Senaste nytt

Lounge access utan kort?

jtq

Medlem
Hej

Efter min nästa Asienresa med TG kommer jag precis att nå Eurobonus guld så fort poängen trillat in för hela resan. Problemet är att bara tre dagar efter hemkomst kommer jag att åka till Manila i en vecka med TG i PE + business, på ditvägen spelar det ingen roll då jag har businessbiljett vidare mot Manila och på hemvägen likaså i Manila men vid bytet i Bangkok har jag PE-biljett som inte ger access. Jag kommer att kreditera Manilaresan till Royal orchid.

Tror ni det funkar att skriva ut status från Eurobonussidan så fort poängen trillat in (förhoppningsvis innan jag lämnar Manila) och visa upp i loungen i Bangkok på hemvägen?
 

Luchtii

Medlem
När du landar i Bangkok så borde det ju gå att skriva ut en ny biljett och passa på att lägga till ditt EB-nummer på biljetten, då står det ju på biljetten att du är EBG. Jag gjorde så när jag flög CA till PEK men då var jag iofs på Arlandas SAS-lounge så det kanske blir lite svårare att förklara att du ska ha Lounge-access med EBG.
 

agehall

Medlem
När du landar i Bangkok så borde det ju gå att skriva ut en ny biljett och passa på att lägga till ditt EB-nummer på biljetten, då står det ju på biljetten att du är EBG. Jag gjorde så när jag flög CA till PEK men då var jag iofs på Arlandas SAS-lounge så det kanske blir lite svårare att förklara att du ska ha Lounge-access med EBG.

Detaljer, men man skriver nog knappast ut en ny biljett, möjligen ett nytt boardingkort.

Dock har du två problem; 1) det är nog rätt kört att komma med en utskrift från dina EB-sidor till en TG lounge. Skulle jag vara receptionist i den loungen skulle du inte komma in. 2) Du förutsätter att du hinner få in dina poäng. Det är ju inte alls säkert.

Men om vi nu antar att du hinner få in dina poäng, så är det mest smärtfria sättet att se till att du har ditt EB nummer inlagt på boardingkortet och sedan byta i loungen alt gaten. Allt annat kommer att vara en chansning.
 

majer

Medlem
Tror ni det funkar att skriva ut status från Eurobonussidan så fort poängen trillat in (förhoppningsvis innan jag lämnar Manila) och visa upp i loungen i Bangkok på hemvägen?

Jag gjorde exakt det för access till TG lounge i BKK. Jag hade även skrivit ut lounge access policy från StarAlliance där det står:

"Customer must present proof of Star Alliance Gold level status via a valid frequent flyer program Star Alliance Gold level card or other valid indication of Star Alliance Gold level status."

Jag hade inga problem att komma in i loungen.
 

Jacob

Medlem
De flesta lounger nöjer sig numera med att scanna boardingkortet, i alla fall de som drivs av flygbolag inom rätt allians, så då borde det fungera förutsatt att poängen kommit in och statusen uppdaterats samt att det verkligen står rätt status på boardingkortet (kolla efter SK*G). Annars får du be personalen lägga in numret på nytt så statusen uppdateras.

Men chanserna bör vara ganska goda.
 

jtq

Medlem
Tack för alla svar, det uppskattas!

Tror jag chansar på att göra som majer gjorde, skulle det inte gå så får jag försöka se om man kan få ett nytt boardingkort utskrivet i Bangkok med SK*G på och sen byta FFP till royal orchid vid gate.
 

jtq

Medlem
Jag kom in!

Det räckte att räcka fram mitt silverkort och säga att jag just blivit guld men inte fått kortet ännu, damen i entren drog kortet och kunde se att jag hade blivit guld så jag blev insläppt :)
 
Det betyder att jag borde kunna komma in i SAS LHR-Lounge på min retur från London på torsdag. Blev EBG på vägen hit å min profil säger nu EBG både i app och på sas.se.
Lite off topic, men försökte gå in å välja plats på mina existerande SAS-bokningar. Knappen för val av plats fanns där, men fick felmeddelande att namn och EB-nr inte stämmer överens. Hur löser jag det? Har försökt att uppdatera till EBG via LOT och LH men ändringen verkar inte gå igenom.
 
Toppen