill ha web-interface för att enkelt kunna kopiera och klistra in OCR-nummer och liknande.

Hur reagerar Norska myndigheter på detta med bara en app. Knappast tillgänglighetsanpassad om man bara kan använda en Smartphone? SAS blev ju fällda för att webbsidan var för dålig först i detta hänseende.

Bara för att de bara har en app så betyder det ju inte nödvändigtvis att man måste använda en smartphone, utan det funkar ju även bra med en iPad eller liknande, så det borde vara OK.
 

Robert74

Medlem
......
Dessa är dessutom tjänster där jag absolut gärna vill ha web-interface för att enkelt kunna kopiera och klistra in OCR-nummer och liknande.
Jag tänkte samma sak, då jag kommer kopiera OCR från min internetbank för räkningar så känns det som rätt avgörande att kunna kopiera dessa. I Handelsbankens app kan man inte kopiera OCR från en e-faktura tyvärr.
 

imartin

Medlem
Tror det är något annat på gång: Företaget bakom Betalo har nämligen startat en egen "neobank" som då alltså heter P.F.C (konstigt namn). Man får ett gratis kort och en app. Låter lite som revolut. P.F.C. - Personal Finance Co. - Ekonomi kan vara enkelt
Så det känns som om själva tjänsten för att betala räkningar inte längre har en strategisk fokus. Då är det inte konstigt att man försöker göra sig av med så mycket onödiga kostnader som möjligt. Mycket möjligt att Betalo någon dag kommer försvinner helt, eller att funktionen blir en del av P.F.C.
 
Toppen