Senaste nytt

Holländska Amex Platinum och dess fördelar

Berglund

Medlem
Nu vet och förstår jag naturligtvis att de flesta här är svenskar och har ett svenskt kreditkort. Men i tider av jämförelser bör man alltid se sig om efter vad man får!

Kollar man på fördelar och förmåner som listas hos andra länders Amex Platinum så sticker bland annat specialpriser på business- och förstaklassbiljetter ut som en lite mer udda förmån:
International Airline Program
Nu förstår man ju ganska enkelt att detta är ett sätt för British Airways, Emirates och Ethiad att försöka konkurrera med KLM/Air France från en av deras hemmabaser Amsterdam men det var i varje fall för mig en ganska oväntad förmån.

Det verkar också som att Priority Pass ersätts av det liknande Privium kortet/medlemskapet, som verkar ge tillträde till samma 1200 lounger som det Priority Pass som kommer med det svenska Amex Platinum men Privium ger också access till snabbare gränspassage på Amsterdam Schiphol med irisskanner, särskilda garageplatser nära terminalen samt att man oavsett status och bokningsklass får lov att använda businessclassincheckningen med ett antal flygbolag.
Privium Plus aankondiging

Vidare får man en årlig Platinum Travel Voucher till ett värde av €150 Euro, något som det svenska Platinumkortet har rationaliserat bort (förr fick man 1000 kr i hotellvoucher här i Sverige, den är borta). I övrigt verkar det vara väldigt lika vilka flyg- och hotellbolag som man kan flytta sina Membership Rewards poäng till och även vilka hotell- och hyrbilskedjor som man automatiskt får uppgraderad status hos.

Eftersom det finns utländska gäster i Pontusloungen på Arlanda utgår jag helt kallt ifrån att det inte är några som helst problem att komma in där med ett holländskt Amex Platinum. Likadant visar man bara upp kortet för att få gå i Fast Track på Arlanda så även där borde det vara enkelt att få ta del av förmånen oavsett vilket land ens Amexkort kommer ifrån. Man missar förstås de specifikt svenska inbjudningarna till olika event men då dessa har ett mycket starkt Stockholmsfokus kan jag mycket väl tänka mig att för de som främst bor i Skåne och mestadels åker ifrån Köpenhamn, är det långt ifrån självklart att det är det svenska Platinumkortet som man borde ha.

Kortet kostar €700 Euro per år, liknande det priset som det kostar här i Sverige med samma erbjudande om de första tre månaderna gratis. Det går utmärkt att söka kortet som EU medborgare, det enda som krävs är ett holländskt bankkonto vars IBAN nummer börjar med NL. Ett sådant bankkonto går å andra sidan att fixa gratis och utan månadsavgifter, så det är ju inget stort problem. Kortet i sig är ett betalkort och fakturan skall därför betalas i sin helhet varje förfallodag. Kortets valuta är naturligtvis Euro, vilket gör att det främst passar sig för den som köper många flygbiljetter eller har andra kostnader i Euro redan som det är. Det passar sig inte alls särskilt bra om man i princip endast har svenska kostnader eftersom man då träffas av Amex 2% valutaväxlingsavgift och det blir dyrt i längden! Gör man inga stora betalningar via kortet utan mest har det för att ta del av de förmåner som erbjuds kortmedlemmarna är det dock ett starkt alternativ. Om man redan har fyllt sin kvot av "två kreditprodukter" som är gränsen för vad man får ha hos svenska Amex men ändå skulle vilja ha ett Amex Platinum utöver de kort man redan har, då framstår det återigen som ett starkt alternativ. För dem som är "allergiska" mot att kreditkort dyker upp på UC utdrag skulle detta också kunna vara ett alternativ eftersom holländska Amex inte rapporterar till svenska UC.

Det är inte utan att jag själv skall ta mig en funderare över vad jag har och vad jag eventuellt skulle få! Nu skulle jag vilja öppna upp för lite diskussion, hur skulle du själv resonera?
 
Last edited:

M.K

Medlem
Tänkt en del över alternativ själv såsom ett internationellt € plat. Har ett platinum-3757 sedan många år och vägrar byta mot ett kredit trots många övertalningsförsök. Kortet används främst för tillgång till Pontus, 15 besök per år kanske då jag väljer Guldloungen till frukost, och ibland för andra Amex/pp lounger, max 10 besök/år, samt HHG status.

6000:- är kanske mycket pengar bara för detta, då det knappt används som betalningsmedel, men ser det som en liten trevlig last och det har vi ju säkert alla någon av, speciellt här på B.C :)

Hade varit mycket intressant med en jämförelse mellan årspris/förmåner i olika länder av er med erfarenhet. Gärna lägre årsavgift. På köpet slipper man ju då också f/x påslag i euroland. Ett US kort i metall för bara $450 hade varit drömmen men svårt/omöjligt som svensk?
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Det går utmärkt att söka kortet som EU medborgare, det enda som krävs är ett holländskt bankkonto vars IBAN nummer börjar med NL.
Fast någon typ av "kreditvärdighetsbedömning" måste de väl göra? Vet du om de nyttjar svenska "upplysningsföretag" eller hur gör de? Har svårt att tro att de utan vidare beviljar kredit till godtycklig EU-medborgare på kanske tiotusentals Euro.

Förvisso intressant men en kundtjänst som pratar holländska känns lite svårjobbat...
 

Berglund

Medlem
Fast någon typ av "kreditvärdighetsbedömning" måste de väl göra? Vet du om de nyttjar svenska "upplysningsföretag" eller hur gör de? Har svårt att tro att de utan vidare beviljar kredit till godtycklig EU-medborgare på kanske tiotusentals Euro.

Förvisso intressant men en kundtjänst som pratar holländska känns lite svårjobbat...
Jag har ett av de holländska Amexkorten som ges ut i samarbete med KLM / Air France. Vid ansökan skrev jag i mitt svenska Amex Platinumkort och jag vet att de tog referens från svenska Amex på mig. Det var naturligtvis inga problem och kortet beviljades. De förbehåller också rätten att köra en holländsk kreditprövning, där finns jag ju inte med så där lär de ha kammat noll. Det gjordes ingen kreditupplysning via något av de svenska upplysningsinstituten som jag fick hem någon omfrågandekopia av i vilket fall som helst, utan det verkade räcka med att de stämde av med svenska Amex.

Kundtjänsten pratar naturligtvis holländska men också flytande engelska. Faktiskt riktigt utmärkt, jag är imponerad. Webbsidan där man kan logga in till sitt konto online har precis samma system och upplägg som den svenska, även om texten är på holländska förstår man snabbt vad de olika rutorna betyder. Kan man lite tyska är holländska inte heller helt obegripligt. De gånger jag ringde kundtjänst i början visade de sig att vara duktiga/flytande på talad engelska och de var väldigt måna om att jag som icke-holländsktalande skulle få god och fin service. Inga problem att göra sig förstådd eller förstå dem, särskilt inte om man redan har ett svenskt Amexkort då processerna liknar varandra till väldigt stora delar. Det ser jag som ett icke-problem.
 

JohnR

Medlem
Ett US kort i metall för bara $450 hade varit drömmen men svårt/omöjligt som svensk?

Jag undrar varför du drömmer om ett US kort. Är det bara för att det är i metall? Jag har möjlighet att skaffa det men har egentligen inte kunna övertala mig själv att byta det svenska mot ett amerikanskt, så jag tar gärna emot argument. Det amerikanska kostar förresten $550, och vill man ha ett extrakort till sin make/maka så ytterligare $175. Dvs ganska liten prisskillnad.
 

M.K

Medlem
Jag gillar verkligen estetiskt tilltalande kort men det är inte huvudskälet. Det amerikanska har bättre förmåner generellt och även om de nu höjt priset där också är det ett bättre erbjudande samtidigt som jag får Pontus som idag! Inget f/x valutapåslag gör att kortet lämpar sig bättre som resekort. Credit hos Uber som jag använder frekvent betalar också en del av kortet. Jag har också hört att kortet innebär förmåner på cruises.
 
Last edited:

Flyer722

Medlem
Jag gillar verkligen estetiskt tilltalande kort men det är inte huvudskälet. Det amerikanska har bättre förmåner generellt och även om de nu höjt priset där också är det ett bättre erbjudande samtidigt som jag får Pontus som idag! Inget f/x valutapåslag gör att kortet lämpar sig bättre som resekort. Credit hos Uber som jag använder frekvent betalar också en del av kortet. Jag har också hört att kortet innebär förmåner på cruises.

Kryssningsförmånen gäller också det svenska kortet? Aldrig använt men bifogar länk:


Cruise Privileges & Discounts
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen