Senaste nytt

Mobilabonnemang i Sverige för de som bor utomlands

igelkotten

Medlem
Jag har behållit tele2 sen jag flyttade i 2014. För egen del - ångrar det helt. Borde bara sagt upp det. Att behålla samma nummer känns bara som en konstlad grej jag brydde mig om av ingen anledning alls. För just mig och mina vänner och familj, så hörs vi ändå alltid via Whatsapp eller Messenger genom samtal över mobildata.

Enda anledningen till att jag inte sagt upp tele2, trots prishöjningar är min egen lathet. Har inte tid att ringa in och hänga i deras telefonkö (finns INGET annat sätt att säga upp det). Någon dag får jag väl tummen ur, när jag tröttnat på 149 sek/mån (39/månad 2014...).

Med det sagt - kontantkort är nog way to go. Betala bara det du absolut behöver. Vilket företag du köper kontantkortet av spelar nog mindre roll.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har behållit tele2 sen jag flyttade i 2014. För egen del - ångrar det helt. Borde bara sagt upp det. Att behålla samma nummer känns bara som en konstlad grej jag brydde mig om av ingen anledning alls. För just mig och mina vänner och familj, så hörs vi ändå alltid via Whatsapp eller Messenger genom samtal över mobildata.

Enda anledningen till att jag inte sagt upp tele2, trots prishöjningar är min egen lathet. Har inte tid att ringa in och hänga i deras telefonkö (finns INGET annat sätt att säga upp det). Någon dag får jag väl tummen ur, när jag tröttnat på 149 sek/mån (39/månad 2014...).

Med det sagt - kontantkort är nog way to go. Betala bara det du absolut behöver. Vilket företag du köper kontantkortet av spelar nog mindre roll.
Mssenger och Skype är en sak men för WhatsApp, Viber, LINE behöver man ett mobilnummer väl?
Byter man mobilnummer i dessa appar, blir det inte att det blir ett nytt konto?
 

Berglund

Medlem
Byter man mobilnummer i dessa appar, blir det inte att det blir ett nytt konto?
Både ja och nej. Stoppar du i ett nytt simkort i en telefon med dessa appar, så frågar dessa om du har bytt nummer och om du vill byta till detta nummer även i deras app. Då kan man flytta med alla konversationer. Annars skapas mycket riktigt ett nytt, tomt konto.
 

igelkotten

Medlem
Mssenger och Skype är en sak men för WhatsApp, Viber, LINE behöver man ett mobilnummer väl?
Byter man mobilnummer i dessa appar, blir det inte att det blir ett nytt konto?

Nja. Du kan byta nummer och föra över alla dina konversationer. Däremot måste du sedan messa dina kontakter och meddela. Så från deras sida har du ett nytt konto, men för dig själv ser allt ut som vanligt. Det har jag gjort med nummer från flera länder.
 

igelkotten

Medlem
Måste väl gå att säga upp genom (rekommenderat) brev. Accepterar de inte detta tror jag de får det svårt.

Det gör de inte. Tror inte heller att det håller, men då jag inte har ork med telefonkö skulle jag nog inte heller ha ork att driva saken gällande giltig uppsägning genom brev vidare heller ;)
 

Nemo

Medlem
Väcker liv i gammal tråd.

Har precis skaffat en iPhone XS Max med dubbla simkort.

Nästa år flyttar jag till Hong Kong,
Kommer givetvis att vilja behålla mitt gamla svenska nummer(samma sen -97!) och skaffa nytt abonnemang i HK.
Jag bedömer att jag kommer vara i Sverige några gånger per år.

5/ Andra smarta lösningar? Vill ej ha 2 mobiler, viktigast att behålla svenska numret till ett humant pris(bonus att kunna på bli nådd på det)

Om syftet är att endast hålla ett nummer vid liv så är nog Telias kontantkort bäst. Räcker med en transaktion per år, t.ex. Skicka ett sms så för förlängs giltighetstiden på kortet med 12 månader. Källa: Kom igång med Telia Kontantkort - Guide - Support - Privat - Telia.se
En variant är Halebop kontantkort. Del av Telia, använder Telias nät, och mycket billigare är Telia. Nackdel är endast chat-epost-support, den är dock snabb och effektiv. Enkelt att beställa po hemsidan där du också kan migrera över ditt gamla kort. Via chatten kan du sedan permanent stänga av mobilsvar etc. Skicka ett sms då och då håller kortet i liv.
 

henke12

Medlem
Jag har precis köpte sagt sagt en iPhone XS Max i Hong Kong.


Har jag gjort bort mig?
Anledningen att jag köpte den var dubbla simkort.
Jag ska till våren flytta till just Hong Kong och kommer givetvis att behöva skaffa en HK-abonnemang.
Kommer vara i Sverige ett par gånger per år.
Som jag förstått det krävs ett svensk abonnemang(ej kontantkort) för att det ska funka med dubbla sim(kontantkort funkar ej utomlands har jag förstått)


Men,
Vad ger det egentligen med dubbla sim? Kommer jag tycka att det är nåt att ha förutom när jag åker till det andra landet och slipper mippla ut och byta simkort?

- Alla utrikessamtal kommer ju ändå att gå på facetime/whatsapp/messenger.
Dom som ringer mig(som jag vill prata med) vet ju var jag är och kan kontakta mig på andra sätt än traditionella samtal(som dessutom blir svindyra att svara på)


- om jag väljer att köra endast ett simkort i taget kan jag köra svenskt kontantkort


- Jag tycker SMAX är lite väl stor att manövrera med endast en hand.


Andra tankar kring dubbla SIM?


(Jag har idag en X som jag gillar och tjejen har en 6S, hon ska få någon av dom! :cool::cool: )
 
Toppen