Senaste nytt

Tidig drop off Hong kong

Joakim

Medlem
Någon som vet om det går att checka in väskan men åka ett tåg senare på dagen?
Jag har tidigare checkat in på stationen och direkt åkt till flygplatsen.
Givetvis går det väl att vaska en biljett bara för att bli av med väskan men det kanske finns något knep?
Jag tänkte ang nu på söndag. Det hade varit skönt att kunna bli av med väskan innan brunchen.
 

Taggen

Medlem
Någon som vet om det går att checka in väskan men åka ett tåg senare på dagen?
Jag har tidigare checkat in på stationen och direkt åkt till flygplatsen.
Givetvis går det väl att vaska en biljett bara för att bli av med väskan men det kanske finns något knep?
Jag tänkte ang nu på söndag. Det hade varit skönt att kunna bli av med väskan innan brunchen.
Se @Dr. Miles post. Incheckningen på MTR stationen öppnar kl. 06 och stänger 90 min innan avgång, alltså kan du dumpa väskorna kl 06 på morgonen och sedan göra stan och åka direkt till flygplatsen på kvällen.
Tidig drop off Hong kong | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Satt precis och oroade mig för att behöva checka ut från hotellet klockan 15 i morgon och sedan ta mig med taxi till flygplatsen och därefter vänta massa timmar innan man kan checka in väskan. Flyger med SAS klockan 01. Att checka in den redan på Kowloon Station och åka direkt innebär alltså att man kan hänga i loungen direkt? Låter nästan för bra för att vara sant. Det är alltså som Arlanda Express, men att man checkar in väskan redan i Stockholm?

Är det något man ska tänka på? Hur långa är incheckningsköerna ungefär?
 

Zissou

Medlem
Satt precis och oroade mig för att behöva checka ut från hotellet klockan 15 i morgon och sedan ta mig med taxi till flygplatsen och därefter vänta massa timmar innan man kan checka in väskan. Flyger med SAS klockan 01. Att checka in den redan på Kowloon Station och åka direkt innebär alltså att man kan hänga i loungen direkt? Låter nästan för bra för att vara sant. Det är alltså som Arlanda Express, men att man checkar in väskan redan i Stockholm?

Är det något man ska tänka på? Hur långa är incheckningsköerna ungefär?

Inget att tänka på annat än att du har giltig biljett till Airport Express/tillräckligt saldo på Octopuskortet. Jag har bara gjort det två gånger men det har aldrig varit någon kö värd att nämna. Jag checkade in på några minuter båda gångerna. Sen är det bara att hänga i stan eller åka ut till flygplatsen och hänga i loungerna om du vill det.
 

ekf

Medlem
Att checka in den redan på Kowloon Station och åka direkt innebär alltså att man kan hänga i loungen direkt? Låter nästan för bra för att vara sant.
Jag gjorde det i början på Juni, fast från Hong Kong Station... (finns en annan tråd om det). Hur smidigt som helst, och du får boardingkort och bagagetaggar direkt på plats.
 

Kelgris

Medlem
Kan man, efter att ha checkat in en väska på stationen, säg kl. 15, checka in en till väska kl. 22 på flygplatsen efter en eftermiddags shopping?
 
En liten statusuppdatering från mig som idag åker hem till Sverige. Hittills har jag alltid åkt taxi till och från flygplatsen. Men att checka in väskan på Kowloon station var supersmidigt (och billigare och snabbare). TACK BC för tipset!

Man börjar med att köpa en biljett i en maskin (105 KH$ för enkel). Sedan scannar man biljetten och går fram till disken som har SAS skylt. SAS verkar dela disk med 3 andra bolag. Kanske går det att checka in vid andra diskar också, men det testade jag inte. Klockan 15 var det ingen kö så det hela tog 2 minuter. Man visade sitt pass och fick sedan sitt boarding kort och en bagage-tag som visade att det var incheckat hela vägen (via Köpenhamn). Utan att jag frågade skrev de "SQ5" och "TG40" på boardingkortet och berättade sedan att det var de loungerna man kunde använda (där siffran står för vid vilken gate loungen ligger).

Otroligt smidigt detta - särskilt som jag behövde checka ut från hotellet klockan 15 och ville till flygplatsen direkt efter det (trots att flyget inte går förrän 01:00 (SK966). Då hinner jag jobba lite i loungen (men förstås också testa på champagne i SilverKris loungen (SQ5) - men bara en för nu ska det jobbas (har ju en hel arbetsdag innan flyget går)). Fast Häagen-Dazs glassen sätter jag ingen limit på ;-)
 
Toppen