Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Resenären

Medlem
I strålande väder gick idag turen till byn Zouz (i Schweiz). Dags för lunch och Restaurang Dorta.
IMG_20181012_121723.jpg


En spektakulär byggnad från 1100-talet. Ett fd kostall. Vi slog oss ned i Talvo, med plats för 50 personer.
IMG_20181012_124503.jpg


Idag bjöds det på Dorta Teller, dvs torkat kött
från Graubünden. Samt en liten udda, men god rätt, nämligen Hösoppa.

IMG_20181012_123330.jpg


IMG_20181012_125928.jpg
 

Resenären

Medlem
ZUOZ, heter byn där Dorta är belägen.

Dags för sista Michelin-lunchen i denna kanton (Graubünden). Men innan dess åkte vi till byn Bondo, för att se resterna av det gigantiska bergsraset i augusti 2017. Då rasade 4 miljoner kubikmeter sten med dalen:
IMG_20181013_121631.jpg


Tillbaka över Malojapasset och byn Sils. Här stegade vi in på Restaurang Alpenrose.

IMG_20181013_142307.jpg


Lufttorkad skinka, dvs Bündner Teller blev valet. Enkelt och gott i en genuin miljö.

IMG_20181013_132845.jpg
 

Resenären

Medlem
När mitt val av hotell vid Zürich--sjön gjordes var det inte primärt med tanke på Guide Michelin. Men när det sedan visade sig att Romantik Seehotel Sonne hade två restauranger listade, var jag tvungen att prova.
IMG_20181015_182948.jpg


Sonnengalleri och Gaststube är namnen. Valet föll på den rustika Gaststube.
Friterad aborre från Zürichsee och ett vin från Küstnach blev valet:

IMG_20181014_193024.jpg


Nu under"sommaren" kan man .även avnjuta en måltid på terrassen:

IMG_20181015_145512.jpg
 

Resenären

Medlem
För den som vill planera sin höstmiddag är här ett tips:
Wine and Dine –
Duell der Winzer

Wir feiern den Herbst und präsentieren ein Winzerduell zwischen Mathias Bechtel von Bechtel Weine und Alain Schwarzenbach von Schwarzenbach Weinbau.

Det är Gasthof Hirschen i Eglisau Schweiz, som inbjuder till en "duell".
För info: https://gallery.mailchimp.com/e5727...-bd2b-37d389f71b98/2018_11_23_Winzerduell.pdf
Jag bodde och åt på detta flerhundriga hotell förra sommaren och var riktigt nöjd.
 
Det står på min bucketlist att någon gång besöka en restaurang med minst 2 Michelinstjärnor. Min erfarenhet av fine dining är dock att man får väldigt lite mat och är tvungen att stanna till hos Donken på vägen hem för att äta sig mätt. Känner någon till en restaurang med minst 2 Michelinstjärnor där man faktiskt blir mätt?
 

Gummaron

Medlem
Det står på min bucketlist att någon gång besöka en restaurang med minst 2 Michelinstjärnor. Min erfarenhet av fine dining är dock att man får väldigt lite mat och är tvungen att stanna till hos Donken på vägen hem för att äta sig mätt. Känner någon till en restaurang med minst 2 Michelinstjärnor där man faktiskt blir mätt?
Har varit på flera krogar med både 2 och 3 stjärnor och jag har faktiskt aldrig lämnat någon restaurang hungrig.

På hemmaplan så har jag varit på Oaxen två gånger sen de fick 2 stjärnor och har varit väldigt nöjd med mängden mat, varken för mycket eller för lite.

Om du har vägarna förbi Hong Kong så kan jag verkligen rekommendera L'ATELIER de Joël Robuchon, otroligt prisvärd för att vara en restaurang med 3 stjärnor.
 
Toppen