Hoppar hit, istället för den mer aktiva tråden
Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer | Sida 9 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor iom att denna nyhet inte direkt berör den svenska verksamheten.
Det finns än så länge inga engelskspråkiga källor, men Flixtrain expanderar nu sitt tyska linjenät rätt så rejält. Bl.a. tillkommer München som sydligaste punkt och Kiel som den nordligaste. Den sistnämnda är troligen välkommet för de Göteborgare som kan ta färjan direkt till staden.
Man börjar även med "nattåg" Hamburg-Berlin-München. Detta är dock ett "test" på något så ovanligt som ett nattåg utan en enda ligg- eller sovvagn. Istället så får man en ensam sätesrad (det är 2+2 hos Flixtrain). Då man normalt har 100 säten på den yta de flesta har 65 så är tappet till 50 nattresenärer inte ett enormt avkall. De verkar också, genom detta, ha optimerat så att tåget iprincip nyttjas 24h/dygn.
Det ska väl kanske inte ses som en konkurrent till andra nattåg, utan som ett troligen något mer bekvämt alternativ till deras egna nattbussar. Baspriset börjar på 109SEK mellan Hamburg & München. Restiden landar på 10h, med ankomst kl 06 i München.
Det nya linjenätet kan observeras på denna länk:
https://images.reisereporter.de/eYP...YjM/xOS00MTQ1LWFkMW/ItMjAwYTk2NjFmY/zJhLnBuZw
Med den annonserade sträckningen Uppsala-Köpenhamn, och den nordliga sträckningen till Kiel, så är det kanske ingen högoddsare att man långsiktigt kan tänkas knyta samman linjenäten. De har ju tidigare kört med sitt koncept Interflix (nu pausat, så antar att det uppdateras eller hindras av Covid) där man för 99€ får fem valfria resor oavsett biljettpris.