Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Jag har i veckan bokat F med ANA till Japan genom att ringa Tallinn. 112 500 poäng, Taxes, etc. 1294:- + Service Fee 450:-.
Idag bokade jag om, jag får tillbaka 1294:- och betalar istället 1441:- plus Service Fee 450:-
Så Service Fee på 450:- varje gång. De 150:- som också betalas finns inte specifikt angivna så jag antar de är med i Taxes, Fees, Other Charges.
Jag tolkar 450:- som en SA-avgift för varje bokning.

Väskor genom ARN. Jag bor i norra Sverige och jag vet att det bara är att säga till vid incheckning på returen om jag vill hämta ut väskan på ARN, det framgår sedan också av bagage-taggen. Om jag inte ska åka sista segmentet så skulle jag alltid säga till, speciellt om jag har incheckat bagage. Jag tror inte SAS gillar att man medvetet tvingar dom att plocka ut en väska som redan är lastad för att man inte dyker upp vid gaten. Det blir kanske ett svart kryss vid mitt namn i den stora passagerar-boken om jag gör det :)
 

Buffon

Medlem
Bokat 2 biljetter till Vietnam i Business med gamla poängpriserna och med dom gamla skatterna.
Skatterna ligger på 3500 per person ungefär. Någon som på ett ungefär kan berätta vad det skulle kosta mig i ökade poängkostnader plus framförallt vad jag får tillbaka i skatterna? Frågan jag ställer mig är om det är värt att offra en drös med poäng för att få tillbaka mer cash
 

Filip

Medlem
Bokat 2 biljetter till Vietnam i Business med gamla poängpriserna och med dom gamla skatterna.
Skatterna ligger på 3500 per person ungefär. Någon som på ett ungefär kan berätta vad det skulle kosta mig i ökade poängkostnader plus framförallt vad jag får tillbaka i skatterna? Frågan jag ställer mig är om det är värt att offra en drös med poäng för att få tillbaka mer cash
Du kan lätt få en indikation genom att söka själv. Skatter mm visas direkt:

Star Alliance Award | SAS

Min gav 1381kr /pp
 

dala

Medlem
Trist men förståeligt att de vill öka kostnaden för ändringar. Förhoppningsvis kan detta leda till att lite mindre resor bokas upp på vist/förlust så att tillgången ökar något.

Ringde Tallin idag för att lägga till sista benet på en befintlig bokning (gjord tidigare i nov) nu när tillgänglighet har dykt upp. Fick rådet att boka av hela resan och göra en helt ny bokning eftersom det enl agenten skulle bli billigare för mig. En ändring skulle kosta 450 kr/pers i ny service fee samt 150 kr/pers i ändringsavgift. Att släppa den existerande bokningen och göra en helt ny skulle enbart kosta 450 kr/pers i service fee (+ skatter mm då men de är desamma oavsett)

Känns inte helt genomtänkt och konsekvent att det ska vara dyrare att göra en ändring som tex i mitt fall, att lägga till ett 4:e ben, än att göra en helt ny bokning. Ändringar kräver ju i de flesta fall en mindre arbetsinsats/mindre tid från agenten antar jag... Eller finns det måhända en smartness i upplägget som jag inte genomskådar?
 

Filip

Medlem
Ringde Tallin idag för att lägga till sista benet på en befintlig bokning (gjord tidigare i nov) nu när tillgänglighet har dykt upp. Fick rådet att boka av hela resan och göra en helt ny bokning eftersom det enl agenten skulle bli billigare för mig. En ändring skulle kosta 450 kr/pers i ny service fee samt 150 kr/pers i ändringsavgift. Att släppa den existerande bokningen och göra en helt ny skulle enbart kosta 450 kr/pers i service fee (+ skatter mm då men de är desamma oavsett)

Känns inte helt genomtänkt och konsekvent att det ska vara dyrare att göra en ändring som tex i mitt fall, att lägga till ett 4:e ben, än att göra en helt ny bokning. Ändringar kräver ju i de flesta fall en mindre arbetsinsats/mindre tid från agenten antar jag... Eller finns det måhända en smartness i upplägget som jag inte genomskådar?

Har konstaterat det samma OCH faktisk ändringsavgift blir väl ändå 600 kr. De borde klargöra det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NotRyan

Medlem
Ringde Tallin idag för att lägga till sista benet på en befintlig bokning (gjord tidigare i nov) nu när tillgänglighet har dykt upp. Fick rådet att boka av hela resan och göra en helt ny bokning eftersom det enl agenten skulle bli billigare för mig. En ändring skulle kosta 450 kr/pers i ny service fee samt 150 kr/pers i ändringsavgift. Att släppa den existerande bokningen och göra en helt ny skulle enbart kosta 450 kr/pers i service fee (+ skatter mm då men de är desamma oavsett)

Känns inte helt genomtänkt och konsekvent att det ska vara dyrare att göra en ändring som tex i mitt fall, att lägga till ett 4:e ben, än att göra en helt ny bokning. Ändringar kräver ju i de flesta fall en mindre arbetsinsats/mindre tid från agenten antar jag... Eller finns det måhända en smartness i upplägget som jag inte genomskådar?

Har konstaterat det samma OCH faktisk ändringsavgift blir väl ändå 600 kr. De borde klargöra det.

Det här låter farligt. Det finns INGEN garanti för att avbokade bonusplatser kommer tillbaka som bonusplatser!!!
 
Toppen