Palazzi
Medlem
Air Asia är i förhandlingar om att köpa Serbiens skuldtyngda flag carrier, Jat Airways. Bolaget har flera gånger legat ute till försäljning, men alla förhandlingar har runnit ut i sanden.
Nu verkar det iaf bli ändring på den saken. Air Asia vill göra Nicola Tesla Airport i Belgrad till sin Europeiska hub och mata trafik från asienhuben KUL.
(Air Asia in talks to buy Serbia's JAT airways: Report - The Economic Times)
Air Asia X, ett dotterbolag till Air Asia, har tidigare flugit till LGW & Paris Orly från KUL, men tvingades lägga ner den trafiken när bensinpriserna sköt i höjden förra sommaren. Förutom bensinpriserna var bristen på matarflyg ett problem, men de löser man möjligen genom att förvärva JAT.
Den givna fördelen med Belgrad som Europeisk hub är att flygplatsen får ganska stor kapacitet efter en planerad utbyggnad 2014, samt att Ryanair hittils hållit sig borta från den serbiska marknaden.
Det enda lågprisbolaget med större trafik på flygplatsen är Wizzair.
Dessa faktorer ger nu möjligheten för Air Asia att öppna ett "Air Asia Europe" (låter ju lite motsägelsefullt). Belgrad ligger som bekant i Europas sydöstra hörn, vilket gör resan till Asien aningen kortare än till t.ex London.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Det ska dock påpekas att den planerade flyglinjen ändå blir den längsta som flygs av ett lågkostnadsbolag, med sina 5665mi. Jetstar Asia/Australia flyger sedan tidigare den 5500mi långa sträckan mellan MEL & HNL.
Sträckan BEG-KUL planeras troligen flygas med deras beställda A350-900 för att få någon ekonomi i satsningen, men dessa kommer levereras tidigast 2016. De kan dock flyga sträckan med A330-200, men det blir betydligt mer kostsamt.
Om satsningen blir av får DY sin första konkurrent på långdistans till lågpris (om DY får ekonomi i sin satsning dvs)
Nu verkar det iaf bli ändring på den saken. Air Asia vill göra Nicola Tesla Airport i Belgrad till sin Europeiska hub och mata trafik från asienhuben KUL.
(Air Asia in talks to buy Serbia's JAT airways: Report - The Economic Times)
Air Asia X, ett dotterbolag till Air Asia, har tidigare flugit till LGW & Paris Orly från KUL, men tvingades lägga ner den trafiken när bensinpriserna sköt i höjden förra sommaren. Förutom bensinpriserna var bristen på matarflyg ett problem, men de löser man möjligen genom att förvärva JAT.
Den givna fördelen med Belgrad som Europeisk hub är att flygplatsen får ganska stor kapacitet efter en planerad utbyggnad 2014, samt att Ryanair hittils hållit sig borta från den serbiska marknaden.
Det enda lågprisbolaget med större trafik på flygplatsen är Wizzair.
Dessa faktorer ger nu möjligheten för Air Asia att öppna ett "Air Asia Europe" (låter ju lite motsägelsefullt). Belgrad ligger som bekant i Europas sydöstra hörn, vilket gör resan till Asien aningen kortare än till t.ex London.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Det ska dock påpekas att den planerade flyglinjen ändå blir den längsta som flygs av ett lågkostnadsbolag, med sina 5665mi. Jetstar Asia/Australia flyger sedan tidigare den 5500mi långa sträckan mellan MEL & HNL.
Sträckan BEG-KUL planeras troligen flygas med deras beställda A350-900 för att få någon ekonomi i satsningen, men dessa kommer levereras tidigast 2016. De kan dock flyga sträckan med A330-200, men det blir betydligt mer kostsamt.
Om satsningen blir av får DY sin första konkurrent på långdistans till lågpris (om DY får ekonomi i sin satsning dvs)