Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

Undermywings

Ny medlem
Scarfen är fin, men jag använder inte sådant. Min 3-åring har fått den och den är finare på honom än på mig. Avis President är bra att ha (men det hade jag redan). Man blir ofta uppgraderad, väldigt ofta faktiskt. Jag brukar i princip få de bilar jag pekar på när jag hämtar. Juste av SAS med scarfen och Avis, tycker jag!

Har SAS dragit ner på antal Pandion? Jag fick behålla mitt. Spenderar lite drygt 500' per år på SAS, ytterligare ca 250' på andra bolag inom Star Alliance (om det spelar roll).
 

coclol

Medlem
Scarfen är fin, men jag använder inte sådant. Min 3-åring har fått den och den är finare på honom än på mig. Avis President är bra att ha (men det hade jag redan). Man blir ofta uppgraderad, väldigt ofta faktiskt. Jag brukar i princip få de bilar jag pekar på när jag hämtar. Juste av SAS med scarfen och Avis, tycker jag!

Har SAS dragit ner på antal Pandion? Jag fick behålla mitt. Spenderar lite drygt 500' per år på SAS, ytterligare ca 250' på andra bolag inom Star Alliance (om det spelar roll).

Ryktet säger att 500 skall "bort", men det är ju fyra potter så jag föreslår att man börjar med icke-Skandinaver. Med dina 500' så lär du vara långt ifrån 500e plats :)
 

coclol

Medlem
Fikk en liten «token of appreciation» i posten i dag: Virgin wool and cashmere scarf + lifetime membership Avis Presidents Club.

Fint skjerf, og kanskje det blir lettere for flyvertinnene å «spot the Pandion» med dette nå i vinter?

Hoppet är det sista som överger en :) Om de inte kan spot the pandion med passagerarmanifestet, den blåa väskan, den svarta luggage-taggen så undrar jag om scarfen kommer att hjälpa. Men du får ursäkta, mina erfarenheter med Norsk-crew gör mig färgad :) (En gång tog hon kortet för att ta betalt med EB poäng, jag föreslog att hon inte skulle göra det...)
 

coclol

Medlem
Nu skall jag kanske inte framstå som en dysterpelle men jag kan också konstatera att efter att ha läst hela denna tråd så är uppfattningarna om Pandion lite olika med min upplevelse. Så låt mig beskriva vardagen med "det svarta guldet" anno 2018

Det positiva
  • Jag kommer alltid med, planen hålls "så länge som någon törs"
  • Jag kan alltid boka om, finns det plats så kommer jag med, oavsett biljett (jag flyger väldigt ofta go...)
  • Jag+sällskap får alltid mat och dryck ombord, som regel utan att påminna nästan alltid utan förklara för personalen
  • Jag har alltid en hög prioritet när det skiter sig, när 155 pers blev skickade till servicecentrat för ombokning vid sent inställd flight kunde jag lösa mitt vid gate och kom med nästa flyg
  • Bra tillgång på awardplatser
  • Fri tillgång till konferensrum på CPH vilket räddat många möten vid röriga scheman
  • Tillgång till lounge vid ankomst
  • Gratis eller billiga kreditkort
  • En del användbara saker i goodie bag eller som julklapp
  • En del ombordpersonal är helt underbara, ibland i go så kommer de fram direkt efter start och frågar vad man vill ha och sen sätter igång med övrig servering
  • Jag tycker det är trevligt när de hälsar, i synnerhet när de har tagit sig tiden och memorerat både plats och namn, men även när de går fram med manifestet, tittar på det, radnumret och sen frågar lite försiktigt om man heter NN så är det lite trevligt
Det helt galet knäppa eller som man kanske hade trott annat om
  • Vid byte av flygplan eller flytt av plus/go klass så om jag sitter i go så lär jag definitivt hamna längst bak, gärna i mittensäte (min 1000 leg firande hamnade just i mittplats längst bak...)
  • OP-UP, sker "nästan aldrig" (har kanske hänt 1 på 20), vilket är märkligt, för jag får ju allt jag vill ombord ändå och varför sitta och trängas i go när det är tomt i plus. Men att gatepersonalen inte flyttar upp EBP när det finns plats är egentligen lite märkligt. Ombordpersonalen hävdar att de inte får besluta om det.
  • Mat sist, sitter man i go (och ibland även i plus) så lyckas ombordpersonalen planera serveringen så man får maten sist, gärna med kallt kaffe. Ibland så sent att dom snäser av en med att "det hinner vi inte servera nu, vi skall landa"
  • Att ombordupplevelsen är så otroligt ojämn. På C intercontinentalt så brukar pursern komma ut och hälsa, är hen norsk så har det hittills aldrig skett. Inom Europa har alla kombinationer mellan "gå ut och ta i hand" till "att ignorera fullständigt". Ja jag ser mönster mellan olika crew...
  • Att de inte gör allt för att man skall hinna nästa flyg, om man t.ex. har två biljetter
Så några champagnekit eller överdåd har jag aldrig varit med om, men jag ser mig ändå som nöjd för de allra viktigaste sakerna sker något som uppskattas när man har så många flygningar.
 
Last edited:

Charlie D

Medlem
Nu skall jag kanske inte framstå som en dysterpelle men jag kan också konstatera att efter att ha läst hela denna tråd så är uppfattningarna om Pandion lite olika med min upplevelse. Så låt mig beskriva vardagen med "det svarta guldet" anno 2018

Det positiva
  • Jag kommer alltid med, planen hålls "så länge som någon törs"
  • Jag kan alltid boka om, finns det plats så kommer jag med, oavsett biljett (jag flyger väldigt ofta go...)
  • Jag+sällskap får alltid mat och dryck ombord, som regel utan att påminna nästan alltid utan förklara för personalen
  • Jag har alltid en hög prioritet när det skiter sig, när 155 pers blev skickade till servicecentrat för ombokning vid sent inställd flight kunde jag lösa mitt vid gate och kom med nästa flyg
  • Bra tillgång på awardplatser
  • Fri tillgång till konferensrum på CPH vilket räddat många möten vid röriga scheman
  • Tillgång till lounge vid ankomst
  • Gratis eller billiga kreditkort
  • En del användbara saker i goodie bag eller som julklapp
  • En del ombordpersonal är helt underbara, ibland i go så kommer de fram direkt efter start och frågar vad man vill ha och sen sätter igång med övrig servering
  • Jag tycker det är trevligt när de hälsar, i synnerhet när de har tagit sig tiden och memorerat både plats och namn, men även när de går fram med manifestet, tittar på det, radnumret och sen frågar lite försiktigt om man heter NN så är det lite trevligt
Det helt galet knäppa eller som man kanske hade trott annat om
  • Vid byte av flygplan eller flytt av plus/go klass så om jag sitter i go så lär jag definitivt hamna längst bak, gärna i mittensäte (min 1000 leg firande hamnade just i mittplats längst bak...)
  • OP-UP, sker "nästan aldrig" (har kanske hänt 1 på 20), vilket är märkligt, för jag får ju allt jag vill ombord ändå och varför sitta och trängas i go när det är tomt i plus. Men att gatepersonalen flyttar upp EBP när det finns plats är egentligen lite märkligt
  • Mat sist, sitter man i go (och ibland även i plus) så lyckas ombordpersonalen planera serveringen så man får maten sist, gärna med kallt kaffe. Ibland så sent att dom snäser av en med att "det hinner vi inte servera nu, vi skall landa"
  • Att ombordupplevelsen är så otroligt ojämn. På C intercontinentalt så brukar pursern komma ut och hälsa, är hen norsk så har det hittills aldrig skett. Inom Europa har alla kombinationer mellan "gå ut och ta i hand" till "att ignorera fullständigt". Ja jag ser mönster mellan olika crew...
  • Att de inte gör allt för att man skall hinna nästa flyg, om man t.ex. har två biljetter
Så några champagnekit eller överdåd har jag aldrig varit med om, men jag ser mig ändå som nöjd för de allra viktigaste sakerna sker något som uppskattas när man har så många flygningar.

Har Pandion tillgång till fler awardplatser än Diamond och oss vanliga sluskar?
 

Canadien

Medlem
OP-UP, sker "nästan aldrig" (har kanske hänt 1 på 20), vilket är märkligt, för jag får ju allt jag vill ombord ändå och varför sitta och trängas i go när det är tomt i plus. Men att gatepersonalen inte flyttar upp EBP när det finns plats är egentligen lite märkligt. Ombordpersonalen hävdar att de inte får besluta om det.

Om du frågar i gate då? Det kan ju vara så att de ogärna flyttar på folk utan deras medgivande, en EBP som aktivt bokat och seatat sig i Go måste ju vara på semester med familjen och de reser på annan biljett men sitter bredvid typ...
 

coclol

Medlem
Om du frågar i gate då? Det kan ju vara så att de ogärna flyttar på folk utan deras medgivande, en EBP som aktivt bokat och seatat sig i Go måste ju vara på semester med familjen och de reser på annan biljett men sitter bredvid typ...

Har inte frågat får jag erkänna. Men det där med Go stämmer inte. Vi många EBP som flyger Go i tjänsten, jag menar varför inte, vi får ju allt vi behöver och 13000 CPH-HAM i Plus eller 8000 i Go, någon skall ju betala...
 
Toppen