Senaste nytt

Första klass på Öresundstågen

Lasse Kongo

Medlem
Är det bara första klass kupén som ska uppgraderas?
Bor perfekt för att ta tåget till Kastrup. Helt fantastiskt att kliva av mitt i flygplatsen.
Tyvärr är ju tågen i horribel kondition. Har varit med om trasiga toaletter där kissvatten runnit runt i vagnarna. Iskallt på vintern eller farligt varmt i vagnarna på sommaren. 50% av gångerna jag tagit tåget till Kastrup har det varit försenat (eller i tid...). Vissa gånger har det få bli taxi istället då dom inte löst det och det blir ju mycket dyrare.
Har en resa till asien nu efter jul ifrån Kastrup men vågar inte ta tåget. Vi kör den här gången. Det skulle ju kunna komma en snöflinga och då är det helt kört.
 

Kris

Medlem
Är det bara första klass kupén som ska uppgraderas?
Bor perfekt för att ta tåget till Kastrup. Helt fantastiskt att kliva av mitt i flygplatsen.
Tyvärr är ju tågen i horribel kondition. Har varit med om trasiga toaletter där kissvatten runnit runt i vagnarna. Iskallt på vintern eller farligt varmt i vagnarna på sommaren. 50% av gångerna jag tagit tåget till Kastrup har det varit försenat (eller i tid...). Vissa gånger har det få bli taxi istället då dom inte löst det och det blir ju mycket dyrare.
Har en resa till asien nu efter jul ifrån Kastrup men vågar inte ta tåget. Vi kör den här gången. Det skulle ju kunna komma en snöflinga och då är det helt kört.
Hela reseupplevelsen uppgraderas (Upprustade Öresundståg rullar ut - Skånetrafiken
Sen får man ju ta flashiga bilder med en nypa salt...
Inget revolutionerande, men en renovering av de slitna tågen är helt klart en god idé!
 

Agö

Medlem
Har en resa till asien nu efter jul ifrån Kastrup men vågar inte ta tåget. Vi kör den här gången.
Full förståelse för det. Skulle själv göra samma sak om jag bodde i Sverige och var beroende av Öresundståget. Nu är det dessutom öppen konflikt med "fackliga möten" tågförare emellan på den danska sidan (läs: vild strejk) vilket ytterligare ökar risken.
 

Grizzly

Ny medlem
Är det bara första klass kupén som ska uppgraderas?
Bor perfekt för att ta tåget till Kastrup. Helt fantastiskt att kliva av mitt i flygplatsen.
Tyvärr är ju tågen i horribel kondition. Har varit med om trasiga toaletter där kissvatten runnit runt i vagnarna. Iskallt på vintern eller farligt varmt i vagnarna på sommaren. 50% av gångerna jag tagit tåget till Kastrup har det varit försenat (eller i tid...). Vissa gånger har det få bli taxi istället då dom inte löst det och det blir ju mycket dyrare.
Har en resa till asien nu efter jul ifrån Kastrup men vågar inte ta tåget. Vi kör den här gången. Det skulle ju kunna komma en snöflinga och då är det helt kört.

Tycker du ska våga testa. Det har varit väldigt lite problem på sistone. Enda gångerna nu har varit vid planerade arbeten och DSBs vilda strejk.

Som Kris skriver är det hela tåget som uppdateras. I år är det cirka 8 tåg som är klara. Runt 22 planeras per år fram till 2022. Nyheter | Öresundståg Invigning
Gällande reparationer är det tyvärr helt för många inne på service, depån i Danmark inte hinner med. Just nu byggs det en ny depå i Kärråkra utanför Hässleholm. Tyvärr är den klar först 2020 (det står 2019 i artikeln) Sveriges modernaste tågdepå ska hejda akut brist på Öresundståg - Sydsvenskan
 

Agö

Medlem

Kris

Medlem
Upplevde i princip hela floran av varianter av self-upgrade på Øtågen idag.

1. "Jag såg inte skylten" (trots att sällskapet vid ombordstigning kort haft diskussionen; det här är ju första klass... Äh, de kollar inte ändå.)

2. Två "affärsmän" som vid biljettkontroll blev väldigt högljudda när de "ertappats". Gjorde en stor scen av att den modesta 1klass-markeringen inte var fullgod och att de borde få sitta där trots ogiltig biljett. Typ...

3. 2x4 icke-skandinavisktalande turister som låtsades att inte förstå biljettkontrollanten oavsett vilket språk han provade. De fattade dock gesterna och flyttade sig ovilligt. (samma turistskara frågade mig vid ombordstigning, på engelska, hur många stopp det var till Malmö C...)

4. Ett gäng svenskar som just verkar anlänt från sydostasien med oanade mängder ihoptejpat bagage. Deras argument var att I Sverige får man minsann sitta i 1kl så länge det finns plats. Argumentet avprövades flertalet gånger innan de motvilligt flyttade ut från 1kl.

En mycket idog biljettkontrollant minskade således skaran i 1kl-kabinen från cirka 15 till 1.5 (jag plus infant). Bra jobb, men han fick kämpa för det. Jag gav honom beröm efteråt.

Dagens episod från Ø-1kl. Over and out!
 
Toppen