Senaste nytt

Snus och tullregler

Twingly

Medlem
Hur räknade de 2 stockar till 200 gram?

En dosa rapé One innehåller 17 gram snus. Du får ta med dig 50 gram per person skattefritt. Således tog jag tre dosor och min sambo tre dosor vilka tullen betraktade som skattefria. En dosa hade jag i fickan. Därmed hade jag 13 dosor som behövde skattas för. Tre av dessa hade hamnat i ett fack i ryggsäcken som jag missat så vad som deklarerades till tullen var 10 dosor = 170 gram så jag skrev fel vikt ovan..
 

flatwhite

Medlem
...Du får ta med dig 50 gram per person skattefritt...
På den punkten skiljer sig Nya Zeeland från Australien. På Nya Zeeland är det precis som du skriver skatt på allt över 50 gram. I Australien är det dock skatt från första grammet om man tar med mer än 25 gram.

New Zealand Customs Service skrev:
You have to declare if you are over the limit and pay duty and GST on the excess amount.

Australian Border Force skrev:
If you bring in more than your duty-free allowance for general goods, you’ll need to pay duty on all your general goods not just on the excess. The same goes for alcohol and tobacco/cigarettes.

Observera även att det är 25 gram plus "ett öppet paket" till Australien.
Australian Border Force skrev:
[...] you can bring 25 grams of tobacco [...] plus an open packet [...]
 

First class

Ny medlem
Sitter i Singapore med 6 stockar General åker till Thailand om 2 dagar hur skall jag göra nu då jag inte hade en aning om tullreglerna..hade tyvärr missat att läsa på...behöver råd...
 
Mitt svar jag fick när kag mailade och aviserade jag skulle ha snus med på transfern
 

Attachments

  • 6F58993B-A537-4A70-9179-357A64326910.png
    6F58993B-A537-4A70-9179-357A64326910.png
    168,4 KB · Visningar: 569

Mangostan

Medlem
Någon som vet hur det funkar att ta in snus för eget bruk till Ecuador och Colombia? Ska vara borta fem veckor, så räknar med att ta med tre eller fyra stockar. Ser ut som om Colombia har en maxgräns på 50 g tobak, så är väl mest intresserad av att höra egna erfarenheter etc. Jag är beredd att chansa om riskerna är acceptabla, dvs ej för höga böter.
 

adhoc76

Medlem
Var i Cartagena, Colombia, i december och har varit där en gång tidigare också. Har aldrig haft några problem och medförde vid bägge tillfällena en stock snus.

Var har du läst 50 g? Jag tycker mig ha läst 250 g vad gäller snus, men hittar ingen källa just nu.
 

Mangostan

Medlem
Import regulations:
Free import by passengers of 18 years and older:
1. 200 cigarettes and 50 cigars and less than 50 grams of tobacco;
2. 2 bottles of alcoholic beverages per passenger;
3. a reasonable quantity of perfume for personal use by female passengers.

Saxat från en sida som ser officiell ut. Funkar det med en stock så chansar jag med mina tre eller fyra.
 

LPC123

Medlem
Delar med mig av min färska upplevelse av att förse min 4 veckor långa resa till Singapore, och Nya Zeeland med tillräckligt med snus (2 stockar).

Packade allt snus i handbagaget, i en av två väskor som var tänkta att låsas in på luggage store på changi flygplats. Innan min avresa hade jag hört från både bekanta och resebolaget att flera fört med sig snus in i Singapore i motsvarande kvantiteter som jag hade med mig utan några problem. Därmed höll jag även dettaalternstiv lite halvöppet, i synnerhet om det skulle visa sig bli problem med att låsa in snuset på luggage store på flygplatsen. När jag klev på planet till Singapore från Kastrup fick man en fin liten inreselapp att fylla i och på denna stod det i röd text och versaler ”DEATH FOR DRUG TRAFFICORS BY SINGAPORE LAW”. Detta föranledde att alternativet att ta med två stockar snus in i landet slopades helt. Inte för att jag inbillade mig att jag skulle få dödsstraff för 2 stockar snus (enligt Singapores tull är det böter eller fängelse max 6 månader som gäller) utan för att denna typ av budskap förmedlade att Singapores tull troligen skulle ha väldigt lite överseende med att man försöker ta in en vara som är illegal och att jag därmed skulle kunna bli ganska mycket fattigare på kuppen.

Den enda planen härmed var alltså att låsa in snuset på luggage store (transit/air side). Tilläggas här kan att jag landade på T3 och flög 2 dagar senare vidare från T3. Dock sitter T1, 2 och 3 ihop och man kan gå mellan dessa. När man går av planet och kommer in i flygplatsen så är man direkt på transit/airside area. Därifrån frågade jag om vägen till luggage store. Kom dit, lämnade fram min väska som innehöll en tröja och 2 stockar snus. Mannen jag lämnade in väskan till öppnade väskan och titta länge och väl på snuset men sa inget utan tog in väskan, så inga som helst problem där. Luggage store drivs av ett privat företag så de har ingen inblandning av tulltjänstemän eller motsvarande.

När jag två dagar senare skulle hämta ut väskan och resa vidare emot NZ var jag lite orolig att säkerhetskontrollen skulle reagera på min väska innehållande det uthämtade snuset, men säkerhetskontrollen var inga problem (inte heller säkerhetspersonalen är tulltjänstemän och bryr sig således endast om föremål som utgör en säkerhetsrisk).

När jag kom NZ deklarerade jag att jag hade mer än de tillåtna 50 grammen tobak och fick skatta in den överskjutande delen vilket kostade mig 600 sek för 150 gram snus. NZs tull är extremt noga och det fanns tydliga budskap både på inresekort och på flygplats att det var 400 dollar i böter om du ej deklarerar varor som ska deklareras. Så enkel matematik sa att det var billigare att betala skatten för snuset än att ta böterna (plus att man riskerar att tullen konfiskerar varor om man ej deklarerar dem).

Avslutningsvis njuter jag av min GBG rapé betydligt mer här i NZ än hemma i gamla trötta, mörka svedala :)

Förstår inte detta då jag har varit på NZ 2ggr utan att betala någon skatt för att ta med snus in. Då har jag haft 6 stockar löst snus med mig. Jag har deklarerat det båda gångerna men ingen har bett mig betala skatt för att ta det med in. Jag har deklarerat det som övrig tobak vill jag minnas och fått frågan om vilken tobak det är och visat dom en dosa. Första gången log tullkillen och sa ” that awful shit ” och skrattade. Andra gången kom väskorna 3dar efter oss och inte heller då några problem. Enl min svåger som är Kiwi så reagerar dom inte i tullen för det bor så mycket svenskar på NZ. Kanske bara haft tur??
 
Toppen