Senaste nytt

Chicago eller Los Angeles vid mellanlandning

MagnusL77

Medlem
Nästa år ska jag flyga med SAS till Las Vegas via endera LAX eller O´Hare. Har någon något tips om vilken av dessa flygplatser som är att föredra vad gäller köer, skyltning, restauranger, taxfree och SAS lounge? Finns goda förbindelser mellan terminalerna? Jag får några timmar till godo vid bägge valen. Jag brukar resa lätt med enbart handbagage så bagageutlämning är inte en faktor jag tar hänsyn till.
MVH
 

agehall

Medlem
Nästa år ska jag flyga med SAS till Las Vegas via endera LAX eller O´Hare. Har någon något tips om vilken av dessa flygplatser som är att föredra vad gäller köer, skyltning, restauranger, taxfree och SAS lounge? Finns goda förbindelser mellan terminalerna? Jag får några timmar till godo vid bägge valen. Jag brukar resa lätt med enbart handbagage så bagageutlämning är inte en faktor jag tar hänsyn till.
MVH
När? Det spelar stor roll vilken tid på året vi pratar om.
 

Senator

Moderator
Nästa år ska jag flyga med SAS till Las Vegas via endera LAX eller O´Hare. Har någon något tips om vilken av dessa flygplatser som är att föredra vad gäller köer, skyltning, restauranger, taxfree och SAS lounge? Finns goda förbindelser mellan terminalerna? Jag får några timmar till godo vid bägge valen. Jag brukar resa lätt med enbart handbagage så bagageutlämning är inte en faktor jag tar hänsyn till.
MVH

Ja du.. "Pest eller kolera"? Vilket föredrar du? ;) Jag kan väl tycka att resan med SAS tillbaka till Arlanda så vinner LAX eftersom Terminal 5 på O'Hare inte är särskilt spännande, samt att SAS Loungen är ett långt gäsp. Swiss inte så mycket bättre. Däremot är Star Alliance loungen på LAX helt klart värt ett besök.

Inkommande skulle jag säga det är vilket som. O'Hare är lite mer väderkänslig på vintern, men båda är lagom roliga att byta på. Det är kanske lite kortare att gå på O'Hare då du kan ta tåget mellan T5 och T1. Men marginellt. Jag hade tittat på total restid som parameter.
 
Ja du.. "Pest eller kolera"? Vilket föredrar du? ;) Jag kan väl tycka att resan med SAS tillbaka till Arlanda så vinner LAX eftersom Terminal 5 på O'Hare inte är särskilt spännande, samt att SAS Loungen är ett långt gäsp. Swiss inte så mycket bättre. Däremot är Star Alliance loungen på LAX helt klart värt ett besök.

Inkommande skulle jag säga det är vilket som. O'Hare är lite mer väderkänslig på vintern, men båda är lagom roliga att byta på. Det är kanske lite kortare att gå på O'Hare då du kan ta tåget mellan T5 och T1. Men marginellt. Jag hade tittat på total restid som parameter.

Har svårt att se att skyltning, restauranger, taxfree och SAS lounge, förbindelser mellan terminalerna skulle förändras under året.

Som @Senator skriver så kan vinter ställa till problem i Chicago, vilket jag antar är det @agehall tänker på
 

Senator

Moderator
Och om det är aktuellt, restid i inrikesflygets boskapsklass, vilken med fördel minimeras.

Ja precis.. LAX-LAS var sista sträckan jag har åkt ekonomiklass inom USA om det finns Business eller First :) Det var iofs med @sembl på nåt äventyr. Vi satt i loungen på Hilton LAX en morgon och undrade på vad vi skulle hitta på. 45min senare satt vi i American Flagship Loungen och väntade på American till LAS. Kort flygtid = ingen service.

#äventyrinnanbarn
 

Berglund

Medlem
Jag valde LAX för att få så lite amerikanskt inrikesflyg som möjligt, hade trevligare på den uppgraderade SAS flighten.
Just det här kan jag tycka är en parameter. Alla SAS flyg till USA kostar lika mycket att uppgradera, låt vara att exempelvis Chicago vintertid har väldigt låg beläggning och kan vara lättare att få igenom en uppgradering till. Om man då ändå tänkt sig uppgradera och lägga den kostnaden, då vill man rimligtvis få ut så mycket som möjligt ur den och därför hade jag tagit den längre flygningen till LAX. Dessutom är United Club på LAX en ganska trevlig upplevelse med möjlighet att sitta ute. Jag hade definitivt valt att åka via LAX och inte ens funderat på ORD.
 
Toppen