Senaste nytt

Videokonferens?

NotRyan

Medlem
Hej!

Följande konversation utspelades..

Ja nu har jag godkänt dina resor NotRyan, men du reser mycket och vi får nog ta och se över om du inte kan använda videokonferens mer så du slipper att resa....

NotRyan: Nä, men det går bra för mig att resa....

Slipper att resa????? Är man inte lite snett ute om man resonerar så?

Har ni råkat ut för detta, vad anför ni för argument mot den här övertron på videokonferens?

Mvh
/NotRyan
 
Alla måste trampa på samma kratta någon gång. Det är bara vara glad att man får mer fritid. Var det ett rätt beslut kommer årsresultatet visa.
Det också beror på jobbets art, vissa saker går göra mer effektivare på distans.
 

Marcus01

Medlem
Interna möten kan vara ok att ha videokonferens, möjligtvis att man kan ha någon form av vidareutbildning med en existerande kund men där går gränsen, iallafall min gräns.
 

Gnopps

Medlem
Vi använder videokonferenser (med flott utrustning) men jag tycker inte att videon ger så mycket utöver ett vanligt telefonsamtal när det är få deltagare.
 

NotRyan

Medlem
Videokonferens kan vara bra någon enstaka gång, men som sagt det slår inte ett personligt möte. Sen deltar jag i flera telefonmöten varje dag, oavsett om jag reser eller inte men det är en annan sak, dom är riktigt bra för uppföljningar, statusmöten etc.

Har man som jag kunder och kollegor i åtta länder så krävs det personliga möten, inte minst har jag upplevt själv att det blir avsevärt färre missförstånd, man jobbar mer fokuserat och det blir ett helt annat schwung i verksamheten.

Mvh
/NotRyan
 

Jacob

Medlem
Tycker videokonferens är ganska överreklamerat, vi har också det på jobbet. Jag tycker inte det ger mer än en telefonkonferens och kan hur som helst aldrig ersätta ett riktigt bra och givande personligt möte.

Men visst, företagen älskar det. Det är kostnadseffektivt och får företagen att känna sig moderna.
 

henrik l

Medlem
Det beror väl kan man säga. Jag har följt några sådana projekt, både forskningsmässigt och som extern utvärderare. Är det en kund i andra ändan så att säga, som måste denne få styra, det är ju den som betalar i slutändan. Sedan beror det på ärendet, relationsbyggande, kreativa, innovativa möten tror jag inte på det. Rutinartade, administrativa möten med folk man känner, funkar det utmärkt, videokonferensen ger ju möjlighet att visa saker, till skillnad mot telefonmötet. Men strikt agenda och max ca 2 timmar.

Har varit inblandad i lite utvärderingar av videokonferensanvändning inom offentliga organisationer, där det handlar om att slipa resa med bil eller tåg 3-4 timmar för ett rutinartat möte på 1-2 timmar och dom som slipper resa har varit mycket nöjda. Sägas ska att detta är folk som kanske gör detta 2-3 gånger per vecka. Men jag betonar igen, är det möte med en befintlig kund, så måste denne förslå videokonferensen om han/hon tycker det blir effektivare.
 

rvarttinen

Medlem
Under min tid på Televerket (!), som övergick i Telia, så sålde man videkonferenstjänster till andra företag. Men, själva så fick vi resa (ofta med flyg) till möten - att använda företagets eget videokoferenssystem ansågs för dyrt ....!.. ofta möten med tillresta från andra delar i landet ute på Arlanda.

Någon som sade något om "Flying your own planes", "Eating our own dogfood", etc ....
 
Toppen