Senaste nytt

Fel information från Air France, jag förlorar pengar. Vad göra?

Gnopps

Medlem
I höstas fick jag som några kanske minns några resecheckar (voucher) på Air France (resereportage).

Jag fick 1x€300 samt 1x€150 då jag var frivillig att ta ett senare flyg. Då jag fick den första frågade jag gate-agenten och fick veta att de fick användas av någon annan person. Detta bekräftades då jag ringde tillbaka till Air France efter hemkomsten förra hösten. En resa har därför blivit planerad för min fru och hennes väninna, kostnad €285 per person.

Idag ringde jag för att boka denna resa och fick då veta att mina resecheckar inte alls gick att använda för att boka åt min fru! Detta dubbelkollades av resesäljaren som bad mig ringa kundtjänst istället.

Således ringde jag kundtjänst där de sa samma sak: de låter endast mig använda resecheckarna. Det enda de kunde erbjuda var att ge mig kontanter till hälften av värdet på checkarna; dvs. €225 istället för de €450 de är värda. Dessa €225 räcker inte för att betala resan jag vill boka så det är inte ett bra alternativ.

Jag skulle gärna skicka det här till Almänna reklamationsnämnden men det kommer ta månader innan jag får ett beslut av dem och mina resecheckar är endast giltiga en månad till.

Vad ska jag göra? Jag har ingen lust att betala mellanskillnaden på €60 då jag egentligen borde ha kvar €150 i värde hos Air France som tack för att jag hjälpte dem då de var stressade och i knipa. Någon idé?
 
Om det inte uttryckligen står på vouchern eller på villkor (som borde finnas någonstans?) att de är personliga så borde det ju inte vara något problem. Kan det vara så att villkoren hunnit ändrats sen förra hösten eller något sådant?
 

Gnopps

Medlem
Om det inte uttryckligen står på vouchern eller på villkor (som borde finnas någonstans?) att de är personliga så borde det ju inte vara något problem. Kan det vara så att villkoren hunnit ändrats sen förra hösten eller något sådant?
Det var vad jag också tänkte. Har en Delta-voucher där villkoren ändrats men lyckligtvist står det tydligt på den att man får boka åt någon annan. AF-representanten sa dock till mig på telefonen att detta har varit deras regel så länge hon kunde minnas (vilken inte kan vara mer än 3 år)
 
Gör dom skillnad på om du väljer att vara snäll och stannar kvar eller om du tvingas stanna kvar för att dom gjort fiasko? (baserat på vad du skriver i tråden på Flyertalk). Verkar logiskt :rolleyes:
 
Så vad är slutsatsen? Ska vi vara snälla mot bolaget? ;) Jag har några resor uppbokade med AF7(A388) som alltid brukar vara fullpackad och det finns alltid AF9 och AF11 som jag kan gärna ta senare.
 

Gnopps

Medlem
AF har ett bra system där man får voucher även om man kommer med planet. Om du är intresserad av att boka åt andra med den så se till att gate agenten skriver om en sådan överenskommelse i din bokning.

Officiell policy verkar vara olika i olika länder.
 
Toppen