Senaste nytt

Hur räknas miles på Ethiopian Airlines?

Palazzi

Medlem
Jag håller på att planera ett MR med Ethiopian och då kom jag att tänka på en sak:
Ethiopian har ju för vana att jämt routa sina linjer ARN-CAI-ADD, ADD-BKO-DKR , ADD-BKK-HKG etc.

Tror ni man får sina miles för den verkliga sträckan, eller räknar de kanske ARN-CAI-ADD som ARN-ADD (ingen större skillnad just i det fallet). Det är ju samma plan och flight.nr hela vägen...

Man tycker ju spontant att man borde få miles för hela sträckan man flugit, men det är kanske inte alls självklart?

Jag kan tillägga att mitt MR utgår från ARN och ger 15.000miles för 5.743SEK, någon som vågar sig på en gissning?:D
 

Dr. Miles

Expert
Tror ni man får sina miles för den verkliga sträckan, eller räknar de kanske ARN-CAI-ADD som ARN-ADD (ingen större skillnad just i det fallet). Det är ju samma plan och flight.nr hela vägen...

Man tycker ju spontant att man borde få miles för hela sträckan man flugit, men det är kanske inte alls självklart?
Ganska enkel tumregel är att en flight ger miles enligt distans mellan avreseort(A) och destination(B).
Tyvärr inte som A-C-B.
 

Jacob

Medlem
Räkna med att du kommer få poäng för Arlanda-Addis Abeba räknat som en nonstop flygning oavsett om det är mellanlandning eller ej.
 

Palazzi

Medlem
Tack för svaren! :)

I mitt fall gör det dock ingen skillnad, men det hade ju varit lite surt att bli omroutad från t.ex ADD-PEK till ADD-BKK-PEK och ändå få poäng för ADD-PEK..
 

Dr. Miles

Expert
I mitt fall gör det dock ingen skillnad, men det hade ju varit lite surt att bli omroutad från t.ex ADD-PEK till ADD-BKK-PEK och ändå få poäng för ADD-PEK..

De har slutat att flyga Addis Ababa-Bangkok-Beijing och de flyger Addis Ababa-Beijing direkt med Boeing B770-200LR(77L) numera.
Däremot flyger de Addis Ababa-Delhi-Hangzhou och Addis Ababa-Bangkok-Guangzhou med Boeing B767.
Båda flighter har fifth freedom right.
 

TjudöBoy

Medlem
Följande poäng fick jag överförda till mitt Aegean konto (redan 1 vecka efter hemkomsten!!:)) för resan i C klass till SEZ;

ET0715 D ARN - ADD Stockholm-Addis Ababa 7318*2
ET0879 D ADD - SEZ Addis Ababa-Mahe Is 4052*2


Sen "glömde" dom bort att kreditera returen mellan SEZ-ADD så jag hamnade på 19688 poäng på mitt Aegean konto!!!:mad: Suger lite då man är så nära guld men ändå inte...
Pratade med Ethiopian kontoret i STO igår och mailade uppgifterna om resan så d skall väl ordna sig med *A guld kortet snart får man hoppas.

Det som är anmärkningsvärt är att frugan som endast betalade skatt på sin resa fick följande poäng (hon fick dock alla resor krediterade sitt kort vilket jag ej fick, WTF vill d säga??);

Stockholm - Addis Ababa ET 0715 D Business Class Basic Points 7 400*2
Addis Ababa - Mahe Island ET 0879 D Business Class Basic Points 3 000*2


Detta resulterade i att hon nu har EBS kort! :D

Så All in all var detta en lyckad resa, både poäng mässigt, penning mässigt samt upplevelse mässigt!
 

090034208

Medlem
Intressant ännu en gång att se hur Aegean räknar miles. ADD-SEZ är 1487 miles, Aegean räknar tydligen 2026 miles, det är stor skillnad! EB räknar följaktligen enligt GCS när hon fått in 1500 miles. Intressant skulle vara att veta hur A3 beräknar sina miles, har själv ett antal miles hos A3 som "ej stämmer" men man får väl tacka o ta emot när det alltid är samma/mera än GCS
 
Toppen