Senaste nytt

Award-resa i business class med LOT (till Singapore).

Mr Basic

Medlem
Har med stor behållning läst reserapporter på BC och tänkte att det var dags att själv bidra med en rapport. Först lite bakgrundsinfo. Jag brukar göra en award-resa per år i business class (via Eurobonus och Amex 2-4-1). Föredrar business class med öppen layout (tänk SAS gamla fast med lie flat) och möjlighet att sitta 2 bredvid varandra. Av de bolag jag flugit long haul business med är Turkish (A333) och Austrian (B772) de bästa sett till helhetsupplevelsen.
2BD1A9B1-029E-4CCD-A909-C48C52AE50EA.jpeg

Resan tar sin början, Toyota Corolla från tidigt 2000-tal, Uppsala-ARN (LCC?).

Då första flighten skulle avgå 19.30 var det väldigt lugnt på T5, incheckning gick väldigt smidigt och även security.
Blev ett glas sämre vin och lite snacks i SAS business lounge innan vi gick till gate F34 för boarding (första ggn jag fått flyga inom Schengen från F-piren). Kan inte uttala mig om prio-boarding då det var helt tomt när vi kom fram, bara att gå rakt igenom och ut till kärran.

LOT458 (opereras av Nordica) ARN-WAW CRJ900.
De två första raderna är business och man får en ”tvåa” själv, jag och Frk Basic satt på plats 1C+1D. Rekommenderar rad 1 då benutrymmet är riktigt bra (och bara marginellt smalare säten pga borden i armstöden). Vi serverades omgående en fördrink, vatten eller juice. Väl i luften serverades en lättare måltid som var riktigt fräsch och god. Denna sköljdes ned med ett gott vitt vin (jag är ingen kännare dock). Efter måltiden serverades kaffe och en polsk kexchoklad. Servicen var mkt uppmärksam och vänlig. En mkt trevlig flygning på ca 90 minuter.
294A8E42-9807-4DD8-B195-F540224EC73B.jpeg

Lättare måltid.

Efter landning blev det parkering remote och en minibuss dedikerad för business och premium economy stod redo på plattan, mkt smidigt. Väl inne i terminalen tyckte jag att skyltningen till LOT:s business lounge var undermålig, fick fråga för att hitta dit. En ganska trist lounge även om det var lugnt och skönt.

Boarding för nästa flight annonserades men det tog ca 30-40 minuter innan den verkligen påbörjades. o_O Prio-boarding fungerade utmärkt med olika grupper. En barsk polsk kvinna kontrollerade att ingen försökte smita före.

LOT067 WAW-SIN B788 (avgångstid 23.00 men blev nog midnatt innan vi lyfte).
Ombord serverades vi fördrink, champagne från Nicolas Feuillate. Man hade gott om tid att komma i ordning då vi boardade först och kärran var helt full. Gissar att business-kabinen bestod av 50% polacker och 50% skandinaver.
885EC28E-DE3F-430C-BD2D-ABDE26733DAA.jpeg

Plats 2A+B
E78B2BBF-ACD5-4972-93AF-DCECE07145D8.jpeg

Necessär.
01ED7D9D-5442-4967-BD76-BAA99EA88A98.jpeg

Fördrink och snack.

Väl uppe i luften påbörjades middagsserveringen. Jag hade bara ätit lunch och den lilla måltiden på LOT458 tidigare så jag var riktigt hungrig. Jag valde rökt lax till förrätt och stekt lax till huvudrätt. Till detta avnjöts ett gott vitt vin från Sicilien. Förrätten var bra men huvudrätten var bland det bästa jag ätit ombord på ett flyg, saftig och smakrik (däremot såg den lite trist ut men hellre det än tvärtom). Sedan blev det kaffe, dessert och avec. Glassen, med ngn form av bärkompott var riktigt god. Före landning (17.15 lokal tid) serverades en lättare måltid men då jag fortfarande var proppmätt så väljer jag att inte recensera denna, Frk Basic var dock inte alltför positiv. IFE hade mkt bra utbud av både nya och gamla filmer. Den hängde sig en gång men detta avhjälptes snabbt genom en omstart. Klart sämst var deras hörlurar då jag upplevde de som extremt små. Förbannade mig själv för att jag lämnat mina egna hemma - lesson learned. Servicen var uppmärksam och trevlig, så totalt sett gav flygningarna med LOT mersmak.
43AE730B-718F-46F0-812D-119F501F936A.jpeg

Förrätt.
11E68790-9456-4417-8F06-1150C909AA33.jpeg

Huvudrätt.
7BC36613-B4BE-414F-B4FA-A579DC0763A6.jpeg

Efterrätt och avec.
02F10275-FB9D-4DD6-B171-D9138767F634.jpeg

Måltid före landning.
F013BCC8-1FC8-44F7-9DF7-154C02BD9D97.jpeg

Alldeles för små hörlurar.

Efter landning fick vi köa i ca 15 minuter i immigration. Därefter tog vi, efter tips från BC, en ”blå taxi” till Pan Pacific där vi skulle bo de 3 följande nätterna (taxi kostade S$25).
Tanken är att skriva om vistelsen och hemresan (med Thai) i separata delar vid ett senare tillfälle.
/Mr Basic

PS. Nu tänkte jag ta upp snusproblematiken. Först, detta ska inte tas för en rekommendation utan för en redogörelse hur jag gjorde. Man är själv ansvarig för sina val och får ta konsekvenserna av detta. Att sluta snusa förkastade jag direkt. All tobak som förs in i Singapore ska deklareras men snus är totalförbjudet så det var bara att lämna blankt. Jag hade mega-fyllt 2 dosor som bars dolt i jackan samt lämnat en halvfull ”sockerbit” i handbagaget (om de scannade väskor). Tänkte köra ”den hade jag glömt bort” och hoppats på att de nöjt sig så. Nu visade det sig att tullen i Singapore var ungefär lika ointresserade av mig som de är på Arlanda. Jag valde dock att vara väldigt diskret med snusandet under vistelsen, ifall att.
 
Last edited:

Kris

Medlem
Trevlig rapport, kul att läsa! Håller med om din kommentar kring kabinlayout när man åker två. Kan klart vara en fördel med de lite öppnare kaninerna. Även trevligt att det är nöjda något att dricka på marken innan avfärd på första hoppet. Angående seating på första flighten, är inte 1D inne på toaletten? :D
 

Kris

Medlem
Missade du de inre premeiul delen på loungen? De brukar ha riktigt br amat och vin där :)
På WAW? Tänker du på loungen i loungen? Hur är det nu med den, krävs det inte Star Alliance Gold för entré? (Edit: nu framgår ju iofs inte om ett sådant finnes :)) Helt klart bättre käk där. Ibland ganska trångt dock. Brukar dessutom finnas Lindt chokladkulor ad libitum. :)
 
Last edited:
Toppen