Senaste nytt

Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten?

agehall

Medlem
Från avdelningen för dåliga idéer kommer en fråga: finns det någon speciell anledning till att man inte skulle kunna fortsätta åka på sitt gamla pass efter flytt av förnamn? först att nämna Guantanamo vinner
Amerikanarna kan ju upptäcka det när de samkör sina uppgifter mot det du presenterar och sedan blir det Guantánamo nästa...

Jag hade väntat tills du ändå ska byta passet och gjort ändringen då.
 

Tur-Ture

Medlem
Hade rejäla problem att komma med flyget (Air India) från Singapore till ARN med byte i New Dehli eftersom jag bara hade skrivit tilltalsnamn (=andra namnet i passet) + efternamn. Air India check-in menade att det krävdes 100% matchning mot passet för att komma in i Indien även om jag bara skulle vidare mot Stockholm.
Min räddning blev att jag kunde visa min Lufthansabiljett från veckan innan till Bangalore där det var ok med bara andranamnet, men det tog en timme med diskussioner.
Har aldrig haft detta problem med något annat land, även USA o Kina har varit lugnt.
Men från o med nu så kör jag alla namn och har ändrat på Eurobonus.
 

Brandten

Medlem
Tillför kanske inget nytt till diskussionen men när jag var i Hong Kong förra helgen så skrev jag medvetet inte med alla namn på biljetten för att testa och märkte ingen skillnad i hanteringen vid ankomst och avgång.
 

AlexS

Medlem
Råkade missa min mammas andra efternamn vid bokning till Vietnam med Qatar, inga problem.

Blev lite orolig och fundersam och kollade då hur biljetten såg ut då min syster bokade biljett åt henne till Sri Lanka (året innan) och där insåg jag att både det andra efternamnet saknades, och det enda efternamnet som angivits var felstavat (helt egen tolkning av ÅÄÖ som inte har något med passet att göra). Jag tycks vara den första som noterat detta, i efterhand.

Min kollega var i Spanien och tappade bort sitt pass precis innan hemresa så han gjorde en desperat fuling och lånade sin frus pass istället (samma efternamn), som skulle stanna kvar. Pass kontrollerades vid gaten, han släpptes ombord (kan tillägga att han är skallig, vilket hans fru inte är) Inga problem.

Ett par jag känner reste hem från Sydost Asien och insåg när de kom hem att de hade förväxlat passen med varande innan avresa, och därmed visat upp fel pass under hela hemresan, inga problem.

Jag själv brukar försöka få med båda mina förnamn när det är resor utanför Europa, men ibland blir det inte så när någon annan köper biljetten åt en. Inga problem (hittils). Reser alltid med mitt eget pass.

Hoppas att alla agerar medvetna resenärer, goda noggranna medborgare som alltid gör rätt, och inte tar notis sig av ovan nämnda exempel :)
 

ESNZ

Medlem
Har bortsett från incheckningsautomater i USA som inte hittar bokningen pga att jag bokat i förnamn 2 plus efternamn sällan haft problem att inte använda förnamn 1 i bokningar. Undantaget är Nya Zeeland där jag två senaste gångerna efter viss diskussion fått förnamn 1 manuellt tillagt på boardingkortet av check in-agent. Finns det en tydlig tendens runt om i världen att kontrollen av namn på biljett mot namn (första förnamn) i pass blir striktare, som exemplen från bl.a. Manchester och Singapore, får en väl byta plats på förnamnen så tilltalsnamnet kommer först. Lär väl höra till undantagen globalt sett att inte lystra till sitt första förnamn som svensk namntradition ju tillåter.
 

barrskog

Medlem
Jag och sambon har bokat award-resa med Star Alliance och har missat lite med dubbelnamn. Utifrån det jag kunnat läsa mig till verkar det ibland gå bra och ibland gå mindre bra. Eftersom det är en bröllopsresa i F till Bora Bora så känns det som att vi inte vill riska något. Mejlade Thai och de sa att det kan bli problem vid Australien, där de tydligen ska vara nitiska.

Grejen är att jag har ett andranamn, som i passet ligger före mitt första namn, som jag glömde ange. Detta är ju en rätt enkel fix genom att ta bort namnet hos Skatteverket och fixa nytt id och pass, vilket är på G. Däremot så är min sambo norska och har ett dubbelt eftersom, där ena efternamnet i passet står som förstanamn. Detta gjorde jag väldigt klart för Tallinn när jag ringde och bokade, och vi bokstaverade ut hela förnamnet, inklusive den del som egentligen är ett efternamn. När vi sedan fick biljetterna på bokningen så ser jag ingenstans att det dubbla efternamnet finns med. Det är bara hennes förnamn och andra delen av hennes efternamn (det som i passet står som efternamn) som finns med.

Ifall det är så, så kan vi ju även där ändra namn och plocka bort hennes ena efternamn, men man är ju lite orolig för att trots att finns registrerat någonstans och att vi genom att ta bort det hamnar i kläm. Finns det något annat ställe där man kan se namnen? I SAS-appen står också bara hennes för och andra efternamn.

Tacksam för tips på hur vi bör tänka så att vi inte hamnar i kläm när vi ska resa.

upload_2018-12-13_9-34-24.png
 

Attachments

  • upload_2018-12-13_9-34-14.png
    upload_2018-12-13_9-34-14.png
    34,2 KB · Visningar: 504
Känns som det behövs lite klargörande här känner jag!
Så här fungerar det i Sverige=

*Personnamn= Ditt eller dina förnamn och ditt efternamn exempelvis Bengt Arne Erik Andersson. Har du ett tilltalsnamn registrerat blir istället ditt personnamn ditt tilltalsnamn och efternamn exempelvis Erik Andersson.
*Förnamn= Ditt eller dina förnamn exempelvis Bengt Arne Erik.
*Tilltalsnamn= Ett eller flera av ditt eller dina förnamn exempelvis Erik.
*Efternamn= Ditt efternamn eller ditt mellannamn och efternamn exempelvis Svensson Andersson.
*Mellannamn. Ett efternamn som bärs mellan ditt förnamn och efternamn.

I exemplet ovanför heter personen Erik Andersson men i hans pass står det Bengt Arne Erik som förnamn och Andersson som efternamn.
Jag själv har exempelvis tre förnamn varav det tredje är mitt tilltalsnamn och ett efternamn.
Som exempel Adam Bertil Cesar Andersson varav Cesar är mitt tilltalsnamn och Andersson efternamn.
Jag har alltid bara skrivit Cesar Andersson och aldrig varit några problem även fast det står Adam Bertil Cesar som förnamn i passet och Andersson som efternamn.
 

DavveP

Medlem
Hej, hänger inte med 100 i tråden här. Men bokat biljett t.ex. David Olsson men i mitt pass står David John Niklas Olsson. Är det ok? Jag ska till USA. Tack på förhand!
 
Toppen